۰
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰

ورود فاضلاب به زیرزمین منازل مردم در تهران

شهردار منطقه ۱۹ از ریزش سقف تونل آب عبورکننده از مسیر طولانی بخش میانی بزرگراه آزادگان بر اثر آتش روشن کردن توسط افراد بی‌خانمان خبر داد و گفت: در بخش‌هایی از ناحیه ۳ منطقه ۱۹ شاهد آن هستیم که به دلیل فقدان شبکه کامل فاضلاب و مشکلات موجود، پساب شهری وارد زیرزمین منازل مردم می‌شود.
ورود فاضلاب به زیرزمین منازل مردم در تهران

به گزارش مردم سالاری آنلاین، تورج فرهادی با اشاره به وجود یک گود پرخطر در محدوده منطقه ۱۹ شهرداری تهران اظهار داشت: تعداد گودهای رهاشده منطقه ۱۹ نسبت به سایر مناطق تهران بسیار کمتر است، اما یک گود خطرناک موسوم به گود تعاونی مسکن یاس از گذشته در این منطقه وجود داشته که در حال حاضر با کمک سازمان نظام مهندسی به دنبال روش‌هایی برای رفع خطرات آن هستیم.

شهردار منطقه ۱۹ تهران ادامه داد: اکنون بخشی از عملیات نیلینگ در این گود انجام شده و نظام مهندسی مشغول بررسی است که ببیند آیا ادامه همین عملیات باعث رفع آسیب‌های این گود خواهد شد یا نیاز به اتخاذ تدبیر دیگری وجود دارد. ما معتقدیم که پر کردن گودهای رهاشده با خاک دستی صحیح نیست، زیرا امکان بروز شکست خاک و اثرات مخرب ناشی از آن وجود دارد. بنابراین در گود تعاونی مسکن یاس نیز یا همین نیلینگ را تقویت خواهیم کرد یا سازه نگهبان جدید یا دیوار برشی در حاشیه گود اجرا می‌کنیم.

وی افزود: تعداد گودهای رهاشده منطقه ۱۹ چندان زیاد نیست و سایر گودهای منطقه که عمدتا همان گودهای کوره‌های آجرپزی هستند نسبت به سایر گودهای منطقه خطرات کمتری دارند که البته برای رفع آنها هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

خطر ریزش بخشی از بزرگراه آزادگان به دلیل آسیب دیدن تونل آب هدایت‌کننده

فرهادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به معضل مهم بخش میانی بزرگراه آزادگان اشاره کرد و گفت: یک لوله آب هدایت‌کننده که آب‌های سطحی بخش شرقی منطقه ۱۸ را جمع‌آوری می‌کند، از طریق یک کانال و در مسیر طولی از قسمتی از بخش میانی بزرگراه آزادگان عبور می‌کند. این لوله از سمت منطقه ۱۸ وارد آزادگان می‌شود و به اندازه ۲ کیلومتر از وسط این بزرگراه می‌گذرد و سپس از آزادگان خارج می‌شود و وارد دشت تهران می‌شود.

شهردار منطقه ۱۹ تهران ادامه داد: متاسفانه اخیرا با این معضل مواجه شده‌ایم که چون این لوله قطر زیادی دارد، شب‌ها بعضا افراد بی‌خانمان در آن اتراق می‌کنند و آتشی که این افراد روشن می‌کنند باعث آسیب به سقف لوله شده است و حتی بخشی از سقف لوله در بالای کانال ریزش کرده و همین مساله باعث ایجاد آسیب‌هایی به بزرگراه آزادگان شده است که اگر به سرعت مدیریت نشود، می‌تواند ریزش بخشی از این بزرگراه را به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول در شهرداری تهران تاکید کرد: با توجه به این که آزادگان نقش بسیار مهمی در شرایط ترافیکی شهر تهران دارد و یکی از شریان‌های اصلی شهر محسوب می‌شود، در صورت ریزش بخشی از این بزرگراه، حتما مشکلات ترافیکی متعددی برای پایتخت ایجاد خواهد کرد. بنابراین لازم است که عزمی کلان برای رفع این معضل مهم به وجود آید.

وی در ادامه اظهار داشت:  با توجه به این که حل این مسأله از نظر مالی از سقف درنظرگرفته‌شده برای قراردادهای منطقه بالاتر است، شهرداری تهران باید برای رفع این معضل پروژه‌ای را در سطح کلان تعریف کند. البته اخیرا در همین راستا مذاکراتی با شرکت خاکریز آب شهرداری انجام شده و این شرکت پذیرفته است که مسیر لوله‌گذاری بخش میانی بزرگراه آزاداگان را اصلاح و عیوب ایجاد شده را رفع کند.

کامل نبودن شبکه فاضلاب منطقه ۱۹ و آسیب‌های محیط‌زیستی و بهداشتی ناشی از آن

فرهادی همچنین به معضل تکمیل نبودن فاضلاب در منطقه ۱۹ تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه منطقه ۱۹ پایتخت دارای شبکه کامل فاضلاب نیست و همین مسأله بعضا باعث می‌شود که فاضلاب خانگی و انسانی در برخی بخش‌های منطقه وارد کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی منطقه شود. این در حالی است که خود این کانال ممکن است بر اثر فرونشست زمین بشکند و همین مسأله باعث آلودگی محیط‌زیست منطقه شود و تهدیداتی را علیه بهداشت عمومی شهروندان به همراه داشته باشد.

شهردار منطقه ۱۹ تهران ادامه داد: بخش زیادی از شبکه فاضلاب موجود منطقه در واقع لوله‌گذاری‌ها و کول‌گذاری‌هایی است که مردم با استفاده از آن، فاضلاب منازل خود را به کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی متصل کرده‌اند. این در حالی است که «کول» یک سازه دارای استحکام پایین است و در حال حاضر سقف بعضی کول‌ها در برخی قسمت‌های کانال ریخته است و فاضلاب در بخش‌هایی از ناحیه ۳ منطقه ۱۹ وارد زیرزمین خانه‌ها شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر ورود فاضلاب به زیرزمین منازل برخی اهالی منطقه ۱۹ علاوه بر مشکلات بهداشتی شدید، بوی نامطبوعی را در محل ایجاد کرده است و هم باعث عصبانی شدن مردم شده و هم زندگی آنها را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی شرکت آب و فاضلاب استان تهران وظیفه دارد که با تکمیل شبکه فاضلاب استان جلوی ورود فاضلاب به منازل مردم منطقه را بگیرد، چون شاید خود شهروندان بتوانند ورود آب‌های سطحی به منازل خودشان را مدیریت کنند، اما ورود فاضلاب به زیرزمین منازل معضل بسیار بزرگی است که هرچه زودتر باید توسط دستگاه‌های مسئول رفع شود.

لزوم مدیریت آب و فاضلاب در منطقه ۱۹ برای جلوگیری از تشدید فرونشست زمین

فرهادی با تاکید بر این که مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و شهرداری تهران پیگیر رفع مشکل فاضلاب منطقه ۱۹ هستند، عنوان کرد: فاز یک تصفیه‌خانه منطقه ۱۹ به وسعت ۱۰ هزار متر مربع و با حجم تصفیه فاضلاب ۲ هزار متر مکعب تقریبا تکمیل شده است و امیدواریم بتوانیم در همین اردیبهشت ۱۴۰۲ آن را افتتاح کنیم.فاز دوم این تصفیه‌خانه هم به میزان ۵ هزار متر مکعب به ظرفیت تصفیه فاضلاب فاز اول اضافه می‌کند، که عملیات اجرایی آن همین امسال آغاز می‌شود.

شهردار منطقه ۱۹ ادامه داد: با توجه به معضل شدید آب در کل کشور و بحران فرونشست زمین در دشت تهران، ما باید برای مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی برنامه ویژه‌ای داشته باشیم. در همین راستا در منطقه ۱۹ که دچار نرخ فرونشست بسیار بالایی است، چندین نقطه برای احداث مخازن زیرسطحی پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم شرکت آب و فاضلاب استان و شهرداری تهران در کنار یکدیگر برای احداث این مخازن به شهرداری منطقه کمک کنند.

این مقام مسئول در شهرداری تهران تاکید کرد: ما باید برای مدیریت آب‌های منطقه و جلوگیری از تشدید فرونشست زمین، در چندین نقطه برای بازچرخانی برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم مجددا از آب‌های سطحی و پساب‌ها استفاده کنیم و آنها را به چرخه مصرف برگردانیم. تنها راه جلوگیری از افزایش نرخ فرونشست و آثار مخرب ناشی از آن، مدیریت آب است که ما بخصوص در منطقه ۱۹ به شدت به آن احتیاج داریم، چراکه اکنون فرونشست زمین در منطقه ۱۹ دارای حالت بحرانی است.

وی در پایان تصریح کرد: برای مدیریت آب در منطقه ۱۹ نیاز به شبکه فاضلاب مدرن و دقیق داریم که علی‌رغم این که تکمیل شبکه فاضلاب جزو وظایف شهرداری تهران نیست، ما در این مسیر حرکت کرده‌ایم و امیدواریم شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز با سرعت مناسبی در این زمینه به ما کمک کند.

کد مطلب: 194760
برچسب ها: تهران فاضلاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *