۰
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۰

تصمیم جدید بانک مرکزی برای فروش ارز

 فرزین: صف خرید ارز جمع شد
رییس‌کل بانک مرکزی گفت: برای کوتاه‌تر شدن زمان تامین ارز از این به بعد بانک مرکزی با حذف واسطه‌ها، خود ارز را به طور مستقیم از صادرکننده‌ها خریداری کرده و با نرخ مشخص به وارد کننده‌ها خواهد فروخت.
تصمیم جدید بانک مرکزی برای فروش ارز

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا فرزین در دیدار با جمعی از صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان که به منظور بررسی مشکلات حوزه تجارت خارجی کشور برگزار شد، اظهارداشت: موضوع ارز از جمله موضوعات اساسی اقتصاد کشور است و بخش عمده ای از تلاش ما در بانک مرکزی و دولت معطوف به ایجاد آرامش در این بازار است تا بتوانیم ثبات را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی پذیر کردن آینده اقتصاد و بازار برای فعالان اقتصادی از اولویت های اصلی بانک مرکزی است تاکید کرد: با توجه به شعار سال قطعا سیاست‌هایی اتخاذ خواهیم کرد تا مشکلات کمتر و موانع رفع شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه به تشریح اقدامات اخیر بانک مرکزی در بازار ارز پرداخت و گفت: اجرای سیاست ارز کالاهای اساسی و دارو از محل ارزهای دولت که تاکنون اجرا شده است یکی از اولین اقدامات بانک مرکزی در دوره جدید بود که ثبات را به بازار برگرداند و مانع از افزایش هیجانی نرخ شد.

وی افزود: همچنین برای عرضه و تامین ارز مورد نیاز صادرکنندگان و واردکنندگان مرکز مبادله ارز و طلا ایجاد شد که این مرکز محور سیاست های ارزی کشور به حساب آمده و برای گسترش این مرکز برنامه های متنوعی از جمله راه اندازی سلف ارزی، سوآپ ارزی و استفاده از سایر ابزارهای متداول در دنیا را در نظر داریم که در آینده اجرایی خواهد شد.

فرزین با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلا نهال نوپایی در اقتصاد کشور محسوب می شود که به تدریج توسعه پیدا خواهد کرد خاطرنشان کرد: خوشبختانه از زمان راه اندازی این مرکز، اقدامات خوبی انجام شده و نرخ ارز مبادله شده در این مرکز از زمان راه اندازی تاکنون بین ۳۶ تا 39 هزار تومان بوده است.

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: با ساز و کار تدارک دیده شده و همکاری دستگاه‌های ذیربط، ارزهای خدماتی مورد نیاز مردم نیز در این مرکز تامین شده و تمام تلاش ما این است که کلیه ارزهای مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی را در این مرکز تامین کنیم.

فرزین ادامه داد: در خصوص اسکناس ارز نیز این مهم به شبکه بانکی محول شد و افراد می توانند از طریق ایجاد حساب ارزی نیازهای خود را تامین کنند و تاکنون نیز افرادی که از این مسیر درخواست ارز داشته‌اند توانسته اند بدون مشکل ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند و دست دلالان و سفته بازان از این مسیر کوتاه شده و دیگر شاهد تشکیل صف‌های طویل برای دریافت ارز مقایل صرافی‌ها نیستیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که پول ملی ما ریال است و تقویت ریال باید اولویت سیاست گذار باشد تا مردم نگران ارزش پول خود نباشد.

وی با بیان اینکه تشدید تحریم ها نقل و انتقال ارز را مشکل کرده است گفت: اما خوشبختانه حجم مبادلات ارزی ما کم نیست و میزان مبادلات ارزی کشور در سال گذشته بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است لذا دنیا نمی تواند به راحتی ما را کنار بگذارد و مسیر رشد کشور با وجود تمام موانع محدود نخواهد شد.

رشد 22.5 درصدی تامین ارز از ابتدای سال تاکنون

فرزین افزود: پارسال تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار تخصیص ارز و 5 میلیارد و ۹۴۴ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته بود در حالی که امسال در همین بازه تاکنون 13 میلیارد و 864 میلیون دلار تخصیص و 7 میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است؛ بنابراین تامین ارز ما در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از تامین از طریق صادرکنندگان اعم از پتروشیمی فولادی‌ها و غیره تامین شده است، به برخی مشکلاتی که منجر به طولانی شدن زمان تامین ارز می شود اشاره کرد و گفت: برای کوتاه تر شدن زمان تامین ارز از این به بعد بانک مرکزی با حذف واسطه ها، ارز را به طور مستقیم از صادرکننده ها خریداری کرده و با نرخ مشخص به وارد کننده ها خواهد فروخت تا هم هزینه ها کمتر شده و هم زمان تامین ارز کوتاه‌تر شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به برخی تخلفات در بازار ارز که زمینه ساز بی ثباتی و عدم تعادل در بازار می شود از فعالان تجاری درخواست کرد هرگونه تخلف و فساد را به بانک مرکزی گزارش دهند و تاکید کرد: در مقابله با فساد جدی هستیم و با هرگونه تخلف و فساد از سوی فعالان بازار ارز اعم از صرافی های بانکی و غیربانکی، واردکنندگان و صادرکنندگان برخورد می‌کنیم و در این زمینه کمیته ویژه‌ای در بانک مرکزی ایجاد شده که موارد تخلف را به دقیق بررسی و مورد پیگیری قرار می‌دهد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت رعایت قوانین مربوط به کارمزد نقل و انتقال ارزی گفت: در حال حاضر صرافی‌های بانکی و غیربانکی سهمیه ارزی می گیرند و محدودیتی برای صرافی های غیر بانکی در خصوص حواله ارز ایجاد نشده است.

فرزین تاکید کرد: در چارچوب منافع ملی تولیدکننده و صادرکننده ای که با ارز مصوب تولید و صادر کرده و هزینه‌های خود را با نرخ رسمی مصوب پوشش می‌دهد نباید ارز خود را با نرخ آزاد و قاچاق به فروش برساند.

وی همچنین در خصوص درخواست های مطرح شده از سوی تولید کنندگان در مورد بازنگری در لزوم مسدودسازی ریالی برای ثبت سفارش واردات گفت: هدف ما از این موضوع کاهش ثبت سفارش‌های غیر واقعی و کوتاه کردن صف دریافت ارز برای تولید کنندگان و واردکنندگان واقعی بوده است اما امکان بازنگری در این ضابطه وجود دارد و در تلاشیم راهکار لازم برای این موضوع را ارائه دهیم تا محدودیتی از این لحاظ برای تولید کننده و وارد کننده واقعی ایجاد نکنیم؛ لذا از هرگونه پیشنهاد و راهکار در این زمینه استقبال خواهیم کرد و در این زمینه نیز برای بخش دولتی و غیردولتی تفاوتی قائل نیستیم و اگر راهکار مناسبی پیدا کنیم در این خصوص تبعیض قائل نخواهیم شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان ابراز امیدواری کرد با مجموعه تدابیر اتخاذ شده ثبات و آرامش به بازار ارز برگشته و نگرانی راجع به بازار ارز کاهش خواهد پیدا کرد.

در ابتدای این نشست فعالان اقتصادی حاضر در این نشست به بیان مشکلات و پیشنهادات خود در زمینه مبادلات تجاری پرداخته و با دستور رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد معاونت ارزی این بانک ضمن بررسی دقیق موارد مطرح شده، نسبت به رفع موانع موجود و تسهیل مسیر تجارت خارجی کشور اقدام کند.

کد مطلب: 195501
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *