۰
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۵

پیش بینی بورس در هفته آینده

شاخص کل بورس تهران در حالی در ارتفاع دو میلیون و ۳۴۵ هزار واحدی قرار گرفته که همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بورس در هفته آینده روند متعادلی را تجربه خواهد کرد.
پیش بینی بورس در هفته آینده

به گزارش مردم سالاری آنلاین، شاخص کل بورس تهران در حالی برای سومین روز متوالی شاهد رشد بود که توانست با ۱۵ هزار واحد افزایش به ارتفاع دو میلیون و ۳۴۵ هزار واحدی صعود کند.

 رشد محسوس گروه پالایشی نسبت به برخی نماد‌های دیگر از نکات جالب توجه آخرین روز کاری بورس در هفته اخیر بود. از میان ۱۱۵ نماد مثبت بورسی، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران جزو پرتراکنش‌ترین نماد‌ها بودند و نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

ترس سهامداران از ریزش دوباره بورس

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نسبت به حقوقی نمایانگر ترس سهامداران حقیقی از بازار سهام است؛ زیرا روز چهارشنبه دوباره شاهد خروج ۳۱ میلیارد تومان پول از بورس بودیم. هرچند نمی‌توان این میزان خروج پول را نشانه‌ای مبنی بر تشکیل روند نزولی برای بورس دانست، اما سیگنال بلاتکلیفی بازار سرمایه را مخابره می‌کند.

ریزش اخیر بورس و خروج پول از آن در دو هفته گذشته موجب ترس سهامداران جدید برای ورود به بورس شده است.

اما سوال اساسی این است که آیا در آستانه فصل برگزاری مجامع، بازهم بورس تهران شاهد ریزش خواهد بود؟

تعادل مثبت در بورس تهران

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: احتمالا بورس هفته متعادلی را در پیش رو خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بورس هفته متعادلی را پشت سر گذاشته است، ادامه داد: با توجه به خبر‌هایی که منتشر می‌شود و همچنین افزایش تعداد نماد‌هایی که گزارش‌های سالانه خود را منتشر می‌کنند و آماده حضور در مجمع می‌شوند، بازار شاهد یک جریان متعادل است.

تعادل بازار به هم می‌خورد؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هفته آینده هم انتظار داریم تعادل در معاملات بورس تهران ادامه یابد، گفت: با توجه به برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و خبر‌هایی که می‌آید، ممکن است گروه‌هایی تحت تاثیر قرار بگیرند، اما فعلا بازار روی فضای مجامع و خبر‌ها در حال حرکت است و بدون آن‌ها در حالتی از تعادل نسبی است.

دارابی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه با توجه به اصلاحات بورس در آخر اردیبهشت ماه آیا در هفته آینده نیز شاهد اصلاح شاخص کل خواهیم بود؟ گفت: امکان اصلاح شاخص کل در هفته آینده بسیار کم است. می‌توانیم پیش بینی کنیم که هفته آینده بورس حالت باثباتی خواهد داشت.

پول جدید در راه بازار سرمایه؟

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با توجه به اینکه سود بانکی همچنان در سطح بالایی است، بنابراین انتقال نقدینگی همچنان کم است و به همین دلیل باید در مورد سود بانکی و افزایش‌های مداوم آن یک فکر اساسی شود.

دارابی با بیان اینکه فعلا انتظار ورود پول جدید به بورس نداریم، ادامه داد: به دلیل بالا بودن نرخ بهره بانکی ورود پول جدید به بورس با مشکل مواجه است.

مهم‌ترین مانع رشد بورس

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: سود بانکی و همچنین بلاتکلیفی و سردرگمی در مورد بحث نرخ ارز به خصوص سردرگمی در مورد نرخ ارز شرکت‌های صادراتی مانع از رشد بورس شده است.

دارابی با اشاره به نامه رئیس مجلس به دولت مبنی بر ابطال مصوبه هیات وزیران در مورد تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت قیمت گذاری کالا‌ها توسط بانک مرکزی گفت: این اقدام مجلس شورای اسلامی، اقدام خوبی است، اما ما نیازمند این هستیم که کلیه پرداخت‌ها شفاف و بساط ارز چند نرخی جمع آوری شود تا شرکت‌ها بتوانند به صورت واقعی فعالیت داشته باشند.

کد مطلب: 196280
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *