۰
جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۰

انتقاد سفیر سابق تهران در کابل از ناسپاسی افغانستان

فداحسین مالکی درباره حقابه ایران از هیرمند، اظهار داشت: حقابه ایران از هیرمند کاملاً قانونی است و معاهده آن بین ایران و افغانستان نیم قرن پیش به امضا رسید.
انتقاد سفیر سابق تهران در کابل از ناسپاسی افغانستان
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبر آنلاین،عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طالبان در گفتگو با مقامات ما نمی‌گوید حقابه ایران از هیرمند داده نمی‌شود، اما در عمل چیزی از آنان نمی‌بینیم.

فداحسین مالکی درباره حقابه ایران از هیرمند، اظهار داشت: حقابه ایران از هیرمند کاملاً قانونی است و معاهده آن بین ایران و افغانستان نیم قرن پیش به امضا رسید.سفیر سابق ایران در افغانستان بیان کرد: مسلم است که حاکمان فعلی افغانستان چندان رغبتی برای اجرای معاهده حقابه میان افغانستان و ایران مربوط به هیرمند ندارند. مقامات افغانستان ادعا دارند در رودخانه هیرمند آب نیست در حالی که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در سد کجکی آب وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت و به طور ویژه وزارت نیرو و وزارت خارجه وضعیت منطقه سیستان و بلوچستان را بررسی کردند و اگر تا سه ماه دیگر آب به این منطقه نرسد، مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آمد.نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر بحث هیرمند، تالاب هامون نیز بین ایران و افغانستان مشترک است و در محافل جهانی و بین‌المللی هم این موضوع مطرح شده که هر دولتی که در افغانستان روی کار بیاید، باید به تالاب هامون آب دهد، چرا که این کار می‌تواند کمک مؤثری به لحاظ زیست محیطی به دو کشور ایران و افغانستان کند.

مالکی اظهار داشت: طالبان هر زمانی که با مقامات دستگاه دیپلماسی ما صحبت می‌کند، نمی‌گوید حقابه ایران از هیرمند اجرا نمی‌شود، اما در عمل هم ما اقدامی از آنان نمی‌بینیم و همین مسئله و عدم توجه آنان به حقابه ایران باعث شده کماکان مشکلات آبی برای مردم منطقه سیستان و بلوچستان وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: صحبت‌هایی که رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی درباره حقابه هیرمند انجام داد، مبین این واقعیت است که اهمیت حقابه هیرمند فراتر از چارچوب دولتی است و باید در دایره حاکمیتی مطرح شود و رئیس جمهور هم موضع‌گیری بسیار خوبی در این زمینه داشت.سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: انتظار ما از طالبان این است که توجه کند دو ملت ریشه تاریخی با هم دارند و ایران همیشه و در همه شرایط در کنار افغانستان بوده است. آنان نباید خطاب به ما از ادبیات نامناسب استفاده کنند. برخی از کلیپ‌هایی که پخش می‌شود نشان می‌دهد مرزبانان ما با طالبان صحبت می‌کنند و آنان از ادبیات تهدیدآمیز استفاده می‌کنند که اصلاً کار درستی نیست و خارج از عرف بین الملل است.

وی تاکید کرد: خواسته ملت و دولت ما از دوستان‌مان در افغانستان این است که هر چه سریع‌تر معاهده مربوط به حقابه ایران از هیرمند اجرایی شود. طالبان باید به معاهده بین المللی در مورد حقابه هیرمند و حسن همجواری توجه کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: آنان باید به این مسئله هم توجه کنند که جمهوری اسلامی ایران تاکنون کمک‌های زیادی به آنان کرده و بنده به یاد دارم که حتی تعدادی از پاسگاه‌هایی که الان در اختیار مرزبانان طالبان است، توسط جمهوری اسلامی ایران احداث و در اختیار آنان قرار داده شد تا مرز را کنترل کنند. اگر قرار باشد رفتارهای منفی آنان ادامه پیدا کند و به قراردادها و معاهدات بین‌المللی توجه نکنند، قطعاً روابط خدشه‌دار خواهد شد.

کد مطلب: 196348
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *