۰
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۸

جشنواره فجر بايد تاثيرگذار باشد

پوران درخشنده گفت: جشنواره فیلم فجر به این شرط پایه ریزی شده است که بتواند در رشد و شکوفایی سینمای ایران تاثیرگذار باشد.
به گزارش فریادگر، پوران درخشنده کارگردان سینمای ایران كه امسال با فيلم «هيس دخترها فرياد نمي زنند» در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فجر حضور دارد، در گفتگو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به گونه ای که به این شرط شکل گرفته است که بتواند در رشد و شکوفایی سینمای ایران تاثیرگذارباشد؛ به عبارت دیگر جشنواره فیلم فجر باید بتواند برای مخاطب حرفی برای گفتن داشته باشد و آيینه تمام‌‌قد معضلات و مشکلات جامعه در کنار نقش آگاهی دهنده و جذابیت خود باشد.
وی افزود‌: معمولا ما هر ساله در فیلم‌های جشنواره فجر با الگویی از جامعه روبرو می شویم که جامعه را در درون خود به نمایش می گذارد؛ بنابراین این امر نشان از اهمیت نقش جشنواره فیلم فجر دارد که چقدر می تواند در جامعه تاثیرگذار باشد.
به گفته کارگردان فیلم سینمایی «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» هر ساله در جشنواره فیلم فجر، کارنامه سینمایی ایران مرور می شود و با این مرور، جشنواره فیلم فجر نیز معنا پیدا می کند.
درخشنده در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم فجر دارید، یادآور شد: با وجودی که جشنواره فیلم فجر هر ساله بزرگترین رویداد فرهنگی کشورمان محسوب می شود اما نباید این جشنواره تابع سلایق مدیرانی باشد که چند سالی سکانداری سینما را برعهده دارند، بلکه باید مدیران تابع سیاست های برگرفته از نگاه کارشناسی و نیازهای جامعه باشند؛ به طوری که جشنواره با حضور مدیران، گرفتار تزلزل در سیاست‌های خود نشود.
کارگردان فیلم سینمایی «شمعی در باد» اضافه کرد: جشنواره فیلم فجر باید در خدمت جامعه باشد و بتواند فرهنگ و باورهای غلط جامعه را به چالش بکشاند، بتواند طرح مساله کند، هشداردهنده و حتی منعکس کننده توانمندی های جامعه باشد؛ چرا که سینما از جایگاه رفیعی برخوردار است و هنرمند واقعی قادر است حتی با یک فیلم، جامعه را به نقطه امید یا عکس آن رهنمون سازد.
کارگردان فیلم سینمایی «رویای خیس» در مورد همزمانی جشنواره فیلم فجر در استانهای دیگر کشور اظهار داشت: اگر این امکان وجود داشته باشد که ما بتوانیم به طور همزمان شاهد برگزاری جشنواره فیلم فجر در دیگر استانها و شهرستانها باشیم، بی شک اتفاق بسیار خوبی برای سینمای ایران خواهد بود؛ چرا که با این سیاست می توان همه مخاطبین سینما در کشور را با جشنواره درگیر کرد. حتی معتقدم هنرمندان نیز می توانند در طول برگزاری جشنواره، سفری به دیگر استانهای برگزارکننده جشنواره داشته باشند و با مخاطبین سینما دیالوگ برقرار کنند؛ بنابراین اگر این سیاست با برنامه ریزی انجام گیرد، حتما مثبت خواهد بود.
پوران درخشنده در عین حال افزود: ولی اگر شرایط تحقق همزمانی جشنواره را در تمامی کشور نداریم، بهتر این است که استانهایی را انتخاب کنیم که شرایط و بسترهای برگزاری این جشواره را داشته باشند تا در طول برگزاری جشنواره، شاهد نواقصی در این استانها نباشیم، به طوری که موجبات کاهش اعتبار جشنواره را فراهم سازد.
کد مطلب: 19650
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *