۰
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۱

سخنرانی رییس جمهور تبلیغاتی بود

یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان این‌که در مجموع جلسه علنی امروز مجلس با حضور رییس‌جمهور خوب و مفید بود، گفت: البته بیشتر این جلسه جنبه تبلیغاتی برای آقای رییس‌جمهور داشت و ایشان همان‌طور که از تریبون صداوسیما استفاده می‌کنند از تریبون مجلس نیز استفاده کردند که این روش خوبی نیست.
به گزارش ایسنا، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران در ارزیابی‌اش از جلسه امروز مجلس گفت که در مجموع این جلسه خوب و مفید بوده است و بد نبود.
وی در عین حال گفت: البته بهتر بود که رییس‌جمهور بعد از صحبت‌هایشان در مجلس حضور پیدا می‌کردند و صحبت‌های نمایندگان را می‌شنیدند تا این جلسه ادامه پیدا می‌کرد؛ یا اینکه حداقل جلسات غیرعلنی برگزار می‌شد و بعد از آن تلاش می‌کردند که مجلس را برای طرح خود قانع کنند؛ در این زمان که نمایندگان حرف‌های خود را می‌زدند و به یک راه‌حل مشترک می‌رسیم.
نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به نبود الزام قانونی برای ماندن رییس‌جمهور در مجلس بعد از بیان سخنانش، آیا مجلس درخواست کتبی و رسمی از رییس‌جمهور در این رابطه کرده بود گفت که هیات رییسه از رییس‌جمهور درخواست کرده بود که در مجلس بعد از صحبت‌ها بماند و به صحبت‌های نمایندگان گوش دهد، ولی به هر حال الزامی در این رابطه وجود نداشت.
این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در عین حال گفت: البته به طور کلی این جلسه بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت و رییس‌جمهور برای قانع کردن مجلس برای طرح خود نیامده بود؛ چرا که اگر می‌خواست مجلس را در این رابطه قانع کند این موضوع را در جلسه غیرعلنی مطرح می‌کرد، طرح و دلایل خود را ارائه می‌نمود،‌ نمایندگان نیز گفت‌وگو می‌کردند و به یک راه مشترکی می‌رسند، به این ترتیب به نظر می‌رسد این جلسه بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت.
مطهری با بیان اینکه رییس‌جمهور از تریبون مجلس برای ترویج عقاید خود استفاده کرده است گفت: به نظر می‌رسد که رییس‌جمهور به دنبال اقناع مجلس نبود؛ یعنی همان‌طور که از تریبون صداوسیما استفاده کرد از تریبون مجلس نیز استفاده نمود که این نقطه ضعفی است و روش درستی نمی‌باشد.
وی در عین حال گفت: اگر رییس‌جمهور در آینده نزدیک جلسه غیرعلنی برای بیان دلایل خود در باب ضرورت اجرای فاز دوم هدفمندی ارائه کند و به دنبال آن نمایندگان نیز حرف‌های خود را بزنند طبیعتا به نکته مشترکی خواهیم رسید که این نشان می‌دهد تعاملی وجود دارد.
مطهری افزود: اگر این کار انجام نشود معلوم می‌شود که ایشان معتقد به تعامل نیست. جلسه‌ای که به شکل امروز انجام شد تناقضی با رفتار و گفتار رییس‌جمهور در مورد ضرورت تعامل دولت و مجلس وجود ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه اجرای فاز اول هدفمندی گفت: دولت، قانون مجلس را در مورد هدفمندی دقیق و درست اجرایی نکرده است. در مجموع اجرای فاز اول موفق نبوده است؛ بخصوص اینکه به دلیل نابسامانی بازار ارز و افزایش شدید قیمت ارز این قانون از اهداف اولیه خود دور مانده است؛ به طور مثال اختلاف قیمت بنزین با قیمت فوب خلیج‌فارس در ابتدای اجرای قانون هدفمندی تاکنون بسیار زیاد شده است؛ مثلا این اختلاف در ابتدای هدفمندی ۵۵۰ تومان بود که الان به چهار یا پنج هزار تومان رسیده است. این مثال به خوبی نشان می‌دهد که ما از اهداف قانون هدفمندی دوره شده‌ایم و فلسفه این قانون زیر سوال رفته است.
مطهری تاکید کرد که ابتدا باید ثبات در بازار ارز ایجاد شود و بعد قانون هدفمندی اجرایی گردد.
وی همچنین گفت: برای اجرای فاز دوم هدفمندی باید این موضوع در بودجه ۹۲ لحاظ شود که به تبع آن ان‌شاءالله در نیمه دوم سال ۹۲ اجرایی می‌شود تا هرگونه شائبه‌ای از ذهن‌ها زدوده گردد.
این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در ادامه گفت: البته در صورتی که دولت در لایحه بودجه موضوع اجرای فاز دوم را نیز بگنجاند مجلس کار کارشناسی می‌کند و بعد از در نظر گرفتن مصالح مردم، تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وی همچنین به موضوع سوال از رییس‌جمهور اشاره و اظهار کرد: ما در گذشته که می‌خواستیم سوال از رییس‌جمهور را مطرح کنیم سوالات‌مان حول مسائل ارزی و اقتصادی بود که به نحوه اجرای هدفمندی نیز برمی‌گشت و ما خواستیم تمامی این موارد را مطرح کنیم که متاسفانه نشد.
مطهری در پاسخ به این پرسش که با شرایط کنونی که آیا موضوع سوال همچنان پابرجاست؟ گفت که بله، همچنان پابرجا است.
کد مطلب: 19880
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *