۰
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۶

واردات گندم ۱۰۰ برابر شد

در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۰ ، ۵۲ هزار تن گندم به ارزش ۱۵ میلیون دلار وارد شده که این رقم در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۱ به ۵ میلیون تن گندم معادل یک میلیارد و ۸۸۲ میلیون دلار افزایش یافته است.
مجید رضا حریری در گفت وگو با پانا، با اشاره به واردات بسیاری از کالاها به کشور از رشد ۱۰۰ برابری واردات گندم خبر داد و گفت : ثبت سفارش واردات کلی و ارقام بالا در مرکز مبادلات پذیرفته نمی شود و ارز مبادلاتی تنها به ثبت سفارش واردات جزیی کالا اختصاص می یابد. 
با انتقاد از اظهار نظرهای متفاوتی که پیرامون دریافت ارز مبادلاتی وگروههای کالایی مطرح می شود ، اظهار کرد: ثبت سفارش واردات کلی و ارقام بالا در مرکز مبادلات پذیرفته نمی شود و ارز مبادلاتی تنها به ثبت سفارش واردات جزیی کالا اختصاص می یابد .
وی اضافه کرد: از سوی دیگر پس از دریافت کد ثبت سفارش و مراجعه به بانک ، بانکها همکاری لازم را با متقاضیان ارز مبادلاتی ندارند و مواردی نیز وجود دارد که کالای خریداری شده به گمرک رسیده اما بانک پول فرشنده را پرداخت نمی کنند .
حریری اظهارکرد: در مراجعات انجام شده به بانک مرکزی این بانک به یکی از مشتریان اعلام کرده است که عدم ایفای تعهدات به فروشندگان ارتباطی به خریداران ندارد .
رییس کمیته واردات اتاق ایران عنوان کرد: این در حالی است که عدم ایفای تعهدات به فروشندگان خارجی از بین رفتن اعتبار تجار داخلی است که آنها را در ادامه تجارت و واردات با مشکل مواجه خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آما ر واردات با کاهش مواجه شده است ، افزود: آمار ثبت سفارش ها نشان دهنده میزان واردات نیست و آمار گمرک می تواند مبنای دقیق تری برای ارزیابی میزان واردات باشد .
حریری بیان کرد: آمار گمرک نشان می دهد واردات ۸ درصد کاهش یافته و این درحالی است که واردات کالاهای ضروری نیز بیشتر بوده است .
وی افزود: در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۰ ، ۵۲ هزار تن گندم به ارزش ۱۵ میلیون دلار وارد شده که این رقم در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۱ به ۵ میلیون تن گندم معادل یک میلیارد و ۸۸۲ میلیون دلار افزایش یافته است.
رییس کمیته واردات اتاق ایرانخاطر نشان کرد : این بدان معنی است که میزان واردات گندم در سال جاری بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافته است.
وی با تاکید براینکه تقاضای خرید بسیاری از کالاهای به دلیل گرانی ها کاهش یافته است ،اظهارکرد: علاوه بر افزایش قیمت کالاها میزان واردات بسیاری از کالاها نیز کاهش یافته که ممکن است درآمار گمرک چندان به چشم نیاید .
کد مطلب: 19973
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *