۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۴
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد؛

عواقب حضور و عدم حضور احمدی نژاد در اجلاس مکه

مهدی سنایی معتقد است:گام های برداشته شده در عرصه سیاست خارجی باعث« تنگ تر شدن عرصه دیپلماسی» و تعامل با کشورهای منطقه و جهان شده است.
عواقب حضور و عدم حضور احمدی نژاد در اجلاس مکه
نماینده مردم نهاوند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین در خصوص روابط کنونی ایران و عربستان و دعوت پادشاه این کشور از رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس مکه،اظهار داشت: ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند که نوع و میزان روابطشان بر مناسبات منطقه ای تاثیر گذار است.
وی با بیان اینکه اختلاف نظر در عرصه سیاست خارجی یک «امر طبیعی» است، اما اینکه این اختلاف نظر الزاما به «مناقشه» تبدیل شود، طبیعی نیست، افزود: ایران و عربستان همیشه رویکرد های متفاوتی داشتند ولی در شرایط حاضر روابط دو کشور تبدیل به مناقشه شده است. باید تلاش کرد اشتباهات عربستان به این کشور یادآوری شود و در عین حال زمینه های همکاری و تفاهم فراهم شود.
سنایی گفت: نباید انکار کنیم شرایط بین ایران و عربستان خوب نیست و تصمیم گیری هم برای حضور یا عدم حضور در اجلاس مکه در هر دو حالت - حضور یا عدم حضور - عواقبی دارد. ولی فکر می کنم نهایتا سیاست خارجی کشور به این نتیجه می رسد که ایران در این اجلاس مشارکت کند.
وی که معتقد است گام های برداشته شده در عرصه سیاست خارجی باعث «تنگ تر شدن عرصه دیپلماسی» و تعامل با کشورهای منطقه و جهان شده است، ادامه داد: این روند باید تغییر کند و سیاست خارجی ما رویکرد تعاملی بیشتری با جهان داشته باشد.
نماینده نهاوند در مجلس نهم که می گفت عربستان در شرایط حاضر در کنار قطر به میزان زیادی سیاست های آمریکا را در حوزه عربی پیگیری می کند و این ممکن است در نهایت تبدیل به یک بازی باخت باخت برای این کشور شود، افزود: عربستان شاید فکر کند با سیاست های کنونی سوریه را تضعیف می کند ولی در نهایت خود نظام سیاسی این کشور می تواند در معرض تهدید قرار بگیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا پیش بینی درباره وقوع انقلاب در عربستان همانند کشور های عربی دیگر دارید؟ گفت: به هر حال اگر اصلاحات عمیقی پدید نیاید، عربستان ممکن است هدف تحولاتی قرار بگیرد چرا که نظام سیاسی این کشور با شرایط امروز دنیا سازگار نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: البته آمریکایی ها احتیاط و ملاحظه زیادی را درباره عربستان دارند ولی این سیاست برای طولانی مدت قابل دوام نیست و تجربه سالهای اخیر نشان داده است اگر تحولات قوت بگیرد آمریکایی ها با تحولات همراه می شوند و سعی می کنند آن را به «نفع خودشان» مدیریت کنند.
/۲۷۲۱۲
کلیدواژه ها: عربستان - ایران و عربستان - مکه مکرمه
کد مطلب: 2035
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *