۰
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۲

چشم انداز طلا در سال آینده

دویچه‌بانک و سوسیته ژنرال در اقدامی مشابه، متوسط پیش‌بینی خود را از قیمت طلا برای سال ۲۰۱۳ به ترتیب ۱/۱۲ و ۶/۵ درصد کاهش دادند. دویچه‌بانک در حال حاضر قیمت طلا را برای سال ۲۰۱۳ به طور متوسط ۱۸۶۵ دلار در هر اونس پیش‌بینی کرده است، در حالی که سوسیته ژنرال انتظار دارد متوسط قیمت طلا به ۱۷۰۰ دلار در هر اونس برسد.
به نقل از صفحه اقتصادی فرارو ، تنزل رتبه طلا توسط  دو بانک ،دویچه‌بانک و سوسیته ژنرال به دنبال تجدید نظر مشابهی بود که توسط بانک‌هایی همچون کردیت سوئیس اچ‌اس‌بی‌سی، بی‌ان‌پی پریباس و گلدمن ساکس صورت گرفته بود. سال گذشته، طلا به طور متوسط به حدود ۱۶۷۰ دلار در هر اونس رسید.
دلایل اصلی که برای افزایش ناچیز قیمت طلا ذکر شده است، مربوط به انتظارات بهبود شرایط اقتصاد جهانی و موضع کمتر سازشی بانک‌های مرکزی مانند فدرال‌رزرو ایالات‌متحده بوده است.
آقای دانیل بربنر تحلیلگر دویچه‌بانک در این باره می‌گوید: «تقاضای سرمایه‌گذاری جهانی برای طلا، به طور قابل توجهی در طول ۱۸ ماه گذشته تعدیل شده است که تا حد زیادی تابعی از موفقیت ظاهری بانک‌های مرکزی در کاهش ریسک مرتبط با اهرم مالی بیش از حد درون سیستم اقتصادی غرب است. با بهبود وضعیت سایر دارایی‌های متعارف‌تر، به عنوان مثال خرید در بازارهای سرمایه‌های ایالات‌متحده و با عادی شدن شرایط اقتصادی، ضرورت کمتری برای خرید ابزار سرمایه‌گذاری‌های نامتعارفی همچون طلا وجود داشته است.»
آقای بربنر در ادامه اشاره می‌کند، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سیاست‌های پولی ایالات‌متحده ممکن است زودتر از اینها محدود شود که آن نیز پیامدهای منفی خاص خود را برای طلا دارد. از قدیم هر زمانی که نقدینگی بالا بوده، طلا به عنوان حصاری در برابر ضعف ارز و تورم خریداری می‌شده است. آخرین صورتجلسه کمیته فدرال نشان می‌داد برخی سیاست‌گذاران ایالات‌متحده حامی قطع برنامه خرید اوراق قرضه فدرال‌رزرو هستند.
تجدید اشتیاق برای خرید در بازارهای سرمایه ایالات‌متحده از آغاز سال کنونی نیز ممکن است باد مخالفی برای طلا در سال ۲۰۱۳ محسوب شود. هر ساله از سال ۱۹۵۰، در صورتی که بازار سرمایه ایالات‌متحده در وضعیت سودآوری قرار داشته، پس از پنجمین روز تجاری سال که هفته اول سال ۲۰۱۳ در این روز قرار داشت، ۸۵ درصد احتمال وجود داشته است تا شاخص خرید سرمایه به بالاترین میزان سال نزدیک شود. با توجه به همبستگی سنتی معکوسی که بین طلا و سرمایه وجود دارد، یک سال خوب برای بازار سرمایه در ایالات‌متحده ممکن است سالی برای طلسم طلا باشد.
با این حال تغییر اخیر در همبستگی طلا با سرمایه در ایالات‌متحده نشان می‌دهد این فلز گرانبها پس از انجام معاملات گسترده هم‌راستا با سرمایه و فلزات صنعتی دیگر در اغلب ماه‌هاي سال گذشته، ممکن است در حال بازگشت به رابطه سنتی معکوس خود با سهام باشد.
برخی بانک‌ها انتظارات صعودی برای قیمت طلا دارند. بانک یوبی‌اس سوئیس هفته دوم ژانویه دیدگاه صعودی خود را در مورد قیمت طلا تشريح کرد. این بانک با پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای اعتقاد به قیمت ۱۹۰۰ دلاری برای امسال داشت.
جونی توز، تحلیلگر یو‌اس‌بی در این باره می‌گوید: «واقعیت این است که هیچ تغییر محسوسی در سیاست پولی ایالات‌متحده وجود نداشته است و در واقع بانک فدرال‌رزرو به این اجماع رسیده است که در حال حاضر به اجرای این سیاست پایبند باشد.»
در ادامه توز اضافه می‌کند: «توافق بر سر سیاست پولی همچنان در حال رنگ‌آمیزی پس‌زمینه حمایت از قیمت‌های بالاتر طلاست و ما فکر نمی‌کنیم که هیچ‌گونه تغییر محسوسی در محیط کلان به وجود آمده باشد تا تغییری را در دیدگاه صعودی طلا تضمین کند.»
آیا طلا از زرق و برق می‌افتد؟
بر اساس یک نظرسنجی از پیش‌بینی‌های صنعت که هفته دوم ژانویه توسط انجمن بازار شمش لندن صورت گرفت، امسال قیمت طلا، با برگشت از عملکرد ضعیف اخیر خود، به بالای ۱۹۱۳ دلار به ازای هر تروی اونس می‌رسد.
با این حال برای اولین بار از زمان آغاز قیمت‌های صعودی طلا طی یک دهه گذشته، پیش‌بینی ۲۳ مورد از بزرگ‌ترین بانک‌های معامله‌گران شمش و مراکز تجاری، پیش‌بینی یک قیمت بالای جدید برای این فلز را در سال جاری متوقف می‌کند. نتایج حاصل از این بررسی سالانه حاکی از وجود سردرگمی در میان معامله‌گران و تحلیلگران بود؛ طلا طی یک سال گذشته در تلاش برای حرکت صعودی ناکام مانده است.
در سال گذشته قیمت طلا نسبت به رکورد بالای ۳۰/۱۹۲۰ دلار در هر اونس تروی اسمی سال ۲۰۱۱ افت کرده بود. در این نظرسنجی، اکثریت تحلیلگران اعتقاد به صعودی بودن قیمت‌ها داشتند، با این استدلال که به احتمال زیاد نرخ پایین بهره و سیاست‌های پولی غیر‌متعارفی مانند کاهش مقداری می‌تواند تقاضای سرمایه‌گذاری طلا را قوی نگه دارد.
همه پیش‌بینی‌کننده‌ها به جز پنج تن از آنها، تخمین زدند طلا در سال ۲۰۱۳ به طور متوسط به ۱۷۰۰ دلار خواهد رسید که بالاتر از حد متوسط سال گذشته (۱۶۶۹ دلار) قرار می‌گیرد. همچنین روز جمعه یازدهم ژانویه قیمت طلا به ۵۰/۱۶۷۱ دلار در هر اونس رسید. به طور متوسط، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند طلا در سال ۲۰۱۳ بین ۱۵۲۹ تا ۱۹۱۳ دلار و به طور متوسط ۱۷۵۳ دلار معامله خواهد شد.
کد مطلب: 20598
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *