۰
جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۵

اسپانیا در مسیر تجزیه

پارلمان محلی ایالت کاتالونیای اسپانیا بیانیه ای را به تصویب رساند که راه را برای برگزاری همه پرسی در این ایالت برای اعلام جدایی و استقلال آن از کشور بحران زده اسپانیا هموار می کند.
به گزارش ایرنا، روزنامه های اسپانیا روز پنجشنبه نوشتند: بیانیه یادشده موسوم به ˈبیانیه حاکمیت خواهیˈ بر این نکته تاکید دارد که وجود سه عنصر سرزمینی (خاک)، انسانی (جمعیت) و سیاسی (دولت) به مردم ایالت کاتالونیا اجازه می دهد تا درباره دیگر عنصر حیاتی برای استقلال خود یعنی ˈحاکمیتˈ تصمیم بگیرند.
به گفته احزابی که با ۸۵ نماینده به بیانیه حاکمیت خواهی رای مثبت داده اند، این بیانیه سعی دارد پایه های قانونی و دموکراتیک را برای اعلام نظر مردم کاتالونیا از طریق شرکت در یک همه پرسی برای تعیین سرنوشت آینده خود فراهم سازد.
هرچند این نخستین بار نیست که مجلس کاتالونیا بیانیه ای را در مورد حاکمیت طلبی این ایالت تصویب می کند اما به نظر می رسد تصویب بیانیه اخیر پس از ماهها جنجال در این کشور بحران زده اروپایی، راه را برای تحقق توافق احزاب تشکیل دهنده دولت ائتلافی آن برای انجام همه پرسی در سال ۲۰۱۴ میلادی فراهم خواهد ساخت.
با این حال، در بیانیه شب گذشته مجلس کاتالونیا تاریخی برای همه پرسی تعیین نشده اما در آن تاکید شده است که این ایالت در راه رسیدن به استقلال از همه چارچوب های قانونی موجود برای تحقق حق تصمیم گیری خود استفاده خواهد کرد.
بیانیه همچنین می گوید که ایالت کاتالونیا به مرکزیت شهر بارسلونا برای تصمیم گیری خود در یک روند قانونی سعی خواهد کرد با دولت اسپانیا، نهاد های دولتی اروپایی و جامعه بین المللی مذاکره کند.
بنا به گزارشها، بیانیه قانونی مذکور با رای مثبت نمایندگان حزبˈ وحدت و همگرایی کاتالونیاˈ، حزب ˈچپ جمهوری خواه کاتالونیاˈ و ائتلاف ˈتدبیر برای کاتالونیای سبز - حزب چپ متحدˈ و مستقل ها به تصویب رسید.
مجلس محلی ایالت کاتالونیا که همچون دیگر ایالتهای ۱۷ گانه اسپانیا، نیمه خودمختار به شمار می رود، دارای ۱۳۵ نماینده است که از این تعداد، ۱۳۳ نفر در رای گیری شرکت کردند و از این تعداد ۴۱ نماینده از احزاب سوسیالیست، مردمی و اتحاد مردمی به آن رای منفی یا ممتنع دادند.
تمامی ۱۹ نماینده حزب ˈمردمیˈ که دولت مرکزی اسپانیا را در دست دارد، پس از این رای منفی به نشانه اعتراض به تصویب بیانیه حاکمیت خواهی از جای خود برخاسته و صحن مجلس کاتالونیا را ترک کردند.
آنها تاکید کردند بیانیه مذکور با قانون اساسی اسپانیا مغایرت کامل دارد.
کد مطلب: 20748
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *