۰
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۰

ایران و آمریکا در آستانه فرصتی تاریخی

آسیاتایمز در گزارشی تحلیلی به بررسی روابط ایران و آمریکا پرداخت و با بیان این که "ایران و آمریکا در آستانه فرصتی تاریخی برای بهبود روابط یخ‌زده خود و کاهش درگیری‌ها و تنش‌هایی که سال‌ها تعاملات آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است، قرار گرفته‌اند" افزود: با توجه به این که در گذشته فرصت‌هایی که به دست آمده بود تنها به خاطر "آماده" نبودن یکی از دو طرف از دست رفته است، اکنون بهتر است که این اقدام را در زمان مناسب آن انجام دهند.
ایسنا نوشت: روزنامه آسیاتایمز نوشت: خوشبختانه موقعیت امروز متفاوت است و با توجه به اظهارات مثبت مقامات آمریکا و ایران، به ویژه جوزف بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا که در چهل و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ، آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگوی جدی با ایران را بیان کرد و واکنش علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که اظهارات بایدن را گامی به جلو خواند، جا برای خوشبینی محتاطانه‌ای وجود دارد.
آسیاتایمز در ادامه گزارش خود نوشت: تا سه هفته دیگر سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌یی ارشد ایران برای دور جدید مذاکرات هسته‌یی با گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان) به قزاقستان سفر خواهد کرد. سوالی اصلی اینجاست آیا کاخ سفید واقعا برای دور جدیدی از "تعامل با ایران" آماده است یا خیر؟
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: مشکل مورد دوم این است که آمریکا در مواضع خود در قبال ایران قادر نیست تمایز حیاتی بین یک پتانسیل و یک توانایی واقعی را تشخیص دهد و بر همان اساس تغییرات لازم را در سیاست‌ها و استراتژی‌های خود بدهد، در نتیجه اگر قصد آمریکا از مذاکرات، پافشاری روی تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم باشد، اقدام بی‌نتیجه‌ای است که با توجه به بیانات صریح مقامات ایرانی مبنی بر این که تحت هیچ شرایطی غنی‌سازی را متوقف نخواهند کرد، با شکست روبه‌رو خواهد شد.
در پایان این گزارش می‌خوانیم: اشتون و کاخ سفید با یکدیگر هماهنگ نیستند و این مساله‌ ارتباط بین مذاکرات دوجانبه ایران آمریکا و مذاکرات چندجانبه هسته‌یی را مطرح می‌کند، این که مورد دوم پتانسیل آشکاری دارد و می‌تواند مورد اول را عقب براند. به همین دلیل لازم است که آمریکا سیاستش را تا حد ممکن از نفوذ هر شخص ثالثی حفظ کند و آن را روی منافع خود و منافع و نگرانی‌های مشترکش با ایران (برای مثال آینده افغانستان) متمرکز کند. این آزمایشی برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری باراک اوباما خواهد بود و طولی نمی‌کشد که ما نتایج را خواهیم فهمید.
کد مطلب: 21931
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *