۰
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۹

داوداغلو:اسرائیل اول عذرخواهی کند

وزیر خارجه ترکیه ضمن پرداختن به تحولات منطقه در گفت‌وگو با یک شبکه‌خبری با اشاره به حمله رژیم‌صهیونیستی به کشتی مرمره گفت که در صورتی که این رژیم در صدد عذرخواهی برنیاید،در روابط ۲ جانبه تغییری نمی‌دهد
به گزارش فارس، «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری «دویچه‌وله» مسایل موجود در منطقه را ناشی از اختلاف میان مردم و ساختار به جا مانده از جنگ سرد، دولت‌های خودکامه و دیکتاتور دانست.
وزیر خارجه ترکیه با اشاره به مخالفت کشورش با گفت‌وگو میان دولت سوریه با مخالفان در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «ماه‌ها در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ ما به همراه «کوفی عنان» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه تلاش کردیم که دولت و مخالفان گفت‌وگو کنند. اما اسد مخالفان خارج از کشور را نپذیرفت و مخالفان را تروریست نامید. اکنون چطور آنها را به رسمیت می‌شناسد؟ بدون به رسمیت شناختن شورای ملی سوریه چطور می‌توان گفت‌وگو کرد.»
داوود اوغلو با اعلام حمایت از هر گونه اقدام در راستای اصلاحات در منطقه گفت که هر کسی که در منطقه در پی انتخاب مردم به قدرت برسد، شریک ترکیه است و این کشور از آن حمایت می‌کند.
اوغلو درباره حمله اسرائیل به کشتی مرمره در ماه می سال ۲۰۱۰ به کشتی مرمره که به کشته شدن شماری از شهروندان ترکیه‌ای منجر شد و کاهش سطح روابط ترکیه با اسرائیل را به دنبال داشت،نیز گفت: « ما در مواضع خود ثابت‌قدم هستیم. اسرائیل شهروندان ما را در آب‌های بین‌المللی کشت. این رژیم مسئول این کشتار است. این جنایت است و ما با ۳ موقعیت مواجهیم که همواره در ۳ سال گذشته تکرار کرده‌ایم: عذرخواهی، جبران کردن و پایان محاصره غزه و امکان کمک به این منطقه است.»
وی افزود: «البته اگر این خواسته‌ها محقق شوند، روابط می‌تواند عادی شود.اما اگر ارتش قانونی (اسرائیل) شهروندان ما را بکشد و عذرخواهی نکند، (حتی)اگر آنها اجازه کشتن کسی در آبهای جهانی را داشته باشند، این غیرقابل پذیرش است. ما هرگز روابط خود را با اسرائیل در صورتی که این شرایط محقق نشوند، ارتقا نمی‌دهیم و عادی نخواهیم کرد.»
کد مطلب: 22001
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *