; ?>; ?> ادامه خشونت‌ها در سوریه زمینه‌های افراط گرایی در منطقه را فراهم می‌کند - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۹
صالحی در جمع خبرنگاران :

ادامه خشونت‌ها در سوریه زمینه‌های افراط گرایی در منطقه را فراهم می‌کند

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به آنکارا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰ بار با "داوود اغلو" همتای ترک خود گفت‌وگو داشته است، گفت: در این سفر در مورد مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و به خصوص سوریه گفت‌وگو خواهیم داشت.
ادامه خشونت‌ها در سوریه زمینه‌های افراط گرایی در منطقه را فراهم می‌کند


وی با اشاره به ۴۸ زائر ربوده شده ایرانی در سوریه گفت: در گفت‌و‌گوی تلفنی با داود اغلو در این مورد صحبت کردیم به ویژه در خصوص روابط خاص ترکیه با گروه ارتش سوریه که مدعی ربودن اتباع ایرانی است بحث‌هایی شد. همچنین با قطری‌ها نیز در این مورد صحبت کرده‌ایم.

وزیر خارجه کشورمان علت اصلی سفر به ترکیه علاوه بر این موضوع را مسائل دو جانبه و تحولات منطقه‌ای خواند و یادآور شد: ترکیه و ایران دو کشور مهم منطقه هستند که نقش آفرین بوده و موضوعات مهم این منطقه بدون حضور موثر این دو کشور حل نمی‌شود که سوریه از جمله آنهاست.

صالحی با بیان اینکه موضوع سوریه با کمک ترکیه و ایران حل خواهد شد، گفت: مردم سوریه باید به خواسته‌های خود برسند و مسیر طبیعی حکمرانی در سوریه باید طی شود. ادامه خشونت‌ها زمینه‌های افراط گرایی در منطقه را ایجاد می‌کند.

وی سوریه را کشوری خواند که نزدیک به مدیترانه و اروپا است و اظهار داشت: این کشور در منطقه‌ای حساس قرار دارد و اگر افراط گرایی در آن ریشه دواند، خشونت‌های غیر قابل پیش بینی ادامه خواهد داشت که آثارش در منطقه گریبانگیر همه می‌شود.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به شرایط موزائیکی منطقه‌ که از قومیت‌ها و مذاهب مختلف تشکیل شده، گفت: شیعیان، سنی‌ها و مسیحیان و همچنین اقلیت‌های دیگر قرن‌هاست که در کنار هم زندگی می‌کنند.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر دست‌هایی در کار هستند که می‌خواهند شکل این موزائیک را به هم زنند و با ایجاد زمینه اختلافات، بهره برداری خود را داشته باشند.

وی افزود: ما در این سفر در خصوص این موضوعات صحبت می‌کنیم و امیدواریم برای صلح منطقه زمینه‌هایی فراهم شود.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص نقش ترکیه در مسائل سوریه گفت: دوستان ترک ما هیچگاه بحثی از جنگ و دخالت نکردند. آنها می‌خواهند این موضوع به صورت مسالمت آمیز پیش برود.

وی ادامه داد: ما اشتراکات فراوانی داریم و معتقدیم خواسته‌های مشروع ملت سوریه باید محقق شود.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه باید آزادی احزاب و انتخابات برقرار و فساد حکومتی برطرف شود، یادآور شد: یک مقدار اختلافات داریم که معتقدیم این موضوع باید به صورت سوری - حل شود و کمک کنیم که این روند در یک سری طبیعی پیش رود تا با ایجاد یک خلاء آنی که آثارش مشخص نیست مشکلات بیشتر پدیده نیاید.
کد مطلب: 2201
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *