۰
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۴

ضرب‌الاجل مخالفان سوری برای آزادی زنان زندانی

فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه تاکید کرد: به رغم اینکه اوضاع سوریه بد است و بدتر نیز خواهد شد، من با وجود همه مشکلات به ماموریت خود ادامه خواهم داد.
ایسنا: به گزارش روسیه الیوم، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه بعد از دیدار با عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس‌جمهوری الجزایر در پایتخت این کشور اظهار داشت: اوضاع در سوریه بد است و بدتر نیز خواهد شد، با وجود تمام مشکلات به ماموریت خود ادامه خواهم داد.
وی در ادامه افزود: رییس‌جمهوری الجزایر در این دیدار نسبت به اینکه بحران سوریه پایان یابد و مشکلات این کشور حل و فصل شود، اظهار امیدواری کرد تا از این طریق منافع ملی، استقلال و تمامیت ارمنی سوریه حفظ شود.
الابراهیمی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی "لاکروا" از پیشنهاد معاذ الخطیب، رییس ائتلاف مخالفان سوریه استقبال و اعلام کرد: این طرح که ابتکار معاذ الخطیب بوده برای طرح حل و فصل سیاسی بحران سوریه کافی نیست.
از سوی دیگر ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش بر آمادگی جهت کنار گذاشتن اختلافات درخصوص چگونگی حمایت از تغییرات سیاسی در سوریه تاکید کردند.
نولاند گفت: لاوروف در تماس تلفنی با جان کری در خصوص مذاکرات وی در حاشیه کنفرانس مونیخ با معاذ الخطیب و اخضر الابراهیمی صحبت کرد. نولاند تصریح کرد: لاوروف و کری بر آمادگی جهت حمایت از الابراهیمی و تداوم برگزاری نشست‌های سه‌جانبه با حضور الابراهیمی، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا برای حمایت از تلاش‌های الابراهیمی و معاذ الخطیب با هدف انتقال قدرت در سوریه تاکید کردند.
وی در ادامه افزود: دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا از روند انتقال سیاسی قدرت بر اساس آنچه در معاهده ژنو آمده است، استقبال می‌کند.
پیشتر الخطیب از بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه خواسته بود تا به مخالفان اجازه دهد تا مذاکرات را با فاروق الشرع، معاون رییس‌جمهوری سوریه با هدف برکناری بشار اسد و پایان دادن به ناآرامی‌ها آغاز کنند.
نولاند در خصوص شخصیت فاروق الشرع، اظهار کرد: معاذ الخطیب گفته است که می‌توان با فاروق الشرع در این زمینه همکاری کرد، اما ما باید ببینیم که نظام سوریه با این اقدام موافق است یا خیر؟
وی در ادامه افزود: مذاکره برای برقراری امنیت و صلح در منطقه بهترین راه است و مسوولان سوری که دستانشان به خون آغشته شده، باید مجازات شوند. مخالفان سوری در صدد هستند دفتر نمایندگی دائم در واشنگتن و نیویورک باز کنند که این نمایندگی‌ها جایگزین شبکه دیپلماسی رسمی کشور سوریه نمی‌شود.
نولاند گفت: ما مذاکراتی را با ائتلاف ملی مخالفان سوریه برای افتتاح دفتر در واشنگتن برگزار می‌کنیم و از افتتاح دفتر آنها در نیویورک حمایت می‌کنیم.ائتلاف مخالفان نجیب غضبی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آرکانزاس را به عنوان نماینده خود در آمریکا تعیین کرده است.
از سوی دیگر میثم المناع، رییس هیات هماهنگی ملی سوریه از طرح معاذ الخطیب برای آغاز مذاکرات با نظام این کشور استقبال و این اقدام را مهم‌ترین رخداد سیاسی از زمان تشکیل ائتلاف از سه ماه قبل دانست.
مناع تاکید کرد که حمایت از طرح الخطیب به نفع مردم سوریه و گروه‌های مختلف است. در همین راستا منابعی در میان مخالفان سوریه اعلام کردند که اعضای ائتلاف مخالفان سوریه خواهان برگزاری نشست فوری برای بررسی طرح جنجال برانگیز معاذ الخطیب مبنی بر مذاکره با نظام سوریه هستند. تعدادی از شخصیت‌های سیاسی از طرح الخطیب انتقاد کردند.
شورای ملی سوریه اعلام کرد که الخطیب با این پیشنهاد خود که با منشور ائتلاف مخالفان برای سرنگونی تمام اعضای نظام مغایر است، یک تصمیم شخصی اتخاذ کرده است.
از سوی دیگر معاذ الخطیب در مصاحبه با بی بی سی برای آزادی زندانیان به ویژه زنان بازداشت شده تا روز یکشنبه به نظام سوریه مهلت داده است که در غیر این صورت پیشنهاد خود برای مذاکرات با نظام را پس می گیرد.
الخطیب با تاکید بر اینکه مذاکراتش با نظام سوریه با هدف برکناری نظام است، اعلام کرد که "انقلاب" ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: تمامی زنان زندانی باید تا روز یکشنبه آزاد شوند، اگر فقط یک زن تا روز یکشنبه در زندان باقی مانده باشد نشانگر مخالفت نظام با مذاکره است.
در خبری دیگر، هرو لاتسوس، معاون دبیرکل سازمان ملل در بخش حفظ صلح نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه اظهار نگرانی کرده و از بررسی درخواست‌ها برای احتمال اعزام هیاتی با هدف برقراری ثبات در سوریه در آینده خبر داد.
لاتسوس در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک اظهار کرد که اوضاع کنونی در سوریه اجازه استقرار هیات حافظان صلح در این کشور را نمی‌دهد و شرایط امنیتی در اتخاذ این تصمیمات تعیین‌کننده خواهد بود.
وی در ادامه افزود: باید صلح در بلندی‌های جولان برقرار شود، چرا که آن عاملی اصلی برای تقویت صلح در خاورمیانه است.
لاتسوس گفت: هیات حفظ صلح سازمان ملل که نظارت بر آتش‌بس میان اسرائیل و سوریه را بر عهده دارد، به تجهیزات لازم برای نظارت بر حریم هوایی سوریه بر فراز جولان و به طور کلی تمام منطقه مجهز نیست.
وی تصریح کرد: ما در راستای حفظ صلح باید نخست بدانیم که روند سیاسی در سوریه چگونه پیش می‌رود، اما ما باید سناریوهای احتمالی را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
از سوی دیگر دادگاه نظامی لبنان تصمیم گرفت محمد حسن طلاس، افسر جدا شده از ارتش سوریه را بعد از گذراندن دو ماه حبس به اتهام ورود غیرقانونی به کشور، از لبنان اخراج کند.
طلاس در جریان محاکمه خود اذعان کرد که عضو "ارتش آزاد سوریه" است و زمانی که یک مجروح را از سوریه به لبنان از طریق یک گذرگاه غیرقانونی منتقل می‌کرده، بازداشت شده است.
کد مطلب: 22208
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *