۰
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۸
وزیر خارجه در حاشیه نشست هیات دولت:

نشست مشورتی سوریه فردا در تهران برگزار می شود

رییس جمهوری در اجلاس مكه شركت می كند
وزیر امور خارجه اعلام كرد: نشست مشورتی درباره سوریه فردا -پنجشنبه- با حضور ۱۲ تا ۱۳ كشور در تهران برگزار خواهد شد و شركت كنندگانی از كشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریكای لاتین حضور خواهند داشت.
نشست مشورتی سوریه فردا در تهران برگزار می شود
'علی اكبر صالحی' این مطلب را روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا درباره نشست مشورتی تهران درباره سوریه افزود: البته تعداد كشورهای شركت كننده ممكن است به ۱۵ كشور نیز برسد.

وزیر امور خارجه تصریح كرد: عمده بحث ما نفی خشونت و گفت و گوی ملی در سوریه است و اهتمام ایران این است كه خشونت هرچه زودتر در سوریه به پایان برسد.

صالحی با بیان اینكه خشونت ها باعث كشته شدن مردم سوریه می شود، تصریح كرد: باید گفت و گوی ملی در سوریه آغاز شود تا بتوان وضعیت سوریه را از آثار خشونت و افراط گرایی خارج كرد.

*** در بین زائران ربوده شده، بازنشستگان سپاه نیز بودند

وزیر امور خارجه همچنین درباره ۴۸ ایرانی ربوده شده توسط گروه های تروریستی در سوریه، گفت: تمام اقدامات برای آزادی آن عزیزان در حال انجام است و ما هر كاری بتوانیم انجام می دهیم تا آنها از اسارت رهایی یابند.

رییس دستگاه دیپلماسی درباره ادامه رایزنی ها در تركیه برای آزادی ایرانیان ربوده شده اظهار داشت: از همین جا به كسانی كه عزیزان ما در اختیار آنان است پیام می فرستیم كه اگر ادعای مسلمانی دارند، ماه مبارك رمضان و لیالی مبارك قدر است و امیدوارم اخوت اسلامی یكی از عناصر عمده در تصمیم گیری ها باشد و هرچه زودتر ایرانیانی كه به صورت ناجوانمردانه در اسارت هستند، رهایی یابند.

صالحی با بیان اینكه ادعا می شود ایرانیان ربوده شده عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، توضیح داد: مدتی اعزام زائران توسط سازمان حج و زیارت متوقف شده بود و پس از آرامش، حدود ۷۰۰ هزار تا یك میلیون زائر به سوریه و عتبات عالیات داشتیم.

وزیر امور خارجه گفت: برای بازنشستگان نهادهای مختلف این امكان را فراهم كرده بودیم تا به زیارت عتبات عالیات و عمره بروند.

صالحی با بیان اینكه در بین این زائران، بازنشستگان سپاه نیز بودند، گفت: قرار بود در آینده، عده ای از بازنشستگان وزارت خانه های دیگر نیز اعزام شوند تا آرام آرام راه برای مردم هم باز شود.

وی تصریح كرد: متاسفانه فضا سازی هایی به راه انداخته و گفته اند كه این زائران اعضای سپاه بوده و به منظور خاصی به دمشق آمده بودند.

وزیر امور خارجه افزود: اگر این افراد برای اقدام جنگی به دمشق آمده بودند چرا باید كارت و تلفن همراه را با خود داشته باشند؟ اگر می‌خواهند اقدام جنگی انجام دهند چرا ۴۸ نفر با هم، از مسیر زینبیه و فرودگاه حركت كرده اند؟ افكار عمومی این مسائل را نمی‌پذیرد.

صالحی با یادآوری اینكه در مورد دیگر ایرانیانی كه قبلا آنجا گروگان گرفته شده بودند از جمله مهندسان ایرانی هم، چنین ادعایی شده بود، اضافه كرد: پس از این ادعاها اثبات شد كه ادعای آنها درست نیست.

وی با تاكید بر اینكه وزارت خارجه تمام تلاش خود را برای آزادی ایرانیان ربوده شده در سوریه به كار می گیرد، افزود: در مورد آزادی زائران ایرانی ربوده شده در سوریه تماس‌ها و نامه‌‌نگاری‌هایی با دبیركل سازمان ملل، سازمان كنفرانس اسلامی و دبیركل اتحادیه عرب داشته ایم و امیدواریم كه این عزیزان در ماه مبارك هر چه زودتر آزاد شوند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال كه آیا ادعاهای گروه‌های تروریستی در سوریه درست است كه تعدادی از زائران ایرانی ربوده شده در سوریه را به شهادت رسانده‌اند؟‌ گفت: ما اطلاع دقیقی در این ارتباط نداریم و باید این ادعاها مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

***حضور رییس جمهوری در اجلاس اضطراری مكه

صالحی همچنین در مورد سفر رییس‌جمهوری به مكه برای شركت در اجلاس اضطراری سازمان همكاری‌های اسلامی گفت: ایران از پایه‌گذاران و كشورهای موثر در اجلاس همكاری‌های اسلامی است و یك اجلاس اضطراری در مكه طی هفته آینده برگزار می‌شود كه جمهوری اسلامی ایران نیز در این اجلاس شركت می‌كند.

وی، وحدت امت اسلامی، ‌محكومیت فتنه‌انگیزی و ایجاد اختلاف بین ملل اسلامی را محورهای اجلاس اضطراری مكه بیان كرد.
کد مطلب: 2283
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *