۰
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۰۳

اندر حکایت تاسیس مهدکودک هایی با رویکرد دینی!

هر چند دغدغه تربیت دینی کودکان، امری مقدس و فرخنده است و باید آن را به فال نیک گرفت اما به نظر می رسد دولتی های مستقر در سازمان بهزیستی، هر چند اصل دعایشان خوب است اما سوراخ دعا را گم کرده اند.
عصرخبر نوشت: چند روز پیش سازمان بهزیستی از امضای تفاهم نامه ای بین این سازمان و هیات های بزرگ مذهبی برای تأسیس مهد کودک هایی با رویکرد دینی خبر داد.

هر چند دغدغه تربیت دینی کودکان، امری مقدس و فرخنده است و باید آن را به فال نیک گرفت اما به نظر می رسد دولتی های مستقر در سازمان بهزیستی، هر چند اصل دعایشان خوب است اما سوراخ دعا را گم کرده اند.

واقعیت این است که نگهداری و تربیت کودک امری کاملاً تخصصی به شمار می رود و از عهده هر کسی برنمی آید.

در روایات تاریخی مربوط به محاکمه سقراط آمده است که او در مقام مجادله با اَشراف و مدعیانی که در عرصه تربیت جوانان خود را محق می دانستند، گفت: آیا می توانید به کار پرورش اسب بپردازید؟ پاسخ دادند: نه! این کار تخصص و تجربه خاص خود را می طلبد.






سقراط گفت: پس چگونه است که پرورش اسب، تخصص می خواهد و شما خود را ناتوان از آن می دانید ولی در پرورش انسان که موجودی است بسیار پیچیده تر، بدون هیچ تخصصی، مدعی هستید؟!

معلوم است که مدعیان پاسخی جز هیاهو برای این سوال منطقی و البته تاریخی نداشتند.

حال حکایت ماست و بهزیستی و قراردادشان با هیات های مذهبی! درست است که هیاتی ها ، نوعاً و قاعدتاً انسان های متدین و محب اهل بیت (ع) هستند و با برگزاری مدام هیات های مذهبی، یاد اهل بیت (ع) را زنده نگه می دارند ولی این "خوب" بودن، دلیل موجهی نیست که آنها از عهده کار تخصصی نگهداری و پرورش کودکان نیز بر می آیند!

هر چند به نظر، نیت ماورای این تصمیم، خیر است اما سپردن کودکان به هیات هایی که کار وِیژه شان، ذکر مصائب اهل بیت (ع) است و صد البته بسیار ارزشمند و مأجور، ای بسا به "نتایج عکس" منتهی شود و نهایتاً به دین زدگی کودکان بینجامد زیرا نیازهای تربیتی کودک با کارکردهای رسمی هیات ها، تفاوت دارد.

وانگهی کار هیات های مذهبی، یعنی پاسداشت یاد اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، شأنی بسیار فراتر از مهدکودک بازی دارد.

دوستانی که چنین فکر بکری(!) به مخیله شان خطور کرده، قطعاً خلط موضوع کرده اند و یادشان رفته که در هر جامعه ای، هر چیزی جای خود را دارد و هیات، هیات است و مهد کودک ، مهد کودک!

اگر مسوولان دغدغه تربیت دینی کودکان را دارند، بهتر است برنامه هایی ویژه و مناسب با روان شناسی کودک برای مهدهای فعال تدارک ببینند ، نه این که با راه اندازی چند مهد کودک توسط هیات ها، تصور کنند که به وظیفه خود در قبال آینده فرزندان ایران عمل کرده اند و البته پیش علما نیز گزارش های تبلیغاتی دهند که بچه ها را تحویل هیات ها دادیم و اسلام نجات پیدا کرد!

به راستی آیا در سازمان بهزیستی کارشناسی نیست که نسبت به این گونه طرح های تبلیغاتی هشدار بدهد؟ البته هست ولی گویا در دولت دهم، گوش شنوایی برای سخنان کارشناسی نیست!

کد مطلب: 2369
مرجع : انتخاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *