۰
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۳۰

فضای سایبری؛ عرصه جدید تقابل میان پکن و واشنگتن

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به ادعای حملات سایبری یگان ارتش چین به شبکه های رایانه‌ای آمریکا، نوشت که روابط پکن و واشنگتن که پیشتر به دلیل رقابت‌های نظامی و دریایی تیره شده، اکنون با چالش سایبری روبرو است
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، روابط بین چین و آمریکا که به دلیل رقابت‌های نظامی و اختلافات دریایی تیره شده است، احتمالا با یک آزمایش بزرگ‌تر از جدیدترین جبهه جنگ جهانی یعنی فضای سایبری روبرو است.
ارتش و مقامات امنیت داخلی آمریکا مدت های طولانی است که به صورت مخفیانه ارتش چین را مقصر تهاجم های چشمگیر صورت گرفته به شبکه های رایانه ای آمریکا می دانند اما هک و سرقت های ادامه دار اطلاعات منجر شده است که واشنگتن تمایل روز افزونی پیدا کند و صراحتا پکن را عامل این حملات معرفی کند.
کارشناسان اعلام کرده اند که تغییر نامحسوس اما با اهمیتی که در چگونگی روش های آمریکا در مقابله با این نوع حملات سایبری ایجاد شده است، حاوی پیامدهای مهمی برای گام های بعدی مربوط به دیپلماسی بین آمریکا و چین می شود آن هم در شرایطی که تیم امنیت ملی جدید دور دوم ریاست ‌«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا درصدد تعامل با دولت پکن است.
«پاتریک کرونین» یکی از مشاوران ارشد آمریکا در مرکز امنیت آمریکای جدید که اندیشکده ای است که در کل حامی دولت اوباما است، در این باره اعلام کرده است که: تردیدی وجود ندارد که تنش های سایبری رو به رشد هستند و همگام با تنش های رو به رشد در نزدیکی دریای چین حرکت می کنند.
کرونین همچنین گفته است که: از بسیاری جهات بین چین که خود را در حوزه دریایی مدعی می داند و در حال حاضر نیز در عرصه سایبری، ارتباط وجود دارد.
اخیر شرکت امنیتی اینترنتی موسوم به «Mandiant» مدارکی ارائه کرده که مدعی است که یک یگان ارتش آزادی بخش خلق چین مسئول جاسوسی های رایانه ای صورت گرفته در سراسر جهان از جمله حملات سایبری اخیر به شرکت ها و آژانس های دولتی آمریکا است.
دولت اوباما سریعا به این خبر واکنش نشان داده و «جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با اشاره به اینکه سطح اعتراضات آمریکا به چین به بالاترین حد خود رسیده است، اعلام کرد که: آمریکا نگرانی های اساسی و فزاینده ای درباره تهدید امنیت اقتصادی و ملی کشور به وسیله نفوذهای سایبری از جمله سرقت اطلاعات بازرگانی دارد.
این در حالیست که چین در برابر اتهامات طرح شده توسط شرکت «Mandiant» علیه یگان ارتش خود مقاومت و در بیانیه‌ای خاص اعلام کرده است که آمریکا منشا اصلی حملاتی است که چین را هدف می گیرند.
«هونگ لی» سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهاراتی که توسط مقامات سفارت چین در واشنگتن نیز نقل شده، اینطور اعلام کرده است که: حملات سایبری ناشناس و فرا ملی هستند و ردیابی منشا اصلی این حملات دشوار است و بنابراین من نمی دانم که چطور می توان این یافته ها (اتهامات شرکت Mandiant علیه یگان ارتش چین) را معتبر دانست.
کد مطلب: 24027
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *