۰
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۹

مخالفت ترکیه با انتقال بدون مجوز نفت و گاز کردستان عراق

وزیر نفت عراق تاکید کرد، ترکیه مخالفت خود را با هر گونه گسترش خط لوله انتقال نفت و گاز اقلیم خودمختار کردستان عراق به ترکیه بدون مجوز دولت بغداد اعلام کرده است.
به گزارش تسنیم به نقل از رویترز؛ عبدالکریم لعیبی روز دوشنبه تاکید کرد، دولت ترکیه اعلام کرده است که با هر گونه گسترش خط لوله انتقال نفت و گاز کردستان عراق بدون مجوز دولت مرکزی عراق، مخالف است.
دولت مرکزی عراق و اقلیم خودمختار کردستان، مدت زمان زیادی است که بر سر نحوه استخراج ذخایر نفتی عراق و تقسیم درآمد حاصل از فروش نفت، اختلاف نظر دارند.
دولت بغداد بر این باور است که تنها دولت مرکزی این کشور قدرت لازم برای کنترل صادرات نفت را در اختیار دارد و این در حالی است که اقلیم کردستان عراق این مساله را حق مسلم خود می داند که ذخایر نفتی منطقه کردستان را استخراج و درآمد حاصل از آن را استفاده کند.
وزیر نفت عراق افزود، ترکیه رسما به عراق اعلام کرده است که با هر گونه گسترش خطوط لوله انتقال نفت و گاز از منطقه کردستان به سوی مرزهای ترکیه، بدون مجوز دولت بغداد مخالف است.
وزارت انرژی ترکیه در این خصوص اظهار نظر نکرده است. آشتی حورامی وزیر منابع طبیعی اقلیم خودمختار کردستان، پیش از این اعلام کرده بود، کردستان به برنامه های خود برای احداث خط لوله صادرات نفت به ترکیه ادامه خواهد داد. آمریکا با این مساله مخالفت کرده است چرا که فکر می کند این مساله منجر به تجزیه عراق خواهد شد.
علی الموسوی مشاور رسانه ای نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز در این رابطه تاکید کرد، مخالفت ترکیه با احداث این خط لوله، به بهبود روابط آنکارا و بغداد کمک خواهد کرد. روابط دو کشور در یک سال گذشته با تنش هایی روبرو شده است.
کد مطلب: 24106
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *