۰
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۳
رویترز:

پیشنهاد کاهش تحریم‌ها از سوی۱+۵ به ایران

یک مقام آمریکایی بار دیگر مدعی شده است که ۱+۵ در مذاکرات «آلماتی» پیشنهاد لوغ برخی تحریم‌ها در مقابل کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ارائه می‌کند.
به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکا مدعی شده است که اعضای گروه ۱+۵ قصد دارند در دور جدید مذاکرات با ایران، پیشنهاد لغو برخی تحریم‌ها را در مقابل کاهش فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ارائه دهند. این دور از مذاکرات از فردا در پایتخت قزاقستان آغاز می‌شود.
این مقام آمریکایی که خواسته نام وی منتشر نشود، می‌گوید در صورتی که ایران این پیشنهاد را نپذیرد، ممکن است با تحریم‌های بیشتری مواجه شود.
دیپلمات‌های غربی نیز پیش از این چنین ادعایی را مطرح کرده بودند. این ادعاها در حالی عنوان می‌شود که اغلب پیشنهادهایی که طرف غربی ارائه می‌کند، بر پایه لغو برخی تحریم‌های کم اهمیت یا تازه اعمال‌شده، شکل گرفته است. از جمله این موارد تحریم مبادله طلای ایران است که تنها چند هفته پیش از مذاکرات اعمال شد، و حالا از لغو آن به عنوان یک امتیاز در مذاکرات جدید صحبت می‌شود.
مقام آمریکایی مورد استناد رویترز بدون ارائه توضیحی در مورد تحریم‌هایی که لغو آن‌ها قرار است به عنوان امتیاز به ایران مطرح شود، گفته است: فکر می‌کنیم... موارد بیشتری از کاهش تحریم‌ها (در بسته جدید پیشنهادی) باشد.
رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده است که احتمالا ۶ کشور عضو ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) به ایران پیشنهاد لغو تحریم طلا و فلزات گرانبها در مقابل تعطیلی تأسیسات فردو را ارائه می‌دهند.
مقام آمریکایی گفته است که آمریکا امیدوار است که مذاکرات «آلماتی» به ادوار بعدی مذاکرات میان ۱+۵ و ایران بیانجامد. وی همچنین بار دیگر تکرار کرده است که آمریکا آماده برقراری مذاکرات دوجانبه میان تهران و واشنگتن است.
کد مطلب: 24114
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *