۰
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۳۹
منبع آگاه وزارت خارجه عراق:

عراق قطع مناسبات سیاسی با ترکیه را بررسی می‌کند

منبع آگاه در وزارت خارجه عراق اعلام کرد، دولت متبوعش قطع مناسبات سیاسی با ترکیه را بررسی می‌کند.
 به نقل از پایگاه خبری نهرین، یک منبع آگاه در وزارت خارجه عراق امروز (جمعه) اعلام کرد، دولت متبوعش قطع مناسبات سیاسی با ترکیه را بررسی می‌کند.

این منبع سفر "احمد داود اوغلو"،‌ وزیر خارجه ترکیه به کرکوک و ضرورت تلاش برای مقابله با پیامدهای این دیدار و تاکید بر مواضع مستحکم عراق در رویارویی با سیاست‌های ترکیه را از جمله دلایل برشمرد که موجب شده تا بغداد به سفر اخیر وزیر امور خارجه ترکیه به کرکوک واکنش نشان دهد.

این منبع افزود: اگر روابط دو کشور به تیرگی بگراید، آنکارا مقصر اصلی در این روند قلمداد می‌شود که در این اواخر به طور کلی سیاست‌های نامطلوبی را با همسایگان خود پیش گرفته است.

وی هدف ترکیه از پیش گرفتن چنین سیاست‌هایی را افزایش فشار بر عراق در موضوع قاچاق نفت، تلاش برای نفوذ هر چه بیشتر در مناطق کردنشین و تلاش برای داشتن روابط اقتصادی، نفتی، امنیتی و سیاسی ویژه با منطقه کردستان عراق خواند.

این منبع رسمی عراقی با غیر قابل چشم پوشی خواندن این سیاست‌ها بر ضرورت پایان دادن به مداخله آنکارا در امور داخلی عراق تاکید کرد.

منبع مذکور افزود: اگر تصمیم بغداد برای قطع رابطه با ترکیه اجرایی شود، در مقابل آنکارا نیز با اهرم "جیهان" مقابله به مثل خواهد کرد، زیرا عراق برای صادرات نفت خود مسیری بهتر از بندر جیهان ترکیه در اختیار ندارد.

این منبع عراقی که نخواست نامش فاش شود، این رفتار ترکیه را واکنش آنکارا را ناشی از مواضع عراق در برابر بحران سوریه برشمرد و گفت:‌ به همین دلیل بغداد ترجیح می‌دهد در برخورد با سیاست‌های نامطلوب ترکیه تجدید نظر کند، اما در این راه عجله نمی‌کند.
کد مطلب: 2462
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *