۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۱۹

ایران مقام نخست سرانه‌ی مطالعه در منطقه را دارد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ایران از لحاظ سرانه مطالعه و فضای کتابخانه‌یی مقام نخست منطقه را دارد.
ایسنا: منصور واعظی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان به تشریح وضعیت مطالعه و کتابخانه‌ها در کشور پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر از لحاظ تعداد کتاب و منابع کتابخانه‌یی و همچنین اعضای کتابخانه‌های عمومی نیز کشور ما در رده نخست منطقه خاورمیانه که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور ترسیم شده، قرار دارد و بنابراین ما توانسته‌ایم در این بخش اهداف سند چشم‌انداز را محقق سازیم.
او ادامه داد: در بخش فضای کتابخانه‌یی تنها کشور ترکیه در منطقه از ما جلوتر بود که در سال ۸۸ از این لحاظ ما کشور ترکیه را پشت سر گذاشتیم و از لحاظ سرانه مطالعه نیز هم‌اکنون کشور ما رده نخست منطقه‌یی را در اختیار دارد و در این بخش جزو کشورهای پیشرفته دنیا محسوب می‌شویم و سرانه مطالعه ما با کشوری همچون کانادا برابری می‌کند.
این مقام مسؤول با اشاره به آخرین آمارها از سرانه مطالعه در کشور، عنوان کرد: طبق آخرین آمارها که مربوط به اردیبهشت‌ماه امسال است، سرانه مطالعه در کشور ما به ازای هر نفر ۷۵ دقیقه شامل ۱۵ دقیقه مطالعه کتاب، ۲۱ دقیقه مطالعه قرآن و کتاب‌های دعا و مابقی آن مربوط به مطالعه روزنامه‌ها و مطالعات در فضای مجازی است.
واعظی افزود: طبق آمارها میزان مطالعه مردم ما از طریق فضای مجازی هر ساله افزایش پیدا کرده که ما این مسأله را بد نمی‌دانیم و با وجود اهمیت جایگاه کتاب، مطالعه کتاب از طریق فضای مجازی نیز مفید است.
وی در ادامه دوران دولت‌های نهم و دهم را دوران طلایی مطالعه و کتابخانه‌ها در کشور دانست و بیان کرد: از زمان امیرکبیر که نخستین کتابخانه عمومی به شکل فعلی در کشور ساخته شد تا زمان ابتدای دولت نهم ۱۶۰۰ کتابخانه در کشور ما ساخته شده بود، اما تعداد کتابخانه‌های عمومی در اسفندماه امسال از رقم ۳۰۰۰ کتابخانه عبور خواهد کرد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی در کشور از یک میلیون نفر در ابتدای دولت نهم در حال حاضر به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده و تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی نیز از ۱۴ میلیون جلد به ۳۴ میلیون جلد رسیده است و امسال نیز جشن دو برابر شدن شاخص‌های مطالعه و کتابخانه‌ها در کشور گرفته شد.
واعظی با بیان این‌که شاخص‌های مطالعه و فضای کتابخانه‌یی نسبت به پیش از انقلاب اسلامی پنج برابر رشد یافته است، عنوان کرد: مردم ما اهل مطالعه هستند و با توجه به آموزه‌های دینی ما ایران اسلامی باید در قله کتاب‌خوانی دنیا قرار بگیرد و با توجه به محقق شدن تمامی شاخص‌های سند چشم‌انداز در این بخش ما هدف خود را در بخش مطالعه و کتابخانه قرار گرفتن در بین ۱۵ کشور برتر دنیا در سال ۱۴۰۴ قرار داده‌ایم.
وی یکی از مهمترین برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها را توسعه ایستگاه‌های مطالعه در سراسر کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تنها دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم ما عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و ما باید شرایطی ایجاد کنیم تا افراد بیش‌تری با کتاب ارتباط داشته باشند که بر این اساس ایستگاه‌های مطالعه در سراسر کشور ایجاد می‌شوند و در این طرح هر ماه ۵۰ جلد از ۱۵ عنوان کتاب در قفسه‌های ایستگاه مطالعه قرار می‌گیرند و در مجموع طی یک سال ۱۸۰ عنوان کتاب در این ایستگاه‌ها به مردم ارائه می‌شود و کتاب هایی نیز مخصوص افراد نوسواد و کودکان و نوجوانان در این ایستگاه‌ها وجود دارد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه ارائه آمارهای مطالعه در کشور، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲.۵ جلد کتاب به ازای هر ایرانی در کشور مطالعه شد که هدف ما رسیدن این رقم به مطالعه ۳.۵ جلد کتاب به ازای هر ایرانی است. همچنین ایجاد ۲۰ ایستگاه مطالعه در هرمزگان نیز از جمله برنامه‌های ما برای این استان است.
واعظی در ادامه اظهار کرد: در ابتدای دولت نهم ۳۸ باب کتابخانه عمومی نهادی در هرمزگان وجود داشت که این رقم در حال حاضر به ۴۲ کتابخانه رسیده و به اضافه کتابخانه‌های مشارکتی ۵۳ کتابخانه در هرمزگان وجود دارد.
وی با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه کتابخانه‌ها، بیان کرد: طبق این سند باید سرانه فضای کتابخانه‌یی در تمامی استان‌های کشور، هشت متر به ازای هر نفر باشد که در حال حاضر میانگین کشوری این سرانه بیش از دو متر است و سرانه برخی استان‌ها از شش متر بیش‌تر است و سرانه تعداد دیگری از استان‌ها حتا از میانگین کشوری نیز کم‌تر است و در این خصوص استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی شتاب خوبی در توسعه فضای کتابخانه‌یی داشته‌اند.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین از استخدام ۹۵۰ کتابدار برای کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد و گفت: تا کنون ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر برای آزمون استخدامی در کتابخانه‌ها ثبت نام کرده‌اند و در این دوره قصد داریم در کنار کتابدار، کارشناس کامپیوتر نیز در کتابخانه‌ها استخدام کنیم.
واعظی در بخش پایانی سخنان خود به مسأله کتابخانه شهدای بندرعباس اشاره و اظهار کرد: کتابخانه‌ها به نوعی هویت یک شهر محسوب می‌شوند و کتابخانه شهدا نیز نخستین کتابخانه‌ای است که در بندرعباس احداث شده و یکی از کتابخانه‌های اصلی این شهر محسوب می‌شود و ما خواهان این هستیم که این کتابخانه بار دیگر فعال شده و از تخریب آن توسط شهرداری بندرعباس جلوگیری شود.
کد مطلب: 24639
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *