۰
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۸

صداقت سیاستمدار آمریکایی

"كالين پاول"- وزير امور خارجه آمريكا، پیش از آغاز جنگ آمریکا و عراق با حضور در شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايراد سخنانی عليه عراق پرداخته بود. سخنراني پاول كه به دنبال سخنرانی جرج بوش در مراسم اتحاد ملی در كنگره ايراد شد، در برگيرنده مهمترين اقدامات آمريكا در مقابل رژيم عراق بود.
پاول: سخنرانی ام علیه عراق در شورای امنیت، لکه ننگی در دوران کاری ام است/ سیا من را به اشتباه انداخت


دفتر دیک چینی اصرار داشت که من بر رابطه صدام حسین و القاعده و پیوندهای این دو تأکید کنم، اما چون اطلاعاتی که من داشتم این را به وضوح تأئید نمی‌کرد، از گفتن آن سرباز زدم. همچنان که در مورد برنامه هسته‌ای عراق هم کمتر سخن گفتم
به گزارش انتخاب ؛ پاول در سخنرانی خود آشكارا مقامات کشور عراق را به نقض قطعنامه ۱۴۴۱ متهم کرده بود.
ده سال بعد از آن روز، اکنون وزیر امور خارجه سابق آمریکا کتابی منتشر کرده که در آن، سخنرانی آن روز خود را یک لکه ننگ در دوران کار حرفه ای خود عنوان می کند.
وی در این کتاب که در ماه مه آینده منتشر خواهد شد، گفته که دولت جورج دبليو بوش، قبل از سخنرانی‌ رئيس‌جمهور در سال ۲۰۰۳ در سازمان ملل، در حال برنامه‌ریزی درباره وجود سلاح‌های كشتار جمعی در عراق برای جنگ با اين كشور بوده است.
کتاب وزیر امور خارجه سابق آمریکا، «برای من مفيد بود: چه در رهبری و چه در زندگی»، نام دارد که در آن به شرح درس‌ها و تجربه‌های خود در جريان زندگی حرفه‌ای خود چه زمانی كه سرباز بوده، چه به عنوان ژنرال چهارستاره و چه به عنوان وزير امور خارجه آمريكا می‌پردازد.
مجله نوول ابزرواتور، این هفته با این مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت و گویی کرده است.
در این گفت وگو، نوول ابزرواتور در مورد دلیل تغییر عقیده پاول طی ده سال گذشته می پرسد و او پاسخ می دهد: «فراموش کردن این موضوع و آن روز بسیار دشوار است، به خصوص وقتی که طی ده سال هر روز با شما در مورد آن صحبت می‌کنند. از وقتی من دریافتم بسیاری از اطلاعاتی که به من در مورد جنگ عراق داده شده غلط بوده، مدام از خود می‌پرسیدم که برای ترک آنجا چه باید می‌کردم؟ در دفاع از خودم باید بگویم که من سه روز بیشتر فرصت آنالیز و تحلیل اطلاعات داده شده برای آماده کردن سخنرانی‌ام در سازمان ملل را نداشتم.»
وی ادامه می دهد: «جرج بوش از من خواسته بود که دلایل‌مان را برای سازمان ملل بر اساس متنی که یکی از مشاوران دیک چنی- رئیس سابق سازمان ملل، نوشته بود ارائه بدهم؛ اما وقتی من از سرویس اطلاعاتی آمریکا خواستم تا شاخص‌های اصلی را به من بدهند تا بتوانم موضوع را ثابت کنم، به من گفتند که هیچ اطلاعاتی در اختیار آنها نیست. مجبور بودم سر جای اولم برگردم و سخنرانی دیگری بنویسم، به جرج بوش گفتم که برای این کار به بیشتر از سه روز احتیاج دارم، اما او گفت که تاریخ این سخنرانی رسماً در دنیا اعلام شده و نمی‌تواند آن را عقب بیندازد.»
اما کالین پاول، در این گفت‌وگو می‌گوید که این موضوع نتوانست او را به شک بیندازد. سازمان سیا به او یاری کرده و اطلاعاتی در اختیارش گذاشته تا او بتواند سخنرانی خود را آماده کند. هرچند شاخص‌های بحث برانگیز کمتری را نسبت به رامسفلد و کاندولیزا رایس برای اثبات حقانیت آمریکا در مورد حمله به عراق در سخنرانی خود مطرح کرده است.
وی می‌گوید: «به عنوان مثال، دفتر دیک چینی اصرار داشت که من بر رابطه صدام حسین و القاعده و پیوندهای این دو تأکید کنم، اما چون اطلاعاتی که من داشتم این را به وضوح تأئید نمی‌کرد، از گفتن آن سرباز زدم. همچنان که در مورد برنامه هسته‌ای عراق هم کمتر سخن گفتم.»
از آنجا که یکی از دلائل حمله آمریکا به عراق، وجود سلاح‌های شیمیائی و بیولوژیک در این کشور بوده، کالین پاول در مورد این ادعا هم در گفت‌وگوی خود که با عنوان «سازمان سیا من را به اشتباه انداخت» منتشر شده می‌گوید: «موضوع سلاح‌های شیمیائی و بیولوژیک، یک دروغ عمدی از سوی من نبود؛ اما بعدها معلوم شد که این سلاح‌ها از کشور دیگری تهیه می‌شده است.»
کد مطلب: 24771
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *