; ?>; ?> رشـد نقدينگـي نصـف شـد - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۰

رشـد نقدينگـي نصـف شـد

جديدترين آمار بانك مركزي حاكي از آن است كه تا پايان فصل سوم سال گذشته ميزان حجم نقدينگي در اقتصاد ايران به ۳۲۵ هزار ميليارد تومان رسيد. همچنين ميزان رشد نقدينگي در سال گذشته در حالي حدود ۱۳ درصد برآورد مي‌شود كه اين ميزان در سال ۸۹ بيش از ۲۵ درصد بود.
ميزان حجم نقدينگي در اقتصاد ايران در حالي تا آذر ماه سال گذشته به ۳۲۵ هزار ميليارد تومان رسيده كه اين رقم در پايان سال ۸۹ بيش از ۲۹۴ هزار ميليارد تومان بود.

رشد ۳۱ هزار ميليارد توماني نقدينگي طي ۹ ماه سال گذشته حاكي از افزايش ۱۰ درصدي اين ميزان نسبت به سال ۸۹ بوده است.

اگر در فصل پاياني سال گذشته نيز روند رشد نقدينگي به مانند سه فصل نخست اين سال باشد آن وقت ميزان رشد نقدينگي سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ نيز به بيش از ۱۳ درصد تجاوز نمي‌كند.

اين در حالي است كه ميزان رشد نقدينگي در سال ۸۹ نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد، در سال ۸۸ نسبت به سال قبل از آن ۲۳ درصد، در سال ۸۷ نسبت به سال قبل از آن ۱۵ درصد و در سال ۸۶ نسبت به سال قبل از آن نيز ۲۸ درصد بوده است.

اين آمارها حاكي از آن است كه در سال گذشته آهنگ رشد نقدينگي در اقتصاد ايران كمي آرام شده و برخلاف دو سال ۸۸ و ۸۹ كه بالاي ۲۳ و ۲۵ درصد بوده اين بار اين ميزان به كمتر از نصف آن رشد نقدينگي رسيده است.

براساس آمارهاي بانك مركزي حجم نقدينگي در سال‌ ۸۸ معادل ۲۳۵ هزار ميليارد، سال ۸۷ معادل ۱۹۰ هزار ميليارد، سال ۸۶ معادل ۱۶۴ هزار ميليارد و سال ۸۵ معادل ۱۲۸ هزار ميليارد تومان بوده است.
کد مطلب: 2497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *