۰
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۴۹

عسگراولادی: به فکر پاسخگویی در قیامتم

عسگراولادی در مناظره تلویزیونی شب گذشته با حجت‌الاسلام آقاتهرانی در توجیه موضع‌گیری های اخیرش اظهار داشت: فکر کردم که اگر سکوت کنم، نمی‌توانم در روز قیامت پاسخگو باشم.
به گزارش فارس، برنامه این هفته «دیروز، امروز، فردا» شب گذشته با موضوع «نقش و مسئولیت جریان‌های سیاسی در نظام جمهوری اسلامی» و با محوریت «اخلاق»، با حضور حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران در مجلس و حبیب‌الله عسگراولادی عضو مجمع تشخیص مصلحت از شبکه سوم سیما پخش شد.
در ابتدای این برنامه، عسگراولادی در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث شد با این سن و سال در این ایام حضوری پر رنگ در عرصه سیاسی داشته باشد، گفت: «به هر حال بنده حس کردم فضای انتخاباتی ما باید به یک فضای جشن و نشاط ملی تبدیل شود، نه شرایط جنگ و لذا به همین جهت فکر کردم باید قفل هایی که در مسیر جشن شدن انتخابات وجود دارد باز شود تا در انتخابات به نشاط و جشن ملی برسیم».
وی در ادامه اظهار داشت: «تصور کردم باید از فرمایش رهبری که فرمودند فتنه ‌ساز آمریکا و انگلیس و اسرائیل است استفاده کنم؛ غیر از اینکه فتنه خارجی است، کسانی هم در کشور به فتنه گرفتارند».
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه «ما باید راهی را باز کنیم که قفل هایی که در مسیر وجود دارد، باز شود»، گفت که به همین جهت شروع به مکاتبه و مصاحبه کرده تا به یک راهکار جمعی برسیم».
عسگراولادی ادامه داد: «در مناظره‌ای که با آقای شریعتمداری داشتم انگیزه و اهدافم را هم تبیین کردم؛ سن امروز من، سن کنار نشستن و بازنشستگی است اما فکر کردم اگر سکوت کنم، نمی توانم در روز قیامت پاسخگو باشم؛ البته نتیجه با خداست».
حجت‌الاسلام آقاتهرانی هم در مورد اینکه وقتی به تشکیل جبهه پایداری اقدام کردید به حذف‌شدن و اینکه اگر چه خط قرمزهایی را رد کنید، حذف می‌شوید، فکر کردید، اظهار داشت: «هر گروهی که بیاید، فکر رفتن و حذف خود را هم باید بکند».
آقاتهرانی ادامه داد: «وظیفه ما این بود که کار را شروع کنیم؛ بیشتر به دنبال انجام وظیفه‌ای هستیم که کلید اولیه آن از فرمایش حضرت آقا در ذهن ما ایجاد شد. بعد از فتنه، عده‌ای از نمایندگان مجلس که به خدمت رهبری رسیدند آقا راهکار درست را در بصیرت‌دهی تبیین کردند».
در ادامه برنامه، عسگراولادی با اشاره به صحبت‌های دیروز رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان در مورد انتخابات ریاست جمهوری و تائید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، گفت: «تشکل ها در نظام جمهوری اسلامی باید بدانند چه کارهایی را انجام دهند که بمانند؛ از طرفی باید بدانند چه نامزدهایی را معرفی کنند که صلاحیت‌شان تائید شود و در آخر با آگاهی بین کسانی که صلاحیت‌شان تائید شده، باید بدانند که به سمت کدام‌یک بروند».
استاد اخلاق دولت در مورد اینکه تاثیرگذاران بر فتنه چه مسیر را برای توبه باید بگذرانند، اظهار داشت: «انسان باید بین خود و خدای خود مسأله را حل کند؛ این گناهان دنباله دارد چگونه حل شدنی است؟ به نظر من توبه این افراد خیلی سخت است. در وادی سیاست برخی دوستان برای کارهای سیاسی معصیت قائل نیستند و گناه را فقط در دروغ و غیبت و ... می‌بینند؛ اگر کاری کردم که مقام ولایت جام زهر بنوشد، این موضوع گناه نیست؟».
عسگراولادی هم در ادامه صحبت‌های آقاتهرانی گفت: «در سوره مبارکه طه خداوند می‌فرماید من غفارم اما چند شرط برای استفاده از این غفران وجود دارد؛ نفس اینکه یک گناه از حیطه شخصی خارج شود، جبران آن چهار مرحله دارد».
وی افزود: «خدا می‌فرماید غفران من برای کسی است که بخواهد بازگشت کند؛ بعد از توبه خداوند می‌فرماید فرد باید ایمانش را تقویت کند و سپس ایمانش را با عمل صالح نشان دهد و بعد هم به سمت آهنگ هدایت برود. گناهان اجتماعی بدون ورود انسان به روال هدایت جویی، بخشیده نمی‌شود. انسان باید گوش حق شنو داشته باشد».
حجت‌الاسلام آقاتهرانی گفت: «ما دو نوع حکومت داریم؛ یکی حکومت الهی و دیگری حکومت طاغوتی! در نظامی که به عنوان یک حکومت ولایی راه افتاده است، اگر بخواهیم کسی را بسنجیم و ببینیم چقدر طاغوتی عمل نمی کند و در مسیر اهداف الهی است، باید با تراز ولایت فقیه او را بسنجیم».
آقاتهرانی افزود: «مقام ولی، کسی را طرد نمی‌کند و به همه اصرار می‌کند تا به وحدت برسند اما افراد، خودشان با فاصله‌گرفتن از مقام ولایت، از دور خارج می‌شوند».
وی تصریح کرد: «ما دارای اختیار و انتخاب هستیم! آقای ما را با تمام رهبران دنیا مقایسه کنید و اگر بهتر از ایشان پیدا کردید، بروید به طرف او! به ولای علی بهتر از این بزرگوار نداریم».
در بخشی دیگر از برنامه عسگراولادی با بیان اینکه باید از هوای نفس دوری جست، گفت: «در دوره اول مجلس که انتخاب شدیم، به حضور امام رسیدیم. آقای فخرالدین حجازی که در تهران رأی اول را آورده بودند، قرار شد در محضر امام صحبت کند. ایشان یک قطعه هنری - ادبی را برای امام خواند؛ امام از اینکه نظام مردم‌سالاری دارای مجلس شده، شادمان بودند اما تا اینکه آقای حجازی با خواندن آن قطعه شروع به تعریف‌کردن از امام کردند، امام ناراحت شد. تا صحبت‌های آقای حجازی به پایان رسید، امام خطاب به ایشان گفت این تعریف‌هایی که شما می کنید، می‌دانم اغلبش از روی حسن نیت است اما من می‌ترسم که این تعریف‌ها من را فاسد کند؛ نکنید این کارها را!».
وی ادامه داد: «مشکل خیلی از ما اینست که زنده بادها را به خود می گیریم! طرف وقتی می خواسته تنفیذ را از دست رهبری بگیرد، کاملا ًمرید مقام ولایت بود اما به تدریج با شنیدن زنده بادها با ولایت زاویه پیدا می کند؛ چرا باید این اتفاق بیفتد؟!».
عسگراولادی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره بداخلاقی های سیاسی گفت: «هدف باید وسیله ویژه داشته باشد، نه اینکه هدف وسیله را مباح کند. سال ۴۲ خدمت امام بودیم. یکی از افرادی که در جمع حاضر بود از امام پرسید شما اجازه می‌دهید فرمایشات شما را طومار کنیم و بدهیم برای امضاء؟ امام فرمودند کار خوبی است. یکی دیگر از افراد گفت منظور ایشان اینست که ما خودمان از طرف مردم طومار را امضاء کنیم که امام فرمودند ما برای راستی و درستی قیام کردیم، بعد بیاییم دروغ بگوییم؟ اگر مردم به این حرف‌ها معتقد باشند، خودشان امضاء می‌کنند».
عسگراولادی اضافه کرد: «من می خواهم بگویم اگر انسان در تبعیت ولی فقیه بتواند هوای نفس را اسیر خود کند، موفق خواهد بود. الآن خیلی ها اسیر هوای نفس خود هستند و همین هم هست که خیلی ها دچار انحراف و مشکل می شوند».
عسگراولادی در مورد انتخابات ریاست جمهوری و اینکه مردم برای تشخیص فضای غبار آلود بایدچه کاری انجام دهند، گفت: «ما مراجع و علمای بزرگی داریم. این مراجع پیاز رشد ولایت هستند. ما الآن معتقدیم کسانی که اسلام و نظام اسلامی و ولایت فقیه را قبول دارند، باید دور هم جمع شوند».
آقا تهرانی در ادامه با اشاره به طرح وحدت اصولگرایان گفت: «خیلی جالب است که چند نفر با هم ائتلاف می‌‌کنند و می‌گویند اگر به ما ملحق شوید می‌شود وحدت و اگر نیایید می‌شود اختلاف!».
وی تصریح کرد: «وحدت، حزب و ... امور انتزاعی است با منشاء انتزاعی! اتحاد همیشه خوب نیست؛ مهم اینست که چه کسانی و برای چه چیزی اتحاد می کنند. اگر از ابتدا بیاییم یک نفر را مطرح کنیم و بگویم باید روی این فرد وحدت کنیم و اگر وحدت نکنیم زمین به آسمان می‌آید. اینکه اسمش وحدت نیست».
آقاتهرانی گفت: «متأسفانه ما همیشه بین بد و بدتر انتخاب می کنیم؛ اگر به اینجا رسیدیم که بگویند باید بر این گزینه به وحدت برسید و در غیر این صورت امکان ندارد یعنی چه؟ وحدت باید در کار درست باشد. نمره ۱۰ نمره قبولی است اما رئیس جمهور نمره ۱۲ می خواهیم چه کار؟ ».
کد مطلب: 25228
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *