۰
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۹

پورمحمدی:شعار انتخاباتی‌ام گرایش‌های تحولی خواهد داشت

یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشور را باید متحول کرد؛ این رسالت من است که با هر وسیله و ابزار، چه وزارت کشور، چه سازمان بازرسی و چه ریاست جمهوری و چه منبر آن را تعقیب خواهم کرد.
به گزارش فارس حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در دیدار با جمعی از دانشجویان نخبه و بسیجی دانشگاه‌های تهران با بیان اینکه اگر ذهن دانشجویان و نخبگان بر مشکلات کشور متمرکز شود، نقطه امید است، اظهارداشت: همواره حرف ما در کشور این بوده که باید مرزهای موضوعات از هم جدا باشد؛ باید هر کدام از بحث‌های آرمانی و اعتقادی، اجتماعی و سیاسی، رفاهی، اقتصادی، صنعتی و .. جایگاه خود را داشته باشند و بحث‌های هیجانی، احساسی و عاطفی در جای خود مطرح باشد و هر کدام سهمش مشخص و سعی شود مباحث کارشناسی و با نگاه عمیق در جامعه مطرح شود.
رئیس سازمان بازرسی کشور تصریح‌کرد:‌ اگر این مباحث در هم آمیخته شود و سهم آنها نیز شناخته نشود آسیب‌زا خواهد بود و نه تنها دستاوردی نخواهیم داشت بلکه حرکت‌های ما فرساینده و کاهنده بوده و در نتیجه با آزار روحی و احساس ناکامی روبه‌رو خواهیم شد که بسیار بد است.
وی با اشاره به تبعات ناامیدی در جامعه، یادآورشد: جامعه بی‌آینده و ناامید، جامعه‌ای است که در معرض انواع خطرات و مشکلات خواهد بود و طبعاً مدیران اجتماعی در گام‌های اول باید سعی کنند این اعتماد و امید را در جامعه به‌خصوص بین نسل جوان تولید کنند.
*نخبگان و دانشجویان باید دنبال راه حل های دقیق و صحیح باشند
حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: همین که دوستان جوان ما که منبع تحرک، تلاش، نشاط ذهنی و فکری و انرژی‌های جوانی هستند با حفظ همه شرایطی که دارند در مباحث اصلی و مبنایی دنبال یافتن راه حل‌های دقیق و صحیح باشند و ذهن‌شان به این مسایل بیشتر متوجه باشد، یک نقطه امید برای همه است و آرزو می‌کنیم این فضا در کشور تقویت و نهادینه شود تا بتوانیم کشور را در مسیر تعالی و تکامل خودش هدایت، همراهی و پشتیبانی کرده و ادای وظیفه کنیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال یکی از حاضران راجع به برنامه‌هایش برای مبارزه با فساد و رانت خواری در دستگاه اداری گفت: مقولات اجتماعی هر چند از تنوع برخوردارند ولی نحوه مواجه با آنان از یک منطق تبعیت می‌کند؛ به عنوان مثال راهکاری که برای مسایل بهداشتی و درمانی جامعه توصیه می‌شود، در سایر حوزه‌ها از جمله حوزه اقتصاد نیز توصیه می‌شود؛ همه صاحب نظران معتقدند باید جامعه را از آلودگی و ویروس‌ها پاک و جسم را از بیمار شدن مبرا کرد، به همین خاطر بیشترین هزینه‌ها صرف پیشگیری می‌شود نه درمان؛ از این جهت جامعه سالم جامعه‌ای است که در آن پیشگیری می‌شود نه اینکه هزینه ها صرف درمان شود.
وی اضافه کرد: بنابراین باید کاری کرد که در جامعه کسی بیمار نشود؛ اقتصاد هم همین وضع را دارد، اقتصاد خوب، اقتصادی است که نسبت به بیماری واکسینه باشد؛ بنابراین باید دنبال راهکاری بود که در جامعه فساد تولید نشده و جامعه دچار مفاسد اقتصادی نشود اما ممکن است گفته شود گاهی اوقات بیماری اجتناب ناپذیر است و به رغم تمام پیشگیری‌ها بیماری حاصل شد و اینجا می‌توان فرد بیمار و فساد شکل گرفته را درمان کرد؛ اما اساس و محور کار باید بر پیشگیری باشد.
حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه سامانه‌های پیشگیرانه اقتصاد کشور ناقص و ناکارآمد است، گفت: اقتصاد ایران با این حجم نقدینگی جزء اقتصاد‌های بزرگ محسوب می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان این اقتصاد بزرگ را با روش‌های سنتی و دیوان سالاری قدیمی اداره کرد، اگر سالم‌ترین مدیران و به اصطلاح سوپرمن‌ها نیز وارد این سیستم شوند حتما باز هم ما در مبارزه با فساد ناکام خواهیم بود و بنده این حرف را با توجه به سال‌ها تجربه کار و به عنوان یک کارشناس مطرح می‌کنم.
*راه حل منطقی پیشگیری از فساد، تحول در نظام بوروکراتیک و دیوان سالار کشور است
معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز راه حل منطقی پیشگیری از فساد در اقتصاد کشور را تحول در نظام بوروکراتیک و دیوان سالار کشور دانست و گفت: بعد از آنکه سیستم اصلاح و متحول شد، راه بعدی پیشگیری از فساد روی کار آمدن مدیران سالم است؛ این موضوع تاثیر زیادی دارد؛ چرا که برخی مدیران ما بی‌مبالات بوده و به هنجار شکنان و مفسدان اقتصادی فضا می‌دهند و در مواقعی افزایش فساد به این خاطر اتفاق می‌افتد اما باز هم تاکید می‌کنم که با حرف و شعار مشکل فساد اقتصادی کشور حل نمی‌شود و باید یک تحول اساسی در سیستم بوروکراسی و دیوان سالار کشور رخ دهد.
وی افزود: منظور از دیوان سالاری هم در بخش اداری و هم اقتصادی است؛ یعنی دیوان سالاری حوزه اقتصادی مانند نظام بانکی، بیمه، گمرک، تعرفه، چرخش مالی، اعطای مجوزها و ... اصلاح و متحول شوند؛ از سوی دیگر دنیا در این راستا تجربه‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و ما باید این تجربه‌ها را کسب کرده و با شرایط داخلی خود تطبیق داده و بعد از بومی‌سازی آن را در کشور اجرا کنیم.
*اینکه گفته شود هر اتفاقی در کشور بیفتد به خاطر کارشکنی های استکبار جهانی است را قبول ندارم
پورمحمدی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که خواستار آن بود مسئولین تکلیف خود با استکبار جهانی روشن کنند تا هر وقت کشور با مشکلی روبرو شد تقصیر را گردن استکبار نیندازند، گفت: تکلیف نظام با استکبار جهانی مشخص است؛ عناصر درون نظام باید تکلیف خود را با این مسئله روشن کنند؛ نظام رسالت خود می‌داند که مقابل جبهه استکبار بایستید و این ایستادگی جایگاه و پرستیژ نظام است و حتما نیز باید تعقیب شود؛ اما اینکه هر اتفاقی در کشور بیفتد گفته شود به خاطر کارشکنی‌های استکبار جهانی است را قبول ندارم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: بخش بزرگی از مشکلات امروز جامعه به خاطر ناکارآمدی و بی‌تدبیری مدیریت داخلی است؛ حتی گاهی اوقات شنیده می‌شود می‌گویند سایر قوا مانع اجرای کار می‌شوند؛ اما آیا همه مشکلات به این خاطر است؟ قطعا این طور نیست، بنابراین باید سهم مسایل را روشن کرد.
*در مواجه با تحریم‌ها باید تدبیر کرد
وی اظهارداشت: در وضعیت کنونی ما باید تکلیف خود را با دنیا مشخص کنیم؛ از طرفی این طور نیست که غرب برای اجرای تحریم‌ها با مشکل مواجه نباشند، آنان تلاش دارند از رخنه‌های ما استفاده کرده و ضربه‌های خود را وارد سازند، بنابراین نباید اجازه دهیم از رخنه‌های ما استفاده کنند در حالی که اگر دشمن طرحی دارد تا ۲۰ واحد قدرت فشار علیه ما وارد کند، اگر خوب مقابله و طراحی کنیم این ۲۰ واحد فشار به ۱۰ واحد فشار تقلیل می‌یابد ولی اگر خوب مدیریت نکنیم فشار دشمن به ۴۰ واحد افزایش پیدا می‌‌کند.
*باید با ابزارهای فرهنگی کار فرهنگی کرد
حجت‌الاسلام پورمحمدی در بخش دیگر از این جلسه پرسش و پاسخ در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با مسایل فرهنگی چگونه مقابله خواهید کرد؟ اظهارداشت: فرهنگ مقوله‌ای ویژه است که با ذهن، دل و قلب انسان‌ها سر و کار دارد و باید با همین جنس در این حوزه کار کرد؛ البته عده‌ای نیز هستند که خارج از این قاعده عمل کرده و عملیات ضد فرهنگی خارج از این قاعده را انجام می‌دهند که باید با این‌ها خارج از قاعده برخورد کرد؛ چراکه نمی‌توان با کسانی که پمپاژ فساد در جامعه می‌کنند با زبان خوش مواجه شد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در برخورد با مولدان فساد نباید لحظه‌ای تردید کرد ولی جامعه‌ای که فکر می‌کند، احساسات و گرایش و علاقه دارد، فرهنگ یک ماده اصلی زندگی است؛ در این جامعه باید با همان ابزار فرهنگی کار کرد.
*باید به هنر سینما و فیلم بها دهیم
وی با اشاره به ابزارهای کار فرهنگی گفت: در جامعه و بستر عمومی جامعه مقابله با فرهنگ نیازمند ابزار خاص خودش است؛ اگر در عرصه فرهنگ خواستیم از ابزار غیر فرهنگی استفاده کنیم این کار به ضد خود تبدیل می‌شود؛ بنابراین باید مرزها را جدا کرد، جایی که کانون فساد است باید با ابزار سخت با آن مقابله کرد ولی در سطح جامعه باید از ابزار نرم استفاده کرد.
حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: اگر انسان منحرف هم شود مانند فرد خوابی است که باید با لطافت و دلسوزی او را صدا زد و فطرت او را هشیار و به سمت حرف حق و صحیح رهنمود کرد؛ اینکه پیامبران انسان‌های صبور جهان هستند و تا آخرین لحظه از عاطفه نشان دادن و صبر و گذشت دست بر نداشتند به خاطر آن است که جنس کار این اقتضا را دارد؛ فرهنگ، اساس تحول اجتماعی و اساس تحول تمدنی ما است. معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود، ما باید به ابزار مدرن فرهنگی توجه کنیم؛ هنر ابزار مهم فرهنگی است که نباید از آن غفلت کرد، در برخورد با مقوله فرهنگ و هنر باید الگوی ما مقام معظم رهبری باشد؛ مقام معظم رهبری از ابتدا تا امروز پیوسته با فعالان فرهنگ و هنر ارتباط داشته و به این قشر بها دادند؛ در کشور ما هیچ کس مانند رهبری با شاعران، هنرمندان، فیلم سازان و ... جلسه برگزار نکرده است، اگر امروز بخواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید بر اساس محتوای خود به هنر سینما و فیلم بها بدهیم.
*فیلم «آرگو» ابتذال هنری و فرهنگی است/ با اهداف سیاسی به این فیلم جایزه اسکار تعلق گرفته شده است
وی با اشاره به اینکه فیلم آرگو را دیده است، گفت: فیلم آرگو ابتذال هنری و فرهنگی است و کاملاً مشخص است که با اهداف سیاسی به این فیلم اسکار تعلق گرفته شده است؛ سال گذشته درباره فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفته می‌شد به خاطر مواضع خاص اسکار گرفته است اما فیلم آرگو هیچ چیز برای ارائه نداشت.
حجت‌الاسلام پورمحمدی با انتقاد از برخوردهای تندروانه با اصغر فرهادی بعد از گرفتن جایزه اسکار، گفت: درباره فیلم اصغر فرهادی قبول ندارم که باید برخورد افراطی شود؛ درست است که اسکار یک جایزه سیاسی است ولی نباید نسبت به فیلم ساز خود برخورد بد کرد؛ این فیلم در داخل کشور و جشنواره فجر نیز جایزه های زیادی کسب کرد که نشان می‌دهد چندان هم خالی از محتوا نبود.
*دولت نباید خواسته خود را به جامعه تحمیل و القاء کند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره ماهواره و اینکه چه موضعی در خصوص این موضوع خواهد داشت، گفت: سیاست گذاری در این حوزه، کار دولت نیست؛ باید صاحب نظران، کارشناسان، روانشناسان، روحانیون، نمایندگان مردم و ... در خصوص این مسئله به یک اجماع قوی برسند و دولت یک مجری قوی این سیاست باشد؛ دولت نباید درگیر این مسئله که محل مناقشه است شود.
وی اضافه‌کرد: دولت باید تلاش کند و زمینه را فراهم نماید تا تفاهم حداکثری در این خصوص شکل بگیرد و بعد مجری آن تفاهم حداکثری باشد؛ دولت نباید نه تنها در خصوص ماهواره بلکه در بسیاری موارد دیگر خواسته خود را به جامعه تحمیل و القاء کند، البته معتقدم مرزهای فرهنگی ما باید فراخ شود؛ آنجا که هنجارشکنی می‌شود باید بایستیم در غیر این صورت در سلیقه‌ها و گرایش‌ها اگر محدودسازی کنیم حتما آسیب می‌بینیم؛ این طور نیست که اگر محدود کنیم جامعه آسیب نمی‌بینید، امروز آسیب‌های این محدودسازی را در جامعه شاهد هستیم.
*دولت باید شرایط زندگی را برای همه فراهم کند
حجت‌الاسلام پورمحمدی درباره حضور طیف‌های مختلف سیاسی در دانشگاه‌ها اظهارداشت: جامعه ما جامعه بزرگی است؛ دولت، اصولگرا است ولی در کشور همه طیف‌ها زندگی می‌کنند؛ مملکت برای همه طیف‌ها است و دولت باید شرایط را برای زندگی همه فراهم کند، دولت باید کارهای جاری و عادی مردم را بر عهده بگیرد و نباید به تفاوت‌های قومی، زبانی و سیاسی توجه داشته باشد.
معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز گفت: نظام اجرایی باید یک خط واضح و شفاف و روشن قانون را تعقیب کند، اگر اصولگراترین و نماز شب خوان‌ترین دولت هم سر کار بیاید حق ندارد فرد بی‌نمازی را به دفتر خود راه ندهد؛ اگر بی‌نمازی به دفتر ما آمد باید مانند یک نماز شب خوان با او رفتار کنیم؛ البته آن کس که نماز شب خوان است ما به او علاقه بیشتری داریم و حتما او نزد خداوند عزیزتر است.
رئیس سازمان بازرسی در پاسخ به این سوال که به مسایل فرهنگی با چه نگاه می نگرید، گفت: باید به همه مقولات با همه ابعاد نگاه کرد، نمی‌توان امروز یک حرکت ساده در جامعه انجام داد و پیامد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن را ندید؛ هر حرکتی پیامد گسترده‌ای دارد، اگر یک نسخه فرهنگی می‌پیچیدید باید منتظر ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن باشد، حتما باید به مسایل فرهنگی با تمام ابعاد نگاه کرد؛ در آن صورت است که می‌توان یک پدیده فرهنگی را خوب مدیریت کرد.
*اگر دولت به وظایف خود خوب عمل کند، مقام معظم رهبری نیز رضایت خواهند داشت
وی در پاسخ به این سوال که فعالیت شما برای رضایت رهبری چیست؟ گفت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که شما تکلیف قانونی خود را خوب انجام دهید من از شما راضی هستم؛ ایشان به مجلس، قوه قضائیه و دولت بارها گفته‌اند که قانون و وظایف قانونی خود را انجام دهید، البته این مسئله یک کف و یک سقف دارد؛ کف رضایت مقام معظم رهبری واجبات و انجام وظایف است.
حجت‌الاسلام پورمحمدی افزود: ممکن است فردی برای مستحبات از واجبات خود محروم بماند که این کار اشتباه است؛ در کشور نیز یک واجباتی وجود دارد که دولت، دستگاه قضایی و مجلس باید آن را انجام دهند، یعنی اول باید واجبات را انجام داد؛ اگر توان داریم باید تلاش کنیم مستحبات را نیز انجام دهیم.
معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز افزود: گاهی اوقات گفته می‌شود باید سنجید که فرد چقدر به آرمان‌های ایرانیت پایبند است و از آن طرف بوم می‌افتند؛ این در حالی است که وظیفه اول دولت سامان دادن به اقتصاد جامعه است؛ یا اینکه گفته می‌شود باید سنجید که فرد چقدر منتظر حضرت امام زمان(عج) است؛ این در حالی است که درجه انتظار افراد سنجیدنی نیست.
*برای ایجاد وحدت باید از خود سعه صدر نشان دهیم
وی درباره وحدت گفت: وحدت اصول دارد که نظام، رهبر، قانون و کشور است؛ باید همه را دور این اصول جمع کرده و متشکل کنیم، باید برای ایجاد وحدت از خود سعه صدر و صبر نشان دهیم.
حجت‌الاسلام پورمحمدی در پاسخ به این سوال که در خصوص بداخلاقی‌ها چگونه رفتار می‌کنیم؟ گفت: اول آنکه نباید خودمان بداخلاقی کینم و دوم اینکه در مقابل بداخلاقی‌ها باید صبر کنیم؛ از سوی دیگر باید بداخلاقی در جامعه بدنمایی شود تا کسی به سمت آن نرود، متاسفانه دروغ و تهمت در جامعه خریدار دارد وگر نه خط تولید آن متوقف می‌شود. بنابراین باید تلاش کنیم مشتری دروغ و تهمت و بد اخلاقی در جامعه کاهش پیدا کند؛ این اولین رسالت ما است، اگر در این مسیر موفق شدیم می‌توانیم با دروغگویی و بداخلاقی برخورد کنیم.
*مدیریت کارت سوخت یکی از برجسته ترین کارهای من است
وی در واکنش به یکی از دانشجویان که خواستار آن بود یکی از کارهای ملموس و برجسته اش در دوره خدمات گذشته اش رابیان کند، گفت: یک کار برجسته من مدیریت کارت سوخت است که منجر به صرفه جویی سوخت شده است. هر کس ادعا کند که هدفمندی موجب کاهش سوخت شده است ادعای خلاف و گزاف است. حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: آنچه مصرف سوخت را مدیریت کرد کارت هوشمند سوخت است؛ از همان روز اول ۷۲ میلیون لیتر بنزین مصرف روزانه به ۴۶ میلیون لیتر بنزین رسید که بدون آثار مخرب اجتماعی و آسیب بود، ما توانستیم در دور افتاده‌ترین روستاهای کشور کارت سوخت و دستگاه پوز پمپ بنزین را ببریم، برای این مسئله فرهنگ‌سازی زیادی شد؛ البته دستگاه‌های زیادی درگیر آن بودند که وزارت کشور و بنده محور آن بودم.
معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه پروژه الکترونیک کردن انتخابات در دوره حضور او در وزارت کشور آغاز شد، گفت: ما با این کار تلاش کردیم ضریب سلامت انتخابات را ارتقاء دهیم؛ امید داشتیم فازهای دیگر این طرح در آینده تعقیب شود ولی این کار صورت نگرفت، اگر این سیستم جلو می‌رفت می‌توانستیم بخش زیادی از ادعاهای سال ۸۸ را به سرعت پاسخ دهیم؛ معتقدم الان باید با سیستم‌ها به ادعا ها پاسخ داد. بنده معتقدم اگر مدیریت وزارت کشور تحول پیدا کند، کشور هم متحول می‌شود؛ یک طرح تحول برای وزارت کشور طراحی کرده بودم که خدمت مقام معظم رهبری بردم و ایشان استقبال کردند، خدمت رئیس‌جمهور نیز بردم که مورد موافقت اولیه قرار گرفت ولی مجالی برای اجرای آن داده نشد.
وی افزود: طرح جامع معاملات دولتی نیز در وزارت کشور اجرا کردیم که طرح موفقی بود و امروز بیش از ۷ هزار دستگاه معاملاتی کشور اگر قصد معامله دارند باید وارد این سامانه شوند و ضریب سلامت معاملات دولتی بسیار بالا رفت.
شعار انتخاباتی‌ام گرایش های تحولی خواهد داشت و اهداف اقتصادی را نشان خواهد داد
حجت‌الاسلام پورمحمدی در پاسخ به این سوال که شعار انتخاباتی شما چیست؟، گفت: اگر رسما وارد این حوزه شدم شعار بنده گرایش‌های تحولی خواهد داشت و اهداف اقتصادی را نشان خواهد داد.
باید برای مقابله با تحریم‌ها طرح داشته باشیم
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص آینده تحریم‌ها تصریح‌کرد: تحریم‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و به راحتی فروکش نمی‌کند؛ اما اگر ما در داخل کشور وضع خود را سامان دهیم عملاً تحریم را از کار می‌اندازیم؛ بسیاری از تحریم‌های سازمان ملل به این راحتی کنار گذاشته نمی‌شوند؛ بنابراین نباید منتظر آن باشیم که در خارج از کشور اتفاقی صورت بگیرد، بنابراین باید برای مقابله با تحریم‌ها طرح و برنامه داشته باشیم و اجازه ندهیم که سوء تدبیرها آثار تحریم‌ها را تشدید کند.
وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای کاهش وابستگی به دلار و یوروی نفت دارید؟، گفت: واقع امر این است که به نفت متکی هستیم. هر قدر هم شعار دهیم اتکای ما به نفت بیشتر می‌شود؛ الان نیز شاهدیم برای زندگی روزمره مردم مانند جبرانی و عیدانه هم از پول نفت هزینه می‌کنیم. این در حالی است که پول نفت تورم زا است و نباید این کار را کرد؛ مقام معظم رهبری راهکار کاهش اتکا به نفت را ارائه کرده‌اند؛ فرمول آن تولید، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال است. اگر این را حل کردیم وابستگی به دلار و یورو نیز کم می شود و پول ملی قدرت پیدا کرده و اقتصاد کشور قوی می‌شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه دولت و هیات دولت مسئول و ملزم به اجرای قانون و برنامه هستند، گفت: لزومی ندارد همه فکرها و ایده ها برای دولت باشد؛ دولت هم اگر ایده‌ای دارد باید به مجلس ارائه دهد و تابع سیاست‌های کلی نظام باشد. کسی حق ندارد اگر ایده ای خاصی دارد بدون تطبیق با سیاست‌های کلان نظام آن را اجرا کند.
وی تصریح‌کرد: خیلی اوقات در انتخابات گفته می‌شود ایده اقتصادی شما چیست؟ این در حالی است که تمام برنامه ها و ایده ها باید در ظرف سیاست ها و برنامه های کلان دیده شود. اگر بهترین اقتصاددان هم بیاید خلاف برنامه اقتصادی کشور برنامه ای ارائه کند، اخلالگر محسوب می‌شود؛ بنابراین باید برنامه های کلان کشور در نظر گرفته شود. الان یک مدیر اجرایی می خواهیم که ملتزم به اجرای برنامه های کلان کشور باشد. در روش ها باید به کارشناسان و متخصصین بها داده شود.
گفته می‌شود سازمان برنامه باید احیاء شود، بر این اصرار ندارم، باید تفکر برنامه‌ای احیا شود
وی با بیان اینکه نظام برنامه ریزی باید حاکم شود، تصریح‌کرد: گفته می شود سازمان برنامه ریزی باید احیاء شود، من بر این نام اصرار ندارم ولی تفکر برنامه ای باید احیا شود. متاسفانه در سفرهای استانی که دولت انجام می دهد امام جمعه، نمایندگان و مردم خواسته های مختلفی مطرح می کنند که خیلی اوقات غیرکارشناسی است. اما بعضا مشاهده می شود که این درخواست ها در دولت نیز تصویب می شود. این در حالی است که باید روی این خواسته ها کار کارشناسی شود و بعد از آنکه تبعات آن در نظر گرفته شد تصویب و اجرایی کرد. البته این مشکل صرفا مربوط به دولت نیست بلکه مربوط به نمایندگان، مردم و ... نیز است که در سفرهای استانی تلاش دارند یک مورد خاص را مطرح و بعد هم فشار می آورند در دولت تصویب شود.
نگاه کارشناسی، تخصص گرا و برنامه محور اساس تحول کشور خواهد بود
پورمحمدی گفت: نگاه کارشناسی ، تخصص گرا و برنامه محور اساس تحول در کشور خواهد بود. باید این منطق حاکم شود. از سوی دیگر خیلی از درخواست ها اولویت نیست؛ اگر عاقلانه بخواهیم عمل کنیم باید بدانیم اولویت ها چیست. از سوی دیگر باید با توجه به بودجه، طرح ها را در دستور کار خود قرار داد. امروزه شاهدیم یک پروژه پنجساله آغاز می شود ولی ده سال به طول می انجامد. چون واقع بینانه محاسبه نمی شود و در نهایت باید رانت ها تزریق شود تا کار جلو برود.
وی با بیان اینکه در این فضای شعاری و احساسی حرف منطقی زدن و شنیدن سخت است اما باید آن را مطرح کرد، گفت: کشور را باید متحول کرد؛ این رسالت من است که با هر وسیله و ابزار، چه وزارت کشور، چه سازمان بازرسی و چه ریاست جمهوری و چه منبر آن را تعقیب خواهم کرد. ما فرزند انقلاب و خواستار تحول در کشور هستیم. راه ها و اشکال حرف دوم ما است. حرف اول ما تحقق خواسته و هدف که همان تحول کشور است. البته باید در این راه پیگیر و جدی بود و رسالت مدارانه برخورد کرد. در این مسیر اگر با ریاست جمهوری می توان به هدف رسید باید از ورود به این مسیر خودداری نکرد.
کد مطلب: 25635
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *