۰
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۱

۷،۵ میلیون ایرانی مشکلات کلیوی دارند

یک فوق‌تخصص بیماری‌های کلیه با اشاره به اینکه هر بار افت فشار به کلیه‌‌ها آسیب می‌زند،گفت: بروفن و دیکلوفناک دشمن کلیه‌ها به حساب می‌آیند و ۱۰درصد جمعیت کشور مبتلا به بیماری‌ مزمن کلیه هستند.
تسنیم: سید احمد تارا، در تشریح برنامه‌های روز جهانی کلیه اظهار داشت: متأسفانه برخی تصور می‌کنند روز جهانی کلیه همان چند چیز عادی است که در مورد کلیه گفته می‌شود ولی هدف از روز جهانی کلیه آن است که مسائل مهم بیماران کلیوی مورد بررسی قرار گیرد تا آگاهی مسئولان و نیروهای متخصص و در نهایت مردم و خانواده بیماران و همچنین بیماران ارتقاء یابد.
وی افزود: بنابراین باید سعی شود هر سال روی شعار جهانی کلیه تمرکز شود مثلاً ۹ سال قبل که روز جهانی کلیه با مشارکت انجمن‌های کلیه در استرالیا به تصویب رسید تصمیم بر آن شد تا یک حرکت هماهنگ در تمام دنیا از سال ۲۰۰۶ برای ارائه شعارهایی در این زمینه هر سال تعیین شود تا کشورها نیز در زمینه مداخلات و پیشگیری از بیماری کلیه اقدام کنند که عمدتاً در سال‌های اولیه تمرکز بر فشار خون، دیابت و پیوند بود.
۱۰ درصد جمعیت کشور مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیه
تارا تصریح کرد: شعار جهانی روز کلیه در سال جاری شعار خاصی است و شعار این است که از نارسایی حاد کلیه جلوگیری شود تا نارسایی مزمن رخ ندهد، البته تعریف نارسایی حاد در زبان فارسی آسان نیست زیرا ما حاد را در مواقعی به صورت شدید تعریف می‌کنیم در حالی که از نظر پزشکی حاد یعنی چیزی که رخ می‌دهد و در نهایت برطرف می‌شود و اگر باقیمانده‌ای داشته باشد آن زمان مزمن می‌نامند.
وی گفت: بسیاری از افراد در بیماری‌های غیرکلیوی دچار درجاتی از صدمات حاد کلیه می‌شوند که در آزمایشات و معاینات مشخص نمی‌شود در حالی که در طی بررسی‌های طولانی مدتی که بر روی این بیماران صورت می‌پذیرد متوجه می‌شوند که صدماتی به کلیه وارد شده و در نهایت بیماری پیشرفت کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ما در حال حاضر فراوانی نارسایی مزمن کلیه را در جامعه شاهد هستیم و دلیل آن هم این است که افراد مسن بیشتر دچار نارسایی مزمن کلیه می‌شوند زیرا صدماتی که در طول زندگی به بدن آنها وارد شده است یک آسیبی نیز به کلیه آنان وارد کرده است.
۱۰ درصد جمعیت کشور مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیه
تارا تصریح کرد: در حال حاضر چیزی در حدود ۱۰ درصد متوسط جمعیت جامعه ما به بیماری‌های مزمن کلیه مبتلا هستند که این مسئله می‌تواند به خودروهای فرسوده تشبیه کرد. مانند ماشینی که در هر تصادف یک قسمت از آن خراب شده است ولی تفاوت عمده بدن انسان با خودرو فرسوده آن است که قسمت‌های خودرو را می‌توان تعویض کرد، اما در مورد انسان این مسئله امکانپذیر نیست و حتی درمان آن نیز در برخی مواقع وجود ندارد.
وی با انتقاد از رفتار مردم نسبت به بدنشان که اهمیتی به سلامتی خود نمی‌دهند، گفت: افراد تصور می‌کنند مثلا سیگار بکشند یا نمک زیاد بخورند و هر زمان که بدنشان دچار مشکل شد با درمان پزشکی آن را برطرف کنند در حالی که در بسیاری از علوم پزشکی درمان بسیار ضعیف است یا وجود ندارد یا ناتوانی‌هایی رخ می‌دهد و یا در نهایت باعث هزینه‌های زیادی می‌شود.
تارا تصریح کرد: بسیاری از افراد پس از اینکه دچار مشکل بیماری می‌شوند پس از مدتی این صدمات بیماری‌ها عواقب خطرناکی برای کلیه‌های آنان رخ می‌دهد و کلیه‌ها ناتوان می‌شود.
هر ۱۰ نفر یک نفر دچار نارسایی کلیه
وی ادامه داد: در تصاویر پوستر روز جهانی کلیه نیز مشاهده می‌کنیم که از هر ۱۰ نفر یک نفر کلیه آن دچار ناراحتی و بیماری است و آن به دلیل یادگاری‌های بیماری‌ها در طول سنوات گذشته افراد است که محصول آن باعث نارسایی کلیوی می‌شود.
ارتباط بیماری‌های فشارخون و قلبی با نارسایی کلیه
تارا گفت: حال این سوال پیش می‌آید این صدمات حاد چه مواردی در بر می‌گیرد. هر فردی که فشار آن افت می‌کند کلیه فرد مقداری صدمه می‌بیند بنابراین بیماری‌های اسهال و نارسایی قلبی که باعث سقوط فشار می‌شود یا افرادی که دچار کم آبی شدید می‌شوند نارسایی کلیه پیدا می‌کنند.
۲۰ درصد بیماران بستری بیمارستان‌ها دچار نارسایی کلیه می‌شوند
وی ادامه داد: براساس آمارها از هر ۲۰ تا ۱۰۰ بیماری که به اورژانس‌های بیمارستان مراجعه می‌کنند یکی از آنان علائم صدمات حاد کلیه دارد و این عدد بسیار بالایی است و در بیماران بستری نیز حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد شواهد صدمات کلیه را می‌توان در آنها یافت.
تارا تصریح کرد: مثلاً بیماری به بخش جراحی قلب می‌رود و فشار مریض ۷ و ۸ شده است در این زمان کلیه دچار صدمه می‌شود، یا در برخی مواقع داروهای آنتی‌بیوتیک که برای عفونت در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود می‌تواند پس از چند روز باعث آسیب کلیه افراد شود و بسیاری از این صدمات را در بیمارستان‌ها نمی‌توان متوجه شد و پس از گرفتن آزمایش‌ها می‌توان به آن پی برد.
عکس‌برداری زیاد در بیمارستان‌ها باعث صدمات کلیوی می‌شود
این فوق تخصص کلیه و فشار خون افزود: مثلاً استفاده از مواد رنگی عکس‌برداری با حجم بالا که در بیمارستان‌ها بسیار انجام می‌شود باعث صدمات کلیوی می‌شود یا کمبود مایعات در بدن به خصوص در سالمندان که توانایی خوردن ندارند و سرم نیز به آنها زده نشود باعث کم‌آبی می‌شود و در نهایت کلیه‌ها صدمه می‌بیند.
تارا اظهار داشت: بنابراین آگاه‌سازی مردم به خصوص در سالمندان در حوزه بیماری‌های کلیه بسیار اهمیت دارد مبنی بر آنکه افراد نباید دچار کمی‌آبی شوند و نباید به مرحله‌ای برسند که دچار بدحالی شوند و آن وقت آنان را به بیمارستان منتقل کنند، یا اینکه داروهای مسکنی که افراد دچار دردهای مفاصل می‌شوند و داروهای بروفن و دیکلوفناک مصرف می‌کنند بدترین داروها برای کلیه هستند و اگر هم کمی کلیه‌ها صدماتی خفیف داشته باشند صدمات نهایی جبران‌ناپذیر می‌شود.
وی تصریح کرد: بنابراین هر سالمند که از این داروها مصرف می‌کند و دچار اسهال می‌شود و عفونت دارد و در نهایت فشار آن افت می‌کند باید سریعاً اقداماتی در منزل و بیمارستان برای آنان انجام شود تا صدمات کلیه در بدن آنها رخ ندهد.
افراد دچار نارسایی کلیه مشکلات قلبی پیدا می‌کنند
تارا افزود: مهمترین پیام روز جهانی کلیه آگاه‌سازی پرسنل بیمارستانی است که مراقب باشند که به کلیه به عنوان یک عضو فرعی نگاه نکنند و تصور آنان این نباشد که حال که قلب یک بیمار را درمان کرده‌اند دیگر به فکر کلیه آن نباشند، در حالی که امروزه مشخص شده است کسانی که دچار نارسایی‌های خفیف کلیه می‌شوند ۵ تا ۱۰ برابر دچار مشکلات قلبی خواهند شد و این نشان دهنده روابط بین اعضای بدن است که بسیاری از آن بی‌خبر هستند.
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بنابراین مهم است که حتی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی به سلامت کلیه‌ها توجه شود و این شعاری که همیشه در تیتر شعارهای روز جهانی کلیه عنوان می‌شود یعنی کلیه برای تمام عمر؛ باید کلیه را برای یک عمر محافظت کرد زیرا در حال حاضر عمر متوسط مردان در کشور ما ۷۳ و زنان ۷۵ سال است و باید چون کلیه‌ها را تا آخرین روز عمر لازم داریم باید در طول عمر از این کلیه‌ها مراقبت کنیم و نباید در طول عمر به صورت لایه به لایه به کلیه‌ها صدمه وارد شود و در سنین بالای ۵۰ سال که دوران خطرناک بیماری برای افراد به حساب می‌آید نباید افراد دچار نارسایی کلیه شوند.
کد مطلب: 25683
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *