۰
جمعه ۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۶

وزارت خارجه عربستان موضوع مرگ شهروند ایرانی را معمولی خواند

وزارت امور خارجه عربستان بعد از یک هفته سکوت قابل تامل نسبت به رفتار خارج از عرف دیپلمات خود واکنش نشان داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران ، وزارت امور خارجه عربستان در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک و عجیب بعد از یک هفته سکوت قابل تامل، در واکنش به اقدام دیپلمات مستش که منجر به مرگ هموطن تهرانی‌مان شد، گفت: اتفاق اخیر یک حادثه رانندگی معمولی! و تاسف برانگیز میان یک دیپلمات و یک شهروند ایرانی بود، که متاسفانه شهروند ایرانی درگذشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، در روزهای پایانی سال ۹۱ یعنی هنگامی که ملت بزرگ ایران خود را برای جشن نوروز آماده می‌کردند، خبری در رسانه‌های کشورمان منتشر شد که بی شک قلب و جان هر ایرانی را به درد می‌آورد.
*اما این خبر چه بود؟
برخی رسانه‌ها روز پنجشنبه ۲۴ اسفندماه از یک تصادف شدید در مسیر شرق به غرب اتوبان ارتش در منطقه مینی‌سیتی تهران میان یک دستگاه خودروی سواری هیوندای و یک دستگاه پراید خبر دادند که در پی آن، راننده خودروی پراید در دم فوت کرده و یک عابر پیاده نیز مجروح شده بود.
بر پایه این گزارش خودروی مقصر (هیوندای) متعلق به سفارت عربستان و راننده آن نیز یکی از کارمندان این سفارت بوده که به دلیل شرب خمر و سرعت بسیار زیاد قادر به کنترل ماشین نبوده است.
در این حادثه خودروی سواری هیوندای به دلیل سرعت بالا از پشت با خودروی پراید برخورد کرده و از مسیر خود منحرف شده و پس از برخورد با گاردریل و تابلو وسط بلوار متوقف شده است.
براساس شواهد موجود در این حادثه، حالت مستی راننده کاملا مشهود و یک شیشه مشروب مصرف شده در داخل خودرو و سه بطری مشروب یک لیتری مصرف نشده نیز در داخل صندوق عقب آن به دست آمده است ‌و مطابق گزارش پلیس وی در هنگام حادثه مست بوده است.
*ابلاغ اعتراض وزارت خارجه ایران به دولت عربستان
رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه، از اعتراض شدید کشورمان به سفارت عربستان نسبت به کشته شدن یک شهروند ایران توسط یک دیپلمات سعودی در تصادف رانندگی خبر داد و گفت:‌ این وزارتخانه برخورد لازم را در این خصوص از مجاری دیپلماتیک و قضایی انجام داده است.
*واکنش عجیب و غریب سعودی‌ها به حادثه رانندگی تهران: دیپلمات ما مست نبود!
اما وزارت خارجه عربستان سعودی بعد از یک هفته سکوت معنادار در اقدامی عجیب و غریب به افتضاح دیپلمات خود مدعی شد که دیپلمات ما مست نبود!
"اسامه نقلی" رئیس بخش اطلاع‌رسانی وزارت خارجه عربستان سعودی با تکذیب اظهارات مطرح‌شده در مورد مست بودن دیپلمات سعودی در حین رانندگی که منجر به وقوع سانحه و کشته‌شدن یک شهروند ایرانی شده است، گفت: وزارت خارجه عربستان سعودی، مسئله حادثه رانندگی اخیر که دیپلمات سعودی عامل آن بود را پیگیری می‌کند.
روزنامه الوطن چاپ ریاض در ادامه آورده است که این مقام ارشد وزارت خارجه عربستان سعودی افزود: اتفاق اخیر یک حادثه رانندگی معمولی و تاسف برانگیز میان یک دیپلمات و یک شهروند ایرانی بود که متاسفانه شهروند ایرانی درگذشت و فرد دیپلمات زخمی شد.
وی توضیح داد: مطالب مطرح‌شده درباره مست‌بودن دیپلمات سعودی در این حادثه، نادرست است. این دیپلمات از بیمارستان مرخص شد و با وی براساس قوانین دیپلماتیک رفتار می‌شود.
*اجازه سوء استفاده از مصونیت دیپلماتیک را نمی‌دهیم
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در واکنش قتل شهروند ایرانی توسط دیپلمات مست سفارت عربستان در تهران ضمن تسلیت و ابراز همدردری با بازماندگان این حادثه تلخ و ناگوار گفت: اجازه نمی‌دهیم برخی با سوء استفاده از مصونیت دیپلماتیک حق حیات و حقوق شهروندانمان را به مخاطره بیاندازند.
وی افزود: این موضوع در مسیر دیپلماتیک خود در دست پیگیری است.
*دیپلمات‌های خارجی از مصونیت قضایی برخوردار نیستند
حجت‌الاسلام موسی قربانی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، درباره نحوه پیگیری کشته‌ شدن هموطن‌مان توسط دپیلمات مست سعودی، اظهار داشت: پس از وقوع این حادثه باید از طریق پزشکی قانونی و ابزارهای پزشکی، آزمایشات لازم صورت می‌گرفت تا مست بودن این فرد اثبات شود.
عضو سابق کمیسیون حقوقی قضایی مجلس ادامه داد:‌ اکنون که زمانی از آن ماجرا سپری شده باز هم می‌توان آزمایشات لازم را انجام داد تا این که راننده خاطی مست بوده مشخص شود.
وی افزود: پس از اثبات مست بودن راننده عرب می‌توان از طریق هماهنگی با وزارت امور خارجه کشورمان این فرد را تحت تعقیب قرار داد چرا که دیپلمات‌ها از مصونیت تعقیب برخوردار نیستند و مجرم بودن این فرد از طریق دادگستری قابل پیگیری است.
این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: همچنین پس از پیگیری‌های دادگستری و صدور حکم برای فرد مجرم این حکم قابلیت اجرا دارد و می‌توان حکم صادر شده را از طریق قوه قضاییه درباره این فرد به اجرا در آورد.
*سفیر عربستان احضار شود/ دولت سعودی ملزم به پاسخگویی است
مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به حادثه تصادف کارمند سفارت عربستان با دو نفر از شهروندان‌ ایرانی و جان‌باختن یکی از این دو نفر گفت: در این حادثه ابتدا باید مشخص شود فرد متخطی، دیپلمات کشور عربستان سعودی بوده یا کارمند این سفارت، چراکه دیپلمات‌ها از مصونیت دیپلماتیک برخوردارند و طبیعتا وزارت‌ امورخارجه باید این موضوع را مشخص کند، چراکه لیست دیپلمات‌ها و کارمندان سفارتخانه‌ها در این وزارتخانه ثبت و ضبط شده است.
وی در ادامه افزود: طبق معاهدات بین‌المللی، دیپلمات‌ها مکلف به رعایت آداب و رسوم و شعائر ملی و دینی کشور محل ماموریت خود هستند و این موضوع به عنوان یک تکلیف در حقوق بین‌الملل شناخته شده است.
رئیس کمیته مطالبات ملی در ادامه اظهار داشت: اینکه یک کارمند یا دیپلمات خارجی آن هم متعلق به کشور عربستان که ادعای خادمی بین‌الحرمین را دارد با شرب خمر خود سبب اخلال در امنیت شهروندان شود، هیچ توجیه شرعی، قانونی و دیپلماتیک ندارد و وزارت امورخارجه بایستی با احضار سفیر این کشور نسبت به این اقدام مراتب اعتراض جمهوری اسلامی یران را اعلام کند و دولت عربستان نیز ملزم به پاسخگویی نسبت به وقوع این حادثه است.
دواتگری در ادامه با بیان اینکه علی‌رغم محدودیت هایی که در کشور عربستان وجود دارد، این کار غیرشرعی و خارج از عرف هیچ توجیهی ندارد، تاکید کرد: در این قضیه دولت عربستان باید پاسخگو باشد.
وی در خاتمه اظهار داشت: اگر این حادثه توسط کارمند سفارت عربستان اتفاق افتاده باشد و فرد متخطی،‌ دیپلمات نباشد دستگاه قضایی کشورمان باید به تکلیف قضایی خود عمل کند و بحث بازداشت متهم و اتهاماتی که متوجه این فرد است را بررسی کند و فرد خطاکار نیز باید پاسخگوی بحث شرب خمر خود و همچنین قتل شبه‌عمدی که اتفاق افتاده باشد.
دستگاه قضایی و دیپلماسی، مرگ شهروند ایرانی توسط دیپلمات عرب را پیگیری کنند
محمدصالح جوکار نماینده یزد و صدوق در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به حادثه تصادف دیپلمات عربستانی با ۲ شهروند ایرانی گفت: تصادف اخیر دیپلمات عربستانی در ایران که در حالت مستی و با سرعت غیرمجاز بوده و موجب مرگ یک شهروند ایرانی و زخمی‌شدن یک نفر دیگر شده از لحاظ قضایی، حقوقی و دیپلماسی قابل پیگیری است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اتفاق اخیر به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست چرا که شهروند ما برابر قانون از حقوقی برخوردار است که هم دستگاه قضا و هم دستگاه دیپلماسی باید با این مسئله با قاطعیت و به طور جدی برخورد کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه جرم در ایران اتفاق افتاده و باعث فوت یک ایرانی نیز شده است باید در محاکم قضایی کشورمان پیگیری و فرد خاطی طبق قانون ایران محاکمه شود.
جوکار در پایان خاطرنشان کرد: مسئله اخیر باید به طور جدی بررسی شده و این دادگاه و قاضی ایرانی است که طبق قانون در مورد کارمند سفارت عربستان در ایران تصمیم‌ خواهد گرفت.
کد مطلب: 26288
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *