۰
سه شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۴

رئیس بزرگترین بانک قبرس استعفا کرد

پس از توافق دولت قبرس با وزیران اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول بر سر بسته نجات اقتصادی، رئیس بزرگترین بانک قبرس استعفا کرد.
به گزارش فارس، رئیس «بانک قبرس» استعفا کرد. این استعفا در شرایطی مطرح شده است که قبرس با وزیران اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول بر سر بسته نجات مالی ۱۰ میلیارد یورویی به توافق رسیده بود تا بانک‌های خود را از ورشکستگی نجات دهد.
خبرگزاری فرانسه امروز گزارش داد «آندریاس آرتیمس»، رئیس «بانک قبرس» که بزرگترین بانک کشور قبرس است، تقاضای استعفای خود را تقدیم این بانک کرده و منتظر است تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.
طرح نجات اقتصادی که روز گذشته در بروکسل مورد توافق دولت قبرس، اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول قرار گرفت ضررهای زیادی را متوجه سرمایه‌گذارانی با سپرده‌های بیش از ۱۰۰ هزار یورو در دو بانک «قبرس» و «لایکی» که به ترتیب، بزرگترین بانکهای این کشور هستند می‌کند.
طبق این توافق، «لایکی»، دومین بانک بزرگ قبرس تعطیل می‌شود و کسانی که بیش از ۱۰۰ هزار یورو در این بانک دارایی دارند باید با پرداخت نوعی مالیات بخش قابل توجهی از خسارت را تقبل کنند. البته طبق این توافق، بانک لایکی به دو بخش تقسیم می‌شود و بخش سالم‌تر آن در بزرگ‌ترین بانک کشور، یعنی «بانک قبرس» ادغام می‌شود.
از سوی دیگر، سپرده‌های کسانی که از ۱۰۰ هزار یورو کمتر است به بانک قبرس منتقل می‌شود و دست نخورده باقی می‌ماند.
اما بانک قبرس هم در راستای این تحولات، تغییر ساختار می‌دهد و هزینه تضمین وجود سرمایه کافی برای گردش کار این بانک در آینده به عهده کسانی می‌افتد که سپرده‌هایی بیش از ۱۰۰ هزار یورو دارند. یعنی این سپرده‌گذاران هم میلیاردها دلار زیان می‌بینند.
قبرس تعهد کرده است تا ۵.۸ میلیارد یورویی که خود باید به بسته نجات مالی واریز کند را از طریق برداشت مالیات از دارندگان حساب‌هایی با بیش از ۱۰۰ هزار یورو تأمین کند.
این تنش‌های اقتصادی باعث شده است رئیس بزرگترین بانک قبرس امروز استعفا کند. البته در این میان گمانه‌زنی‌های زیادی هم درباره استعفای او مطرح شده است.
سایت خبری ـ تحلیلی استاکواچ در قبرس، دلیل استعفای رئیس این بانک را این دانسته که پس از توافق دولت قبرس با اتحادیه اروپا، بانک قبرس مجبور به جذب بدهی‌های بانک لایکی شده و همین امر باعث شده تا «آندریاس آرتیمس» تصمیم به استعفا بگیرد.
قبرس پنجمین قربانی بحران مالی و بدهی منطقه یورو پس از کشورهای ایرلند، پرتغال، یونان و اسپانیا به شمار می‌رود.
کد مطلب: 26401
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *