۰
جمعه ۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۵

تنها جزیره ایرانی دریای خزر

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد یکی از قطبهای مهم گردشگری و نوروزگردی در گلستان به شمار می رود.
مهر: جزیره آشوراده در حاشیه ساحل بندرترکمن از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگهای باریک موسوم به تنگه چپق اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.
این جزیره در برخی منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده، آمده است که گفته می شود با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده است.
آشوراده که نقطه عطفی در گردشگری شمال به ویژه گلستان خواهد بود، با اجرای طرح گردشگری آرزوی دیرینه مردم استان را برآورده و نماد صنعت گردشگری گلستان به شمار می رود.
بحث جدایی جزیره آشوراده همواره مطرح بوده تا اینکه با سفر سوم دولت به گلستان و تشکیل کارگروه توسعه گردشگری آشوراده، برای همیشه به این بحث و اختلاف بین مازنی ها و گلستانیها خاتمه داده شد و آشوراده به عنوان جزیره جدایی ناپذیر از گلستان به نام این استان ثبت شد.
با انجام فراخوان جذب سرمایه گذار، سرمایه گذار این طرح بزرگ مشخص شد و قرار است همزمان با جذب اعتبارات لازم به منظور تامین زیرساخت های لازم منطقه اعم از جاده، آب، برق، گاز و ...، این پروژه گردشگری - شیلاتی به نحو مطلوبی فرآیند کاری خود را طی کند و باعث رونق بیشتر فعالیت گردشگری در گلستان گردد.
مساحت طرح گردشگری آشوراده را ۳۸۰ هکتار است و این مقدار مورد تایید کارگروه قرار گرفت و برای طرح بزرگ گردشگری هزار و ۳۵۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری می شود.
با ایجاد زیرساخت های گردشگری در این جزیره، زمینه های حداکثری جذب گردشگر در استان گلستان فراهم خواهد شد.
همزمان با اولین سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان گلستان در سال ۸۴، مطالعه امکان سنجی جزیره آشوراده انجام شد که در جلسه هیئت وزیران به عنوان سایت گردشگری پیشنهاد و مورد تائید قرار گرفت و در سفر دوم ریاست جمهوری این منطقه بعنوان منطقه نمونه گردشگری تایید شد و در سفر سوم نیز تمامی اختیارات مربوط به جزیره آشوراده به استاندار گلستان تفویض شد و کارگروه زیربنایی وزارتخانه ای نیز تشکیل شد.
وسعت اولیه جزیره آشوراده حدود ۱۲۰۰ هکتار است و اکنون تنها ۴۰۰ هکتار آن قابل استفاده و برنامه ریزی است.
جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در غرب بندر ترکمن قرار دارد و تا سالها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشته‌ است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه ‌وری و ماهیگیری مشغول بوده‌اند اما با وقوع سیل در سال ۱۳۷۲ این جزیره خالی از سکنه شد.
پوشش گیاهی جزیره، بوته‌های تمشک، نوعی خار خود رو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره زندگی می کنند.
در حال حاضر سهم گلستان در ارزش افزوده بخش گردشگری یک درصد است که با اجرای طرح گردشگری از جمله رونق گردشگری آشوراده این سهم می تواند در اقتصاد استان افزایش یابد.
کد مطلب: 26501
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *