۰
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۱

مقصر حادثه جده اعلام شد

نماینده سازمان حج و زیارت در عربستان گفت: پس از تشکیل کمیته بررسی حادثه فرودگاه جده مرکب از ۶ نهاد و دستگاه دولتی و پس از دیدن فیلم صحنه حادثه، بررسی شواهد و قراین، راننده خودروی مخصوص فرودگاه مقصر وقوع این حادثه شناخته شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ˈغلامرضا رضاییˈ افزود: مسوولان هواپیمایی کشوری عربستان، کمیته ای را مرکب از ۶ نهاد و دستگاه دولتی مأمور بررسی این موضوع کردند و با استفاده از فیلمی که از صحنه حادثه در اختیار داشتند و بررسی شواهد و قراین و چند دوره صحبت با راننده، تخلف راننده را عامل بروز این حادثه ناگوار اعلام کردند.

وی ادامه داد: در گزارش محققان پرونده آمده است که این راننده ۲۴ ساله از کشور نپال که حدود یک سال و نیم در فرودگاه جده مشغول به فعالیت رانندگی ماشین های خدماتی بوده است، پس از اتصال پمپ آب ماشین اتوماتیک حمل آب به هواپیما، ماشین را در حالت دنده D قرار می دهد و بر اثر غفلت، ترمز دستی را به صورت کامل نمی کشد که با روشن شدن موتور پمپاژ آب، دور موتور ماشین بالا می رود.

رضایی اضافه کرد: در گزارش انتشار یافته کمیته تحقیق آمده است که پس از افزایش سرعت موتور ماشین، ترمز دستی توان کنترل ماشین را ندارد، از این رو ماشین به حرکت افتاده و پس از برخورد با پایه جت وی محل سوار شدن زائران به هواپیما، منحرف و مسیر را به سمت سالن ترانزیت که زائران ایرانی در آنجا مستقر بودند، ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه زائران ایرانی پس از بلند شدن صدای اولین برخورد ماشین با پایه جت وی، متوجه برخورد خودرو با پایه شده و با احساس خطر متواری شده اند، ابراز کرد: متأسفانه در این حادثه افراد ویلچری موفق به ترک صحنه نشدند، اگرچه دو ویلچر به کمک هادی رئیسی (مصدوم این حادثه) نجات یافتند، اما دو ویلچری دیگر بر اثر برخورد با ماشین، در دم جان باختند.

نماینده سازمان حج و زیارت در عربستان گفت: کمیته بررسی این حادثه پس از دو روز کار فشرده و با توجه به اطلاعیه راهنمایی و رانندگی کشور عربستان که صحنه را مورد بررسی قرار داده است، گزارش خود را در چهار صفحه با امضای ۱۶ نفر تحویل مقامات سعودی داده و براساس آنچه در مصاحبه مدیر راهنمایی و رانندگی در جراید سعودی انتشار یافته ، علت حادثه تخلف رانندگی بدون قصد جنایی اعلام شده است.

عصر ۱۵ فروردین ماه جاری بر اثر حادثه برخورد یک دستگاه ماشین آب رسانی با محل استقرار زائران ایرانی که در سالن ترانزیت فرودگاه جده آماده رسیدن اتوبوس برای سوار شدن به هواپیمای سعودی شماره ۲۸۴۲ و عزیمت به خاک جمهوری اسلامی ایران بودند، دو زائر در دم جان باختند و دو زائر دیگر زخمی شدند.

براساس این گزارش ، پری ارفع ۷۸ ساله و زهرا آتش زای ۶۱ ساله از تهران، متأسفانه بر اثر این سانحه فوت کرده و خانم طاهره شادکام و هادی رئیسی، از مجروحان این حادثه، بلافاصله به بیمارستان سعودی اعزام شدند که خانم شادکام پس از معاینه و درمان اولیه پس از ۲۴ ساعت به ایران اعزام شد و رییسی در بخش آی سی یو بیمارستان فوق تخصصی سلیمان فقیه جده بستری است.

بر اساس این گزارش، نماینده سازمان حج و زیارت در عربستان با بیان اینکه همکاران ستادی عملیات عمره در جده از روز گذشته پیگیر انتقال اجساد دو زائر ایرانی جان باخته هستند، ابراز امیدواری کرد که تا اوایل روز دوشنبه و پس از انجام مراحل قانونی، اجساد جان باختگان به کشورمنتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی های بعمل آمده با دستگاه های ذیربط، مجوز قانونی انتقال اجساد گرفته شده است و در صورت همکاری پلیس، اداره ثبت احوال و وزارت کشور عربستان، این اجساد با پرواز شماره ۱۵۳۹ ایران ایر، ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه ۱۹ فروردین ماه به تهران منتقل می شوند.
کد مطلب: 27003
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *