۰
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۲

آذربایجانی‌ها بیش از همه خزر را آلوده کرده اند

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جمهوری آذربایجان در بین کشورهای اطراف دریای خزر رتبه اول در آلودگی نفتی این پهنه آبی را داراست. کشورهای روسیه و قزاقستان به ترتیب بعد از آن قرار دارند.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جمهوری آذربایجان در بین کشورهای اطراف دریای خزر رتبه اول در آلودگی نفتی این پهنه آبی را داراست. کشورهای روسیه و قزاقستان به ترتیب بعد از آن قرار دارند.

ˈ محمد جواد محمدی زاده ˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: جمهوری آذربایجان به دلیل فرسودگی تاسیسات نفتی بیشترین حجم آلایندگی نفتی را به حوزه آبی خزر وارد می کند از این رو در میان کشورهای اطراف خزر رتبه اول در آلایندگی نفتی را دارد.

وی اظهار داشت: عملکرد نادرست یک شرکت انگلیسی در جمهوری آذربایجان چنین رتبه ای را برای این کشور رقم زده است . سال گذشته شاهد ورود حدود ۴۰ تن گلوله های نفتی از جمهوری آذربایجان به سمت ایران بودیم که با عملکرد بموقع از سوی متخصصان کشورمان این آلودگی ها توسط کشتی های مخصوص جمع آوری شد .

محمدی زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که با توجه به فرسوده بودن تاسیسات نفتی جمهوری آذربایجان ، خدمات فنی مهندسی به این کشور ارایه دهد زیرا این وظیفه همه کشورهای حوزه دریای خزر است تا بزرگترین دریاچه دنیا که یک محدوده آبی کاملا بسته است، از آلاینده ها حفظ کنند.

وی افزود : علاوه براین آلایندگی های خانگی و صنعتی نیز دریای خزر را تهدید می کند . آلایندگی های خانگی به فاضلاب های خانگی بر می گردد و علت آن هم حجم زیاد جمعیت در حاشیه دریای خزر است ، کشورهای حاشیه خزر مانند روسیه ، آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان در مجموع ۷ میلیون جمعیت در حاشیه خزر دارند اما ایران به تنهایی ۸ میلیون جمعیت در حاشیه این پهنه آبی دارد.

وی گفت: از این رو میزان فاضلاب خانگی ایران در شهرهای ساحلی از کشورهای دیگر بیشتر است البته دراین زمینه برنامه های زیست محیطی بسیار خوبی همچون اجرای طرح های فاضلاب و تصفیه خانه در شهرهای شمالی کشور مانند رشت ، انزلی ، فومن ، صومعه سرا ، ساری و چند شهر دیگر استان های گیلان و مازندران در حال انجام است . با اجرای این برنامه ها تا سه سال آینده ، کیفیت زیست محیطی در این مناطق به مراتب بهتر از دیگر کشورهای حاشیه خزر خواهد شد.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: پساب های صنعتی هم یکی دیگر ازآلاینده های دریای خزر است . در این زمینه کشور روسیه بدترین وضعیت را دارد و قزاقستان پس از این کشور در رتبه بعدی است .

به گفته وی ترکمنستان یکی از کشورهای منطقه است که کمترین آلایندگی را در کارنامه خود دارد و پس از آن نیز ایران قرار دارد.

محمدی زاده افزود : روسیه از لحاظ حجم آلایندگی رتبه اول را دارد اما از لحاظ کیفیت آلایندگی جمهوری آذربایجان بدترین وضعیت را داراست که علتش استخراج نادرست نفت توسط یک شرکت انگلیسی و فرسوده بودن تاسیسات نفتی این کشور است .

وی در مورد اقدامات بین المللی برای کاهش آلایندگی در خزر اظهار داشت: پس ازبرپایی کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر در تهران توافقات خوبی حاصل شد و براین اساس ۴ پروتکل در دستور کار قرار گرفت . هم اکنون دو پروتکل امضا شده که یکی از آنها با موضوع آلایندگی های نفتی است که یک سال قبل در قزاقستان امضا شد و دومی هم با موضوع آلایندگی هایی با منشاء خشکی مانند فاضلاب های خانگی ، پساب های صنعتی و پسماندهاست . این پروتکل نیز حدود ۵ ماه قبل در مسکو به امضا رسید.

معاون رییس جمهوری افزود: دو پروتکل دیگر هم به احتمال زیاد تا ماه های آینده یکی در ترکمنستان و دیگری در تهران امضا می شود. با امضای این پروتکل ها ، همگرایی و هماهنگی بین کشورها افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: ایران نیز به تازگی برداشت های خود را از مخازن نفت و گاز در دریای خزر آغاز کرده است که این برداشت ها هیچ گونه آلایندگی ندارد زیرا تمام این طرح ها ارزیابی زیست محیطی دارند و هیچ مشکلی وجود ندارد.
کد مطلب: 27233
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *