۰
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۶

اصلاح‌طلبان شهردار زن معرفی خواهند کرد؟

قالیباف که پیش از این بسیاری احتمال می‌دادند در این دوره از انتخابات شوراها حضور فعالی داشته باشد به نظر می‌رسد بیشتر توان خود را برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری متمرکز کرده و قرار است نامزدهای مورد نظر او هم در قالب فهرست ائتلافی با مهدی چمران وارد انتخابات شوند
ثبت‌نام نامزدهای چهارمین‌دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا از دوشنبه (26 فروردین) آغاز می‌شود و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت، اما امروز هم داوطلبان می‌توانند «پیش‌ثبت‌نام» کنند. آخرین خبرها گویای آن است که فهرست اسامی نامزدهای این دوره، در قالب سه جریان اصلی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و هواداران دولت در حال نهایی‌شدن است و چهره‌های شاخصی در فهرست این جریان‌ها به چشم می‌خورد. در این میان جنجالی‌ترین خبر این روزها، برنامه دولت برای مانور تبلیغاتی در انتخاب نخستین شهردار زن برای تهران است.

به گزارش بهار، ستاد انتخابات کشور دیروز در اطلاعیه شماره 4 خود با موضوع انتخابات شوراها، زمان و نحوه ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات چهارمین‌دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را اعلام کرد. چنان‌که در این اطلاعیه آمده، ثبت‌نام از داوطلبان شرکت در انتخابات چهارمین‌دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از دوشنبه 26 فروردین1392 در فرمانداری‌ها وبخشداری‌های سراسر کشور آغاز و تا پایان وقت اداری یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ادامه خواهد یافت. همچنین برای تسهیل در امر ثبت‌نام، داوطلبان می‌توانند از امروز شنبه 24 فروردین1392 تا پایان مهلت ثبت‌نام با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر ICT روستایی، اقدام به پیش‌ثبت‌نام کرده و از این دفاتر شماره رهگیری دریافت کنند و در بیست‌وششم فروردین شخصا با دردست‌داشتن اصل مدارک و شماره رهگیری به فرمانداری یا بخشداری مربوطه مراجعه و ثبت‌نام خود را تکمیل و نهایی کنند.

مرتضی تمدن، استاندار تهران، روز گذشته از آغاز نام‌نویسی از داوطلبان شرکت در انتخابات آتی شوراها خبر داد و به بهار گفت: «همکاران ما در فرمانداری‌ها و بخشداری‌های سراسر کشور از دوشنبه نام‌نویسی نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا را آغاز می‌کنند و آماده‌اند به پرسش‌های نامزدها و خبرنگاران پاسخ بدهند.» دولت اعلام کرده براساس برنامه زمان‌بندی انتخابات، حداکثر تا 28 اردیبهشت امسال نتایج رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها را به آن‌ها اعلام خواهد کرد.

علی فلاح، رییس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت، هم روز گذشته از آمادگی دفاتر پیشخوان دولت برای ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شوراها خبر داد و به «مهر» گفت: «پیرو هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با وزارت کشور، ثبت‌نام داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا از طریق شبکه دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور انجام شده و دفاتر پیشخوان سراسر کشور ملزم به ارائه خدمت هستند.»

به گفته او خدمات پیش‌بینی‌شده از طریق پورتال متمرکز خدمات پیشخوان به نشانی www.epishkhan.ir ارائه شده و براساس مصوبه کمیته تعیین نرخ کارگروه راهبری کشور، کارمزد خدمات برای داوطلبان ثبت‌نام شوراهای شهر و روستا برای افراد دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی مبلغ 17‌هزار و 400 تومان و برای افراد فاقد مدرک دانشگاهی مبلغ 10‌هزار و 200 تومان تعیین شده است.

براساس اعلام استانداری تهران، افرادی که برای ثبت‌نام در این دوره از انتخابات شوراها به فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها مراجعه می‌کنند باید این مدارک را همراه داشته باشند: اصل شناسنامه عکس‌دار، دو نسخه تصویر همه صفحات شناسنامه، اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا مدرکی دال بر مشخص‌بودن وضعیت خدمت نظام‌وظیفه عمومی (ویژه آقایان)، هشت قطعه عکس جدید 3 در 4 پشت‌نویسی‌شده با زمینه سفید، اصل و تصویر پشت و روی کارت ملی، کد پستی محل سکونت، اصل و تصویر مدرک تحصیلی (حداقل کارشناسی یا معادل آن در تهران)، ارائه فرم تکمیل فرم ثبت‌نام در سایت فرمانداری تهران. همچنین کسانی که قصد نامزدی انتخابات پیش روی شوراها را دارند باید تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و حداقل سن 25 سال تمام داشته باشند. چهارمین‌دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا 24 خرداد امسال همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. حدود دو ماه دیگر در سراسر کشور اما پشت‌پرده این خبرهای رسمی چه خبر است؟

چه کسانی نامزد شورای تهران هستند؟
خبرهای غیررسمی و گمانه‌زنی‌ها در آستانه آغاز ثبت‌نام انتخابات شوراها حاکی از جمع‌بندی اصلاح‌طلبان برای حضور در این دوره از انتخابات شوراهاست. گفته می‌شود اصلاح‌طلبان در همه استان‌ها با یک فهرست واحد شرکت خواهند کرد.

اگرچه تا پایان مهلت قانونی ثبت‌نام شوراها هنوز به قطعیت نمی‌توان در مورد این‌که چه کسانی نامزدهای اصلاح‌طلبان هستند، نظر داد اما منابع آگاه از حضور احتمالی مهدی‌حجت، نعیمه اشراقی، هادی ساعی و معصومه ابتکار، احمد مسجدجامعی، محسن هاشمی، جواد اطاعت، سهیلا جلودارزاده، محمد باقرنوبخت، محمدجواد حق‌شناس، مرتضی‌حاجی، مرتضی بانک و عبدالحسین مختاباد به عنوان نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان خبر می‌دهند. در عین حال گفته می‌شود تعدادی از مدیران شناخته‌شده شهرداری هم قصد ورود به این دوره از انتخابات را دارند و احتمالا تعدادی از آن‌ها در فهرست اصلاح‌طلبان خواهند بود.

پیش از این گفته شده بود اصولگرایان با فهرستی واحد به سرفهرستی مهدی چمران در این دوره از انتخابات شوراها شرکت خواهند کرد. با وجود آن‌که طیف‌های مختلفی از اصولگرایان اعلام کرده بودند در این دوره از انتخابات شوراها حضور خواهند داشت اما آخرین خبرها گویای آن است که آن‌ها در جمع‌بندی آخر به این نتیجه رسیده‌اند که با یک فهرست واحد در انتخابات شوراها شرکت کنند. آنچه موجب این جمع‌بندی شده نگرانی‌هایی در مورد احتمال برنده‌شدن فهرست اصلاح‌طلبان در اردوگاه اصولگرایان بوده است. منابع آگاه به بهار می‌گویند این موضوع در جلسات اصولگرایان مطرح شده که اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها با فهرست قوی از وزیران و چهره‌های سرشناس وارد می‌شوند و احتمال برنده‌شدن فهرست آن‌ها بالاست.

گفته می‌شود در فهرست اصولگرایان با سرفهرستی چمران، تا اعضای اصولگرای فعلی شورا مانند حسن بیادی و نیز افرادی از نزدیکان محمدرضا باهنر حضور خواهند داشت. همچنین همه اعضای اصولگرای دوره فعلی شورای شهر تهران برای انتخابات آتی هم نامزدها خواهند شد. قالیباف که پیش از این بسیاری احتمال می‌دادند در این دوره از انتخابات شوراها حضور فعالی داشته باشد به نظر می‌رسد بیشتر توان خود را برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری متمرکز کرده و قرار است نامزدهای مورد نظر او هم در قالب فهرست ائتلافی با مهدی چمران وارد انتخابات شوند. افزون بر این ممکن است اسامی آن‌ها در بعضی فهرست‌های دیگر اصولگرایان یا متخصصانی که قصد شرکت در این دوره از انتخابات شوراها را دارد هم به طور مشترک دیده خواهد شد.

از سوی دیگر از اردوگاه هواداران دولت خبر می‌رسد که نامزدهای آن‌ها هم از دوشنبه برای ثبت‌نام اقدام خواهند کرد. شاید داغ‌ترین خبر این روزها از اردوگاه آن‌ها برنامه تبلیغاتی باشد که برای معرفی «یک شهردار زن» برای تهران خواهند داشت و این بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های تبلیغاتی آن‌ها خواهد بود. گفته می‌شود دولت احمدی‌نژاد و نیز همراهان او چون اسفندیار رحیم‌مشایی برای تصاحب کرسی‌هایی از شورای شهر تهران روند برنامه‌ریزی‎‌ها به سمت استفاده از چهره‌های شناخته‌شده ورزشی و هنری سوق داده‌اند. در محافل خبری از حضور افرادی چون هدیه تهرانی، حمید استیلی، علی دایی و حسین رضازاده به عنوان تعدادی از نامزدهای مورد نظر دولت برای ورود به شورای شهر تهران خبر می‌دهند. خبرهایی که هنوز غیررسمی است و البته زمان بسیاری تا تایید نهایی آن‌ها نمانده است؛ دو روز دیگر ساختمان فرمانداری تهران شلوغ‌تر از همیشه خواهد بود.
کد مطلب: 27490
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *