۰
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۴

چرا طلا از بورس افتاد؟

مهمترین عامل این است که تورم جهانی در حال کاهش است و کاهش ارزش طلا به عنوان مانعی در مقابل رشد قیمت‎ها عمل می‎کند.
قیمت طلا برای تحویل در ماه ژوئن در بازار نیویورک، از هفته گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ دلار کاهش داشته و به ۱۳۶۴ دلار در هر اونس رسیده است.کاهش ۱۳ درصدی قیمت طلا از ۱۱ آوریل، بزرگترین کاهش بهای این فلز گرانبها از ۱۹۸۰ تا کنون به شمار می رود.

به گزارش ایسنا، تسنیم با این مقدمه در ادامه نوشت: بیزینس ویک با طرح این پرسش که چرا قیمت جهانی طلا سقوط کرد کاهش تورم جهانی را مهمترین علت در این زمینه دانست و نوشت: سرمایه‌گذاران انتظار انفجار تورمی را داشتند که با عدم تحقق این پیش‌بینی سرمایه‌های خود را از بازار خارج کردند.

قیمت طلا برای تحویل در ماه ژوئن در بازار نیویورک، از هفته گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ دلار کاهش داشته و به ۱۳۶۴ دلار در هر اونس رسیده است.کاهش ۱۳ درصدی قیمت طلا از ۱۱ آوریل، بزرگترین کاهش بهای این فلز گرانبها از ۱۹۸۰ تا کنون به شمار می‎رود.

اما این که چرا قیمت طلا سقوط کرد؟ مهمترین عامل این است که تورم جهانی در حال کاهش است و کاهش ارزش طلا به عنوان مانعی در مقابل رشد قیمت‎ها عمل می‎کند. سرمایه گذاران بازار طلا که تا پیش از این انتظار انفجار تورمی را داشتند، اکنون که پیش‎بینی‎های خود را محقق نشده می‎بینند، در حال خارج کردن دارایی‎های خود از بازار طلا به هر قیمت ممکن هستند.

بر اساس شاخص جهانی قیمت مصرف‏‎کنندگان بانک جی پی مورگان چیس آمریکا که بازارهای بیش از ۳۰ کشور مهم جهان را تحت پوشش خود دارد، تورم جهانی در سال ۲۰۱۱ به ۴ درصد، یعنی اوج خود رسید و از آن زمان تا کنون به صورت مداوم در حال کاهش یافتن بوده است. بر اساس آمارهای جی پی مورگان، قیمت‌های جهانی در ماه فوریه نسبت به یک سال قبل، تنها حدود ۵ . ۲ درصد افزایش یافت.

جی پی مورگان دو سناریوی احتمالی را برای روزهای آینده پیش بینی کرده است. سناریوی اصلی که توسط جمعی از تحلیلگران و بر پایه ارزیابی روند قیمت ها به صورت بخش به بخش ارائه شده، حکایت از آن دارد که تورم جهانی در ماه های آینده از سال ۲۰۱۳، به صورت بسیار آهسته از سطح فعلی افزایش خواهد یافت. در مقابل، گروه دیگری از تحلیلگران جی پی مورگان که شامل اقتصاددانان این بانک هستند و قیمت های کالاهای مختلف را از میان سایر عوامل مورد توجه قرار داده اند، معتقدند که تورم جهانی در نیمه دوم سال جاری میلادی به سمت پایین میل خواهد کرد و به ۲ درصد نزدیک خواهد شد.

جی پی مورگان برای گزارش خود این عنوان را انتخاب کرده است: «کاهش در نرخ تورم جهانی شاید هنوز تمام نشده باشد.»

جوزف لوپتان، از اقتصاد دانان برجسته جی پی مورگان چیس در مصاحبه ای اعلام کرد که کاهش تورم تا حدی به کاهش تنگناها در زمینه عرضه برمیگردد که فاکتور مثبتی است و همچنین کاهش رشد تقاضا که موضوع خوشایندی نیست. لوپتان همچنین اظهار داشت که متخصص پیش بینی قیمت طلا نیست که این روزها بیش از سایر کالاها، نوسانات قیمتی آن تبدیل به موضوع بحث های بسیار شده است.

هفته گذشته، گلدمن ساکس هشدار داده بود روند کاهشی قیمت طلا در بازار پس از طولانی ترین دوره رشد قیمت در ۹ دهه اخیر، در حال شدت گرفتن است.

دونالد سلکین، از تحلیلگران بازار در این باره گفت: «هر کسی که پیش از این کاهش قابل توجه، خریدی انجام داده باشد، متضرر شده است... برداشت من این است که حقیقتا لازم نیست طلا مانند یک بهشت امن برای سرمایه گذاری باشد. مردم به بازارهای سهام نگاه می کنند و گیج می شوند. هیچ تورمی وجود ندارد. بنابراین آنها می گویند، طلا به چه دردمان می خورد؟»
کد مطلب: 27596
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *