۰
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۷

جمهوری اسلامی: آمار تصادفات نوروز غیرواقعی بود

وقتی اورژانس می‌گوید تعداد تلفات امسال از سال گذشته بیشتر بود، این گزارش از آن جهت که با مشاهدات مردم منطبق است، برای افکار عمومی قابل قبول‌تر می‌باشد، کما اینکه مردم آمارهائی از قبیل ۱۲۰ میلیون سفر نفر در ایام تعطیلات نوروزی را یک شوخی تلقی می‌کنند.
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت:

نظام جمهوری اسلامی برپایه صداقت، اعتقادات دینی، ارزش‌ها، اصول و آرمان‌های انقلابی برپا شد. با توجه به همین محتوا بود که شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی بارها در بیانات خود درباره انقلاب اسلامی تأکید می‌کردند: انقلاب ما انقلاب ارزش‌هاست.

ایجاد انقلاب و به پیروزی رساندن آن، کار بزرگی بود که به رهبری امام خمینی(ره) و فداکاری مردم متدین ایران صورت گرفت و البته استمرار آن نیز کار بزرگی است که آنهم به فداکاری و پای بندی به اصول و آرمان‌های دینی، اخلاقی و انقلابی نیازمند است. فقط از این طریق است که می‌توان اعتماد عمومی به نظام جمهوری اسلامی را حفظ کرد و به این نظام برآمده از ایمان و اعتقاد مردم برای رسیدن به اهداف بلندی که دارد کمک کرد. صداقت با مردم، پای بندی نشان دادن به اعتقادات دینی، ارزش‌ها، اصول و آرمان‌های انقلابی، پایه‌های اعتماد عمومی هستند که اگر توسط مسئولان رعایت شوند، لحظه به لحظه بر قدرت و قوت نظام جمهوری اسلامی افزوده خواهد شد و تمام توطئه‌های دشمنان نیز خنثی خواهد گردید.

هیچ تردیدی در این واقعیت وجود ندارد که دشمنان ملت ایران برای پشیمان ساختن این ملت از انتخاب نظام جمهوری اسلامی، تلاش‌های زیادی به عمل می‌آورند. در این واقعیت هم نباید تردید کرد که اگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی اعتماد مردم را به خود داشته باشند، توطئه‌های خارجی بی‌اثر خواهند بود و آسیبی به این نظام و این ملت وارد نخواهد شد. بنابر این، تمام تلاش‌ها باید در جهت تقویت پایه‌های اعتماد عمومی متمرکز شود و با هر عاملی که با اعتماد عمومی در تضاد باشد باید با جدیت مبارزه شود.

اعتماد عمومی را مسئولان با عمل به وعده‌ها و گفتار و رفتار صادقانه با مردم می‌توانند تأمین و تقویت کنند. پرهیز از دروغ، خودداری از مبالغه در تبلیغات و تلاش برای ارائه آمارهای صحیح به مردم، از جمله اموری هستند که اعتماد عمومی را جلب می‌کنند و طبعاً رعایت نکردن این امور موجب خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به مسئولین خواهد شد.

در آستانه نوروز ۹۲ و از حدود یکماه به پایان سال ۹۱ مانده تعدادی از مسئولان ارشد اجرائی بارها از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی به مردم اطمینان دادند که انبارها پر از میوه و اقلام مورد نیاز مردم است و کسی برای نیازهای ایام نوروز نگرانی نداشته باشد. طبیعی بود که مردم با شنیدن این اخبار خوشحال شوند و به اظهارات مسئولین اعتماد نمایند. ولی متأسفانه این اعتماد، دوام چندانی نداشت و در ایام نوروز میوه‌ها و سایر اقلام مورد نیاز مردم با چنان گرانی سرسام‌آوری مواجه شد که سابقه نداشت. این گرانی، که از دو تا سه برابر قیمت قبل از نوروز بود، مردم را با این سؤال مواجه کرد که آیا درهای انبارهای میوه باز نمی‌شوند یا گفته‌های مسئولین درست نبود و اصولاً میوه‌ای ذخیره نشده بود؟

پاسخ این سؤال را مردم در هفته سوم فروردین از زبان رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شنیدند. وی در تشریح علل گرانی‌ها در نوروز امسال گفت: هیچ پیش‌بینی و ذخیره سازی برای ایام عید صورت نگرفته بود! وی افزود: پیش‌بینی تنها برای ۲۹ و ۳۰ اسفند بود و مسئولان برای هفته اول فروردین فکری نکرده بودند بطوری که روز یکم فروردین میادین از میوه و تره بار خالی بود و نکته عجیب اینکه حتی امکان خارج کردن اقلام مورد نیاز از سردخانه‌ها به دلیل تعطیلی وجود نداشت. یعنی همان مسئولانی که آنهمه وعده برای فراوانی میوه و تره بار در ایام نوروز داده بودند، برای بلااستفاده نماندن سردخانه‌ها فکری نکرده بودند!

مورد دیگر که آنهم با زندگی روزمره مردم سروکار دارد و از یک جهت دارای اهمیت بیشتری نیز می‌باشد، موضوع سفرهای نوروزی و تصادفات و تلفات و عوارض دیگر آن است. در تمام ایام تعطیلات نوروزی صدا و سیما عرصه تبلیغ برای سفر بودند و مسئولان نیروی انتظامی و راهداری و ستادهای تسهیلات نوروزی نیز رسانه ملی را در تسخیر خود داشتند. اینکه مسئولان ذیربط از طریق رسانه ملی مردم را در جریان امور قرار دهند بسیار قابل تحسین و قطعاً مفید است البته بشرط آنکه تمام اطلاعات و اخبار و آمارهایشان منطبق بر واقعیت باشد و از همین طریق اعتماد مردم را جلب نمایند.

متأسفانه برخلاف آمارهای اعلام شده در مورد تصادفات و مجروحان و فوتی‌های تعطیلات نوروز، آمارهای واقعی چیز دیگری را می‌گویند. رئیس اورژانس کشور در این باره گفته است: آمار تلفات جاده‌ای امسال، بیش از سال گذشته بود. وی افزود: تصادفات رانندگی امسال ۳۱ هزار و ۷۲۱ نفر را مجروح کرد که از این تعداد، ۲۷ هزار و ۲۲۱ نفر به بیمارستان منتقل شدند. وی درباره فوتی‌های امسال گفت: تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات امسال بیشتر از نوروز سال گذشته بود اما از اعلام آمار آن معذوریم چون پزشکی قانونی باید آن را اعلام کند.

شاید کسانی که آمارهای غیرواقعی از تصادفات و مجروحین و فوتی‌ها داده و گفته‌اند تلفات جاده‌ای تعطیلات نوروز امسال ۷ تا ۱۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده و تصادفات هم کاهش داشته، برای اقدام خود دلایلی داشته باشند و یا اصولاً براساس معیارهائی چنین آمارهائی را داده‌اند که از نظر آنها واقعی تلقی می‌شود و خلاف واقع نیست. اما آنچه افکار عمومی را نسبت به این گزارش‌ها حساس می‌کند تضادی است که میان آمارهای ارائه شده از دستگاه‌های مختلف رسمی کشور وجود دارد و طبعاً مردم به آنچه به واقعیت‌های ملموس زندگیشان مربوط می‌شود بیشتر اعتماد می‌کنند. به عبارت روشن تر، وقتی اورژانس می‌گوید تعداد تلفات امسال از سال گذشته بیشتر بود، این گزارش از آن جهت که با مشاهدات مردم منطبق است، برای افکار عمومی قابل قبول‌تر می‌باشد، کما اینکه مردم آمارهائی از قبیل ۱۲۰ میلیون سفر نفر در ایام تعطیلات نوروزی را یک شوخی تلقی می‌کنند زیرا سفر یک خانواده ۵ نفره از تهران به شیراز را سفر ۵ نفر می‌دانند و این فرمول را که ورود و خروج هر مسافر در هر یک از شهرهای مسیر جداگانه سفر دانسته شود و در مجموع به خاطر وجود ۵ شهر در مسیر، از سفر این ۵ نفر، ۲۵ سفر آمار داده شود را قبول ندارند و این روش را نوعی تبلیغات با اهداف خاص می‌دانند.

از تکثیر مثال خودداری می‌کنیم و به این نتیجه گیری اشاره می‌نمائیم که پرهیز از ارائه گزارش‌های مخدوش و دادن وعده‌های نادرست، از پایه‌های اساسی جلب اعتماد عمومی است که در نظام جمهوری اسلامی باید مورد اهتمام قرار گیرد. این، انتظاری است که مردم از یک نظام دینی و مردمی دارند و هیچکس نباید با هیچ هدف و انگیزه‌ای به خود اجازه بدهد برخلاف این انتظار عمل نماید.
کد مطلب: 27597
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *