۰
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۸
وزیر صنعت:

۶۰ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز فعال است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط فعلی ۶۰ میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری در حوزه نفت است که از این میزان ۲۵ میلیارد دلار مربوط به تجهیزات و ماشین آلات است
به گزارش تسنیم، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم آغاز به کار هجدهمین نمایشگاه نفت،گاز، پالایش و انرژی این نمایشگاه را از مهمترین نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران دانست و گفت: در این نمایشگاه، فعالان صنعتی داخلی با شرکتهای خارجی گردهم می‌آیند تا دستاوردهای صنعت نفت دنیا و به خصوص نفت ایران را به نمایش قرار دهند.
مهدی غضنفری با اشاره به تحریم ها گفت: ما در سال گذشته شاهد تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای به منظور اعمال فشار اقتصادی به مردم بودیم که همه تصور می‌کردند این تحریم‌ها می‌تواند در زندگی مردم اثرگذار باشد. شاهد بودیم، تحریم ها روی صادرات نفت و به خصوص بر روی نرخ ارز تاثیر مستقیم داشت، به همین دلیل فشار معیشتی بر مردم ایجاد کرد.
وی افزود: اما در همین دوران تحریم ها، اتفاق‌های مثبتی در اقتصاد ایران رخ داد که یک نمونه اول آن این بود که واردات کالاهای اولویت ۱۰ کاهش پیدا کرد و تولید کنندگان بیش از پیش به سمت تولیدات این نوع کالاها میل پیدا کردند.
غضنفری در ادامه گفت: در طول این مدت همکاری مثبتی بین دانشگاه و صنعت انجام شد و در نتیجه توانستیم مواد اولیه تولید داخل را در داخل کشور نگه داریم و از آن برای تولید کالاهای نهایی بهره ببریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارزیابی مثبت از عملکرد وزراتخانه تحت امر خود در سال گذشته تصریح کرد: در سال گذشته شاهد مدیریت خوب تجارت بودیم، به طوریکه در سال ۸۵ حدود ۸۲ درصد تجارت ایران با آسیا و ۱۴ درصد با اروپا بود اما در سال ۲۰۱۲ صادرات ایران به کشورهای آسیایی به ۹۲ درصد و صادرات ایران به کشورهای اروپایی به ۵ درصد رسید. این موضوع نشان می‌دهد صادرات و تجارت کالاهای ایرانی متوقف نشده، بلکه مقصد و مسیر خود را تغییر داده است. در سال ۸۵ حدود ۵۳ میلیارد دلار کالا از آسیا وارد کشور شد، اما در سال ۲۰۱۲ آمار واردات ایران از کشورهای آسیا به ۶۹ میلیارد دلار افزایش یافت.
غضنفری با اشاره به آمار واردات از کشورهای اروپایی گفت: در سال ۸۵ واردات ایران از کشورهای اروپایی ۴۲ میلیارد دلار بود که سال گذشته این رقم به ۲۸ میلیارد دلار رسید.
وی به حجم تجارت صادرات غیرنفتی ایران اشاره کرد و افزود: در طی سال های ۸۰ تا ۸۵ ، ۴۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم اما طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ رقم تجارت صادرات غیر نفتی ایران به ۱۴۶ میلیارد دلار رسید.
وی در خصوص واردات کالاهای غیر نفتی نیز گفت: در طول سال های ۸۱ تا ۸۵ حدود ۱۶۶ میلیارد دلار واردات داشتیم که این رقم در سال های ۸۶ تا ۹۰ به ۲۸۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از جذب ۷ میلیارد دلار سرمایه خارجی خبر داد و گفت: از این رقم ۴.۷ میلیارد دلار جذب بخش صنعت و معدن شده است.
وی افزود: ۸۰ درصد واردات کالاها سال گذشته شامل کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای بوده است به طوری که از ۱۰ سال گذشته تاکنون صادرات غیرنفتی هر سال ۲۰ درصد رشد داشته است.
وی به ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: ماشین‌آلات امروز ۱۸ گروه از صنعت را تشکیل می‌دهد که حجم بسیار بالایی در تجارت دنیا دارد. عمده این ماشین‌آلات در کشورهای آلمان، آمریکا و ایتالیا تولید می‌شود. ایران نیز از رتبه خوبی در تولید این نوع ماشین آلات برخوردار است به طوری که برخی کشورها از جمله آلمان، چین و فرانسه نیز این ماشین آلات را وارد می‌کنند.
غضنفری در ادامه گفت: در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شد که این بخش می‌تواند ارزش افزوده ۱۰ درصدی را در اقتصاد ایران داشته باشد و در شرایط فعلی ۶۰ میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری در حوزه نفت است که از این میزان ۲۵ میلیارد دلار مربوط به تجهیزات و ماشین آلات است.
وی با اشاره به حجم سرمایه مورد نیاز حوزه نفت در طول برنامه پنجم، گفت: در مدت برنامه پنجم باید ۲۵۰ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود و بخش صنعت نیز سالانه نیازمند ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.
کد مطلب: 27734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *