۰
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۲

مغرب مانور مشترک خود با آمریکا را لغو کرد

دولت مغرب برگزاری مانور مشترک خود با آمریکا در اعتراض به طرح این کشور برای حل اختلافات صحرای غربی آفریقا را لغو کرد.
به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، دولت مغرب اعلام کرد که مانور نظامی مشترک خود با آمریکا را که هر سال در این کشور برگزار می‌شود، را لغو کرده است.
دولت مغرب دلیل لغو این مانور مشترک را که «شیر آفریقایی» نامیده می‌شود، تبیین اعتراض و ناامیدی خود از طرح پیشنهادی آمریکا به ارسال هیئت حافظ صلح وابسته به سازمان ملل متحد در صحرای غربی اعلام کرده است.
صحرای غربی آفریقا مدتی است که شاهد نزاع و درگیری مسلحانه بین قبایل ساکن در این منطقه است و آمریکا پیشنهاد داده سازمان ملل با ارسال هیئتی به این منطقه بر حفظ حقوق بشر و جلوگیری از نقض آن نظارت کند.
مانور نظامی مشترک شیر آفریقایی سالیانه بین نیروهای مسلح مغرب با ارتش آمریکا برگزار می‌شود و در آن ۱۴۰۰ نظامی آمریکایی و ۹۰۰ نظامی مغربی شرکت می‌کنند.
این مانور که قرار بود، امروز چهارشنبه برگزار شود، سه شنبه شب با مخالفت قاطع دولت مغرب با افزایش اختیارات هیئت سازمان ملل در صحرای غربی آفریقا لغو شد.
دولت مغرب بر این باور است که پیشنهاد آمریکا طرحی یک طرفه و جانبدارانه است که حاکمیت مغرب بر این صحرا ضربه وارد می‌کند.
صحرای غربی آفریقا منطقه‌‌ای به وسعت ۲۲۶ هزار کیلومتر مربع قرار گرفته در شمال غربی آفریقا است. این صحرا دارای ۲۶۷ هزار نفر جمعیت است که مسلمان هستند.
منطقه صحرای غربی آفریقا از هنگام خروج استعمارگران اسپانیایی از آن در سال ۱۹۷۵ میلادی، از نظر سیاسی در وضعیت بحرانی و بلاتکلیفی به سر می‌برد.
اگرچه با خروج استعمارگران اسپانیایی «جبهه مقاومت پولیساریو» در صحرای باختری اعلام استقلال کرد و نام «جمهوری دموکراتیک عربی صحرای باختری» را بر آن نهاد، اما مغرب با تاکید بر اینکه صحرای غربی بخشی از خاک این کشور است، همه منطقه را به اشغال خود درآورد و هم اکنون یک سوم خاک صحرای غربی شامل نواحی مرکزی تا مرزهای الجزایر و موریتانی در اختیار جبهه پولیساریو قرار دارد و باقی مناطق مجاور مغرب طی سال‌های متمادی توسط این کشور اشغال شده است.
کد مطلب: 27771
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *