۰
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۵
در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور مطرح شد:

گلایه های حداد عادل از نحوه جذب معلم در آموزش و پرورش

خطری بالاتر از این نیست که برای تربیت معلم به صورت کمی و کیفی برنامه نداشته باشیم و به صورت منفعل منتظر بنشینیم که چه کسی مراجعه می‌کند و بعد آموزش و پروش را پر کنیم از حق‌التدریسی‌هایی که آموزش معلمی ندیدند.
گلایه های حداد عادل از نحوه جذب معلم در آموزش و پرورش
به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، غلامعلی حداد عادل عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سومین روز از اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که هم‌اکنون در سالن همایش‌های رازی در حال برگزاری است، خطاب به روسای آموزش و پرورش به اهمیت جایگاه خطیر آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تمام کسانی که در آینده سرنوشت این کشور را به دست می‌گیرند، از بالاترین مقام تا مسئولیت‌های جزئی، همه امروز در مدرسه‌هایی درس می‌خوانند که مسئولیت اداره آن مدارس به نحوی با شماست.

وی ادامه داد: برای یک ملت انقلابی و کشوری که انقلابی دینی کرده است، وضعیت تربیت نسل آینده حساس‌تر است و همه ما باید بدانیم که چشم ملت ایران به آموزش و پرورش دوخته شده است.

حداد عادل اضافه کرد: چشم همه مسلمانان آزادیخواه و چشم همه مسلمانانی که می‌خواهند از سلطه استکبار و زور نجات بخشند، به آموزش و پرورش است، زیرا آموزش و پرورش برای اداره کشور و خدمت به سایر مسلمانان، نیرو تربیت می‌کند.

وی افزود: ‌امروز با بیداری اسلامی،‌ آثار انقلاب اسلامی بعد از ۳۳ سال در دوردست‌ها ظاهر می‌شود و گویی باران رحمتی که در طی ۳۳ سال در قله‌ها در ایران باریده بود امروز بر اثر نفوذ در اعماق، به صورت چشمه‌‌هایی جوشان ظاهر شده است و زندگی مسلمانان را سیراب می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشاهده آثار جهانی انقلاب و بیداری اسلامی وظیفه ما را برای اداره بهتر کشور سنگین‌تر می‌کند و ما باید برای ایفای وظیفه خطیر جهانی پایه‌های انقلاب را در داخل کشور هر چه می‌توانیم استوارتر کنیم و مستلزم آن است که تک تک افراد این کشور را مؤمن، فرهیخته و کارآمد تربیت کنیم و چنین وظیفه‌ای بیش از هر دستگاهی متوجه آموزش و پروش است.



* کسب استقلال در آموزش و پرورش با ایجاد تربیت معلم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب سند بنیادین آموزش و پرورش و اجرای طرح‌های تحولی نظیر «۳ـ۳ـ۶» گفت: هم‌اکنون فعالیت‌ها و تولید محتوا در آموزش و پرورش ادامه دارد و امیدواریم این روحیه روزافزون شود.

وی با اشاره به مسئله تربیت معلم در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در یکی دو سال اخیر در آموزش و پرورش اندیشه‌ای دنبال شد که نتیجه آن کسب استقلال بیشتر برای آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت معلم با تأسیس دانشگاه تربیت معلم بود؛ در گذشته نیز گام‌هایی با دانشگاه پیامبراعظم(ص) در این راه برداشته شده بود.

حداد عادل گفت: در آموزش و پررورش همه چیز بی‌روح است و تنها یک چیز روح دارد و آن معلم است؛ در حقیقت اگر معلم وجود نداشته باشد، کتاب، ساختمان و آزمایشگاه بی‌روح است و آن چه که با همه وسایل می‌تواند انسان را بسازد، معلم است.

وی اضافه کرد: برای ایجاد تحول در ملت باید از آموزش و پرورش شروع کرد و برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش باید از تربیت معلم شروع کرد و این همان جهت‌گیری درستی است که ما در آغاز انقلاب ما از شهیدان رجایی و باهنر دیده بودیم.

* برخی می گفتند از میلیون میلیون لیسانسیه دانشگاه آزاد معلم بگیرید



این نماینده مجلس با بیان اینکه باید برای تعداد معلمانی که آموزش و پرورش نیاز دارد برنامه‌ریزی شده و معلمانی که دارای صلاحیت اخلاقی و دینی تربیت شوند، گفت: معلم باید دانش خاص در رشته خود داشته باشد و دارای تخصص در تعلیم و تربیت و در آموزش باشد، ضمن اینکه باید روش تدریس تخصصی درس خود را نیز بداند.

وی افزود: همه ما و مسئولان کشور و خصوصاً آنها که در آموزش عالی کار می‌کنند باید باور داشته باشند که معلمی تخصص است و هر عالمی نمی‌تواند معلم باشد؛ عالم باید آموزش‌های لازم تعلیم و تربیت و روش تدریس را بیاموزد.

حداد عادل ادامه داد: ‌این اشتباه بزرگی است که فکر می‌کنیم که حالا که دانشگاه‌ها لیسانسیه تربیت می‌کنند چه نیازی به تربیت معلم داریم؛ برخی عنوان می‌کردند که دانشگاه آزاد میلیون میلیون دانشجو دارد از همین دانشجوها نیرو بگیرید و به دولت بودجه اضافی تحمیل نکنید.

* جذب حق التدریسی ها بدون برنامه ها



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: خطری بالاتر از این نیست که برای تربیت معلم به صورت کمی و کیفی برنامه نداشته باشیم و به صورت منفعل منتظر بنشینیم که چه کسی مراجعه می‌کند و دلمان را خوش کنیم که با امتحان، کسانی که در تعلیم و تربیت کمتر بی‌سوادند انتخاب کنیم و بعد آموزش و پروش را پر کنیم از حق‌التدریسی‌هایی که برای معلمی آموزش معلمی ندیدند.

وی افزود: آن وقت هر چندسال یک‌بار این حق‌التدریسی‌ها مثل آبی پشت سد جمع می‌شوند و ما استخدام می‌کنیم و دوباره چند سال بعد تکرار می‌شود.

حداد عادل با بیان اینکه وزارت علوم نمی‌تواند برای وزارت آموزش و پرورش معلم تربیت کند، ادامه داد: : من این سخن را از سر تعصب نمی‌گویم چرا که هم اکنون استاد دانشگاه و عضو وزارت علوم هستم، بلکه منظورم این نیست که وزرای علوم نمی‌خواستند برای آموزش و پرورش معلم تربیت کنند بلکه در وزارت علوم، دانشگاه تربیت معلم یکی از صدها دانشگاهی است که فعالیت می‌کند و آنقدر مسائل ریز و درشت دارند که نمی‌توانند روی مسائل تربیت معلم متمرکز شوند.

وی ادامه داد: ‌این در حالی است که ما در آموزش و پرورش می‌دانیم برای چه کتابی و چه درسی چه روشی به معلم داده شود اما در گذشته مانند این بود که خودرویی دو راننده داشته باشد، یکی در آموزش و پرورش،‌ دیگری در وزارت علوم و البته وضعیت فضای دانشگاهی، استاد، جنسیت و غیره را باید در نظر گرفت.



* تحول در تربیت معلم با هیچ تحولی قابل مقایسه نیست

حداد عادل اضافه کرد: همان طور که اختیار تربیت پزشک به دست وزارت بهداشت و درمان سپرده شده است اختیار تربیت معلم هم باید به دست آموزش و پرورش سپرده شود که خوشبختانه این حرف در شورای عالی انقلاب فرهنگی شنیده و پذیرفته شده و یک گام بلند و انقلابی برداشته شد.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند آموزش و پرورش توانایی اداره دانشگاه تربیت معلم را ندارد، افزود: اگر تشخیص می‌دهیم که اختیار تربیت معلم به دست آموزش و پرورش است باید به فکر تربیت نیرو و مدیریت این بعد دانشگاه در وزارت آموزش و پرورش باشیم.

وی با بیان اینکه این تحول بسیار مؤثرتر از تحول ساختاری موجود است گفت: این تحول با هیچ تحولی دیگری قابل مقایسه نخواهد بود، اما اندیشه‌ها را برای تحول از طریق دانشگاه از ذهن و روح معلم ورود بیابد.
کد مطلب: 280
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *