۰
يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۰
جان کری خبر داد:

افزایش۲۵۰ میلیون دلاری کمک آمریکا به مخالفان سوری

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با مخالفان سوریه و ۱۱ حامی خارجی آنها در استانبول تأکید کرد که کشورش در صدد است کمک‌ها به مخالفان سوریه را به ۲۵۰ میلیون دلار افزایش دهد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «جان کری»، امروز، یکشنبه، اعلام کرد که آمریکا کمک‌های غیرکشنده به نیروهای مخالف در سوریه را دو برابر می‌کند و به ۲۵۰ میلیون دلار افزایش می‌دهد.
کری در خصوص وعده آمریکا برای تهیه سلاح برای شورشیانی که در مبارزه برای سرنگونی «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه هستند، حرفی نزد اما گفت که حامیان خارجی گروه‌های مسلح سوریه به ادامه حمایت از آنها متعهد هستند و در روزهای آینده در صورتیکه نیروهای دولت سوریه نتوانند یک راه‌حل صلح‌آمیز برای این بحران پیدا کنند، نوع حمایت‌ خود از این گروههای مخالف سوری را اعلام می‌کنند.
وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با مخالفان سوریه و ۱۱ تن از حامیان خارجی اصلی و مهم این گروههای مسلح در نشست به اصطلاح «دوستان سوریه»، در استانبول گفت که آمریکا کمک‌های غیرکشنده ۱۲۳ میلیون دلاری دیگر در اختیار گروه‌های مسلح سوریه قرار خواهد داد که در مجموع کمک‌‌های آمریکا به مخالفان سوریه را به ۲۵۰ میلیون دلار افزایش می‌دهد.
کری از خامیان حارخی این گروه‌های مخالف سوریه درخواست کرد که کمک‌ها به گروه‌های مسلح را افزایش دهند تا در نهایت مجموع کمک‌های بین‌المللی به این گروه‌ها به یک میلیارد دلار برسد.
یکی از مقامات آمریکایی روز جمعه هفته گذشته اعلام کرده بود که کمک‌های غیرکشنده آمریکا احتمالاً برای اولین بار شامل تجهیزات حمایتی در میدان رزم از جمله جلیقه زرهی و عینک‌های دید در شب می‌شود که البته مقامات آمریکایی در گذشته اعلام کرده بودند که این کمک‌های غیرکشنده همچنین شامل خودروهای زرهی و همچنین تجهیزات پیشرفته ارتباطی می‌شود اما کری جزئیات این کمک‌ها را منتشر نکرد.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که آمریکا با مخالفان سوریه در زمینه اینکه این پول‌ها صرف چه هزینه‌هایی شود، همکاری می‌کند و واشنگتن همچنین نزدیک به ۲۵ میلیون دلار کمک غذایی ارائه می‌دهد.
وی در ارتباط با کمک‌های بین‌المللی به مخالفان سوری گفت: امروز، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که ما در لحظه مهمی قرار داریم. خطرات در سوریه واضح‌تر از این نیست، سلاح‌های شیمیایی، قتل‌ عام مردم با موشک‌های بالستیکی و دیگر سلاح‌های با قدرت تخریب بالا. پتانسیل یک کشور کامل، یک کشور زیبا با مردمی بزرگ، بخش بخش شده است و به قلمروهایی با پتانسیل خشونت تکه تکه و تقسیم شده است.
کری به بیانیه‌ای که بعد از نشست ائتلاف ملی مخالفان سوریه صادر شد و خواستار عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی شده بود، اشاره کرد و تمامی اشکال تروریسم را رد کرد و متعهد شد که سلاح‌‌های کشنده به دست افراد نادرست نیافتد.
آمریکا بارها به بهانه کمک‌های بشردوستانه به مخالفان سوریه کمک کرده است و بسیاری از مقامات این کشور در سخنرانی‌های متفاوت بر حمایت خود از مخالفان سوری تأکید کرد که به دنبال سرنگونی اسد هستند.
جان کری در اواخر فوریه سال جاری میلادی در «رم» اعلام کرد که واشنگتن در صدد تغییر سیاست خود است تا کمک‌های پزشکی و غذایی را مستقیماً در اختیار مخالفان سوریه قرار دهد و این در حالی است که پیشتر مقامات آمریکایی ارائه کمک مستقیم به مخالفان سوری را رد کرده بودند.
برخی از اعضای کنگره آمریکا خواستار ارائه سلاح به مخالفان سوریه هستند که ظاهراً «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا مخالفت کرده است زیرا معتقد است این سلاح‌ها ممکن است به دست افراد نااهل بیافتد.
عربستان سعودی و قطر در میان دیگر کشورهای عربی هستند که جناح گروه‌های مخالفان سوری را مسلح می‌کنند.
کد مطلب: 28023
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *