۰
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۸

بشار اسد: کار ارتش آزاد تمام شده، مشکل القاعده است

اسد تاکید کرد: آنچه که موسوم به «ارتش آزاد» بود، در حال حاضر کارش تمام شده است و ما اکنون در حال مبارزه با سازمان القاعده هستیم. عناصر این سازمان در سوریه از تبعه‌های ۲۳ کشور خارجی هستند که در کشور ما می‌‌جنگند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه لبنانی «السفیر»، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در جمع هیئتی از احزاب و شخصیت‌های ملی لبنان که دیروز به دمشق سفر کرده بودند، اظهاراتی را عنوان داشت. این هیئت در «قصر المهاجرین» با اسد دیدار کردند.

سوال درباره سیاست‌ خویشتن‌داری لبنان
بر اساس این گزارش، اسد در این دیدار از سیاست خویشتن‌داری که لبنان از آن سخن می‌گوید، ابراز نارضایتی کرد و گفت: یک انسان زمانی که در حلقه آتش قرار دارد و این آتش لحظه به لحظه به او نزدیک می‌شود، نمی‌تواند دیگر خویشتن‌داری کند. من واقعا نمی‌دانم که دقیقا معنای این سیاست چیست؟ آیا مقصود این است که لبنان از مکان کنونی‌اش به قاره آفریقا برود و در آنجا منتظر پایان یافتن بحران سوریه بماند و سپس به جایگاه طبیعی‌اش بازگردد؟

مامور کردن «تمام سلام» به تشکیل کابینه جدید لبنان
وی در ادامه درباره نخست‌وزیری «تمام سلام» چند مسئله را به طور تلویحی، بدون آنکه وارد جزئیات شود یا طرف مشخصی را خطاب قرار دهد طرح کرد و گفت: گاه، بازگشت به خانواده‌های اصیل و با ریشه که دارای کارنامه و تاریخ در فعالیت‌های سیاسی هستند می‌تواند کارساز باشد زیرا تجربه این افراد می‌تواند به آنها کمک کند تا قرائت شفاف، روشن و گسترده‌ای از امور مختلف داشته باشند.

اسد در پیامی ضمنی به عربستان سعودی گفت: لبنان یک شرکت سهامی نیست که بتوان از خارج برای آن یک کارمند استخدام کرد یا یک کارمند آن را اخراج کرد.

طائفه سنی
وی در ادامه به نقش اهل تسنن در سوریه و لبنان اشاره و بر اهمیت این طائفه عربی و قومی و تاثیرگذاری ان تاکید کرد.

اسد در سخنان خود به نقش اهل تسنن در ثبات و توازن در لبنان پرداخت و گفت که این طائفه اقدام به ایجاد گروه‌های شبه‌نظامی نکرد و میان اوضاع بعد از جنگ و توافقنامه طائف به ویژه پس از ترور «رفیق الحریری» تفاوت وجود دارد. عده‌ای می‌خواستند که سنی‌ها گروهی شبه‌نظامی تشکیل دهند اما لبنان با تاکید این طائفه بر ملی‌گرایی و قومیت عربی ثبات یافت.

رئیس جمهور سوریه افزود: اما سوریه، برخلاف آنچه که شایع کرده‌اند، به سوی طائفه‌گری نرفته است و جامعه سوری در مقابله با چالش‌های فرارو بیش از پیش شاهد همبستگی عقیدتی و ملی است. ارتش سوریه نیز بر این امر تاکید دارد و هیچ گرایش مذهبی در صفوف این ارتش مشکل‌ساز نشده است. این درحالی است که [طرف‌های خارجی] تلاش کرده‌اند تا عواطف مذهبی را تحریک کنند اما موفقیتی به همراه نداشته‌‌اند.

میشل عون، فرنجیه و الراعی
بشار اسد در ادامه از «میشل عون»، «سلیمان فرنجیه» و «بشارة الراعی» اسقف مارونی و روحیه ملی‌گرایی و تفکر عمیقشان قدردانی کرد.

وی درباره ارتباط با میشل عون رئیس جریان آزاد ملی و رئیس فراکسیون اصلاح و تغییر در پارلمان لبنان گفت: او به ما ثابت کرد که با احترام با ما خصومت ورزیده و با احترام نیز به نفع ما عمل کرده است. او در طول بحران سوریه مواضعی صادقانه در قبال ما گرفته است درحالی که در گذشته او دوست ما به شمار نمی آمد، بلکه بالعکس. ما در گذشته با یکدیگر دشمن بودیم. از همین زاویه نیز، نزدیکی کنونی برای ما بسیار اهمیت دارد.اما سلیمان فرنجیه دوست و برادر من است.

وی اسقف راعی را شخصیتی معرفی کرد که راه را برای همه روشن می‌کند و در ادامه از نقش ارمنی‌ها در لبنان و سوریه تقدیر کرد و گفت: اگر اسلام ما را با کردها مرتبط می‌کند؛ هویت عربی نیز ما را به مسیحیان ارتباط می‌دهد. ارمنی‌ها موفق شده‌اند که روابط محکمی با جامعه‌ای که در آن هستند، برقرار کنند و به بخشی از آن تبدیل شوند.

رئیس جمهور سوریه درباره وفاداری ارمنی‌ها گفت: ارمنی‌ها زمانی که لبنان در رنج افتاده بود، این کشور را ترک نکردند. سوریه را نیز در بحران کنونی ترک نمی‌کنند.

اسد درباره «سعد حریری» گفت که او خارج از همه حساب‌و کتاب‌ها است و در گفت‌وگو با مقامات قطری و ترکی در دوره‌ای که با آنها ارتباط داشته، تاکید کرده است که به نظرش حریری شایستگی نخست‌وزیری لبنان را ندارد اما باز تصمیم با لبنانی‌ها است.

اوضاع میدانی سوریه
رئیس‌جمهور سوریه در ادامه درباره اوضاع میدانی سوریه و روند تحولات در این کشور، اطمینان داد و گفت که راهبرد فرماندهی سوریه بر بقای دمشق و شهرهای دیگر تحت سیطره ارتش است اما درباره برخی از مناطق حومه، ما بر تخلیه آنها به منظور ضرورت‌های تاکتیکی تکیه داریم. زیرا بهتر است به جای آنکه آنها خون‌های ما را بریزند ما این کار را با آنها بکنیم. ضمن اینکه ما توانایی آن را داریم که هر منطقه‌ای را که بخواهیم در هرزمانی که باشد، پس بگیریم.

اسد تاکید کرد: آنچه که موسوم به «ارتش آزاد» بود، در حال حاضر کارش تمام شده است و ما اکنون در حال مبارزه با سازمان القاعده هستیم. عناصر این سازمان در سوریه از تبعه‌های ۲۳ کشور خارجی هستند که در کشور ما می‌‌جنگند.

وی افزود: بسیاری در ابتدای بحران از ما خواستند تا اوضاع را خیلی سریع حل و فصل کنیم، اما یک مسئول نمی‌تواند با سرزمین ملت خود به این ترتیب رفتار کند، اگر ما به این صورت رفتار نمی‌کنیم و این ابهام در نزد برخی باقی می‌ماند و ممکن بود ما دوستان خود را از دست بدهیم، اما الان ما بر برخی دشمنان پیروز شده‌ایم.

اسد به عنوان مثال به حادثه یورش گروه‌های تروریستی به اردوگاه یرموک اشاره کرد و گفت که برخی به ما گفتند که با استفاده از زور افراد مسلح را از این اردوگاه خارج کنیم، اما ما به تقویت اقدامات امنیت در اطراف اردوگاه بسنده کردیم و افراد مسلح را در داخل آن محاصره کردیم و بدون خونریزی به این مسئله پایان دادیم.

نقش روسیه
اسد در ادامه به نقش روسیه در معادله درگیری در سوریه اشاره کرد و با استقبال از ثبات و موضع ثابت مسکو در این راستا در حمایت از دولت سوریه گفته که روسیه الان حمایت از دمشق و اطراف آن را مانند حمایت از مسکو و منافع آن می‌داند.

وی تاکید کرد که روسیه الان قوی‌تر از زمان اتحاد جماهیر شوروی شده است، البته بر خلاف برخی عقیده‌ها که فکر می‌کردند بحران سوریه با مذاکرات ولادیمیر پوتین و باراک اوباما به پایان می‌رسد، اما ما می گوییم که سوریه با مقاومت و قدرت خود در این نشست نیز تاثیر خواهد گذاشت، چرا که هر دو رئیس جمهور به دنبال اوضاع میدانی هستند تا ببینند چه وضعی باید اتخاذ کنند.

مواضع عرب‌ها، آمریکایی‌ها و ترکیه
رئیس جمهور سوریه با حمله شدید به اتحادیه عرب گفت که این اتحادیه هیچ افقی و دورنمایی ندارد و از اساس در راستای خدمت به انگلیس طراحی شده است، این اتحادیه هیچ نقش مثبتی ایفا نکرده جز یک بار که آن هم در زمان «جمال عبدالناصر» رئیس جمهور اسبق مصر بوده است.

وی در مورد نقش کشورهای دیگر درباره بحران سوریه گفت: قطر دخالت آشکار در این کشور را دنبال می‌کند و هزینه‌های و مبالغ مالی زیادی در این راه می پردازد. عربستان سعودی از دو دستگی و شکاف زیادی در داخل خود رنج می‌برد و خاندان حاکم تکه تکه شده اند و من پیش‌بینی نقش بزرگی برای آینده این کشور نمی‌کنم. آمریکایی‌ها پراگماتیک هستند و با یک نفر کار را به پایان نمی برند و در نهایت نیز با کسی همراه خواهند شد که برنده است. اما اروپایی ها دچار تردید و سردرگم هستند. اردوغان روی اخوان المسلمین حساب کرده است، کسانی که از گشایش سابق ما به روی ترکیه انتقاد می‌کنند، ما به آنها می‌گوییم که این گشایش باعث شد تا اردوغان در داخل کشور خود شکست بخورد و این در حالی بود که ما همدلی زیادی را در میان ملت ترکیه به دست آوردیم.

وی سخنان خود را جمع‌بندی کرد و گفت: این درگیری واقعا طولانی است و ما هیچ گزینه‌ای جز پیروزی نداریم.

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، نیز گزارش داد که اسد در این دیدار به بهبود اوضاع میدانی در سوریه به علت ثبات و پایداری ملت آن و همبستگی به دور ارتش قهرمان آن اشاره کرده و گفت که هیچ فضایی برای سستی در برابر گروه‌های تکفیری وجود ندارد و سوریه به صورت جدی با تمامی انواع تروریسم مقابله می‌کند. البته این کشور راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران را نیز همزمان دنبال می‌کند.

وی در مورد ارتش سوریه نیز تاکید کرد که این ارتش همبستگی دارد و هیچ شکاف مذهبی در داخل آن وجود ندارد، البته خارجی‌ها به دنبال تحریک عواطف و تعصبات مذهبی هستند، اما تا نسبت زیادی در این زمینه موفق نشده‌اند.

اسد با اشاره به اوضاع لبنان، قدرت این کشور را در قدرت آن دانست و نه ضعف آن. وی تاکید کرد که ثروت سوریه و لبنان و تنوع سیاسی و فرهنگی و اجتماعی این دو کشور آنها را در مقابله با هجمه فکری که منطقه در معرض آن قرار دارد، مصون نگه می‌دارد و توطئه‌های خارجی برای ایجاد سایکس- پیکو جدید و تقسیم منطقه بر اساس طایفه ای، نژادی و مذهبی را از بین می‌برد.

رئیس جمهور سوریه در دیدار با این هیئت لبنانی تاکید کرد که تحولات منطقه این نیاز را ضروری می کند که دو کشور سوریه و لبنان با هم متحد شوند، این دو کشور البته نقش فعال و دائمی در تقویت افکار وحدت بخش میان خود داشته اند و بویژه احزاب قومی و عربی و ناصری این روحیه قومی و عربی را تقویت کرده‌اند و ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به این داریم تا از این سرمایه در راستای مقابله با تلاش‌های دشمن برای تجزیه و تفرقه میان خود استفاده کنیم.
کد مطلب: 28137
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *