۱
۰
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۹

اظهارات هنرمندان در تشییع سعدی افشار

جعفری به عبارتی از سعدی افشار اشاره كرد و اظهار داشت: روزی می‌گفت كاش می‌توانستیم كتاب زندگی را از ته بخوانیم در صورت بسیاری از ما طور دیگری زندگی می‌كردیم.
مراسم تشییع پیكر سعدی افشار صبح امروز(1 اردیبهشت) با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر در تالار وحدت برگزار شد.

بجواد انصافی از هنرمندان پیشكسوت تئاتر و رادیو با بیان اینكه سعدی افشار به همه ما توصیه كرده بود شاد باشیم و در شادی مردم سهیم شویم، گفت: سیاه و سیاه بازی مثل الماس پاك و قیمتی است و سعدی افشار یكی از ارزشمندترین زمردهای و یاقوت‌هایی بود كه از میان ما رفت.

وی در ادامه از داوود فتحعلی بیگی درخواست كرد در جایگاه حاضر شود و به عنوان یكی از هنرمندان قدیمی و آشنا به عرصه نمایش‌های سنتی ایرانی برای مردم درخصوص سعدی افشار صحبت كند.

                     

فتحعلی‌بیگی درحالی كه اشك در چشم داشت، ضمن تشكر از همه افرادی كه در هنگام بیماری یار سعدی افشار بودند، به خصوص رضا رضامندی، گفت: ما امروز اینجا جمع شده‌ایم كه بگوییم روحت شاد سعدی كه پیوسته ما را شاد و مسرور می‌خواستی. سعدی افشار هنرمندی حاضر جواب بود اما اگر بازیگر مقابل او امكان بازی هم‌تراز او را نداشت مكث می‌كرد تا او به ریتم اجرا برسد.

وی با اشاره به اینكه سعدی افشار كلام را گران اما به موقع می‌فروخت، ادامه داد: سعدی ازجمله هنرمندانی بود كه به نقاط مختلف كشور سفر كرد تا برای مردم نمایش اجرا كند و برایش تفاوت نمی‌كرد محل اجرا چطور باشد. سعدی به مفهوم كامل در نوع نمایشی كه اجرا می‌كرد؛ حرفه‌ای بود.

این هنرمند پیشكسوت تصریح كرد: سعدی افشار خود را سیاه می‌كرد، نه برای اینكه سیاه پوستی را به سخره بگیرد بلكه این رنگ برای چهره او رنگ دانایی بود برای اینكه همگان را متوجه كارهای اشتباه خود كند. او تنها كمدی سیاه بازی نمی‌كرد و گاه به تناسب شرایط كمدی سفید نیز اجرا می‌كرد.

وی افزود: سعدی با سواد كمی كه داشت همیشه روزنامه می‌خواند تا بنا به شرایط روز انتقادهایی را وارد اجرای آثار خود كند.

فتحعلی بیگی در ادامه شعری از سعدی شیراز برای سعدی افشار خواند و صحبت‌های خود را به پایان رساند.

                    

مجید جعفری یكی دیگر از افرادی بود كه برای صحبت در جایگاه حاضر شد و گفت: بعضی از كلمات هرگز كهنه نمی‌شوند كه از جمله آن‌ها می‌توان به این عبارات اشاره كرد: زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست، هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود، صحنه پیوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.

وی ادامه داد: سعدی افشار نغمه خود را خوش خواند و رفت. او مطالبی از این دست بسیار بر صحنه خواند، این هنرمند سلطان طنز و كمدی بود اما همواره كلامی پر محتوا داشت و ژرف اندیش بود.

جعفری به عبارتی از سعدی افشار اشاره كرد و اظهار داشت: روزی می‌گفت كاش می‌توانستیم كتاب زندگی را از ته بخوانیم در صورت بسیاری از ما طور دیگری زندگی می‌كردیم.

                

ایرج راد یكی دیگر از سخنرانان مراسم تشییع پیكر سعدی افشار بود كه در همین رابطه، گفت: سعدی افشار هم رفت. همه ما روزی به دنیا می‌آییم و روزی از این دنیا خواهیم رفت. اما عده‌ای بی‌حاصل زندگی می‌كنند و یادگاری از آن‌ها به جا نمی‌ماند، كمتر افرادی فرصت پیدا می‌كنند كه در یادها بمانند و تاثیرگذار باشند.

وی افزود: سعدی افشار ازجمله افرادی بود كه در شرایط بسیار سخت زندگی كرد و در محل‌های مختلفی به اجرای نمایش و زندگی می‌پرداخت كه همه جور رفتاری در آنجا اتفاق می‌افتاد و انسان‌های گوناگونی حضور داشتند اما سعدی در میان تمام این مسائل سالم زندگی كرد و برای هنر خود بسیار زحمت كشید.

مدیرعامل خانه تئاتر كه برای اعلام پیام تسلیت اعضای این نهاد صنفی در جمع حضور داشت، در انتهای صحبت‌های خود بیان كرد: همه افرادی كه در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت می‌كنند برای سعدی افشار ارزش و احترام قائل هستند. فردی كه از دوران كودكی روی پای خود و در شرایط سخت این حرفه را شروع كرد و ادامه داد تا اینكه امروز به یكی از چهره‌های برجسته هنر سیاه‌بازی ایران محسوب می‌شود كه جایگاه او در تئاتر كشور همواره حفظ خواهد شد.

در این مراسم هنرمندانی همچون محمد چرمشیر، اصغر سمسارزاده، علی دهكردی، بهمن مفید، شهرام كرمی، حمید پورآذری، هنگامه مفید، كوروش سلیمانی، علی جاویدنیا، اسماعیل خلج به همراه حمید شاه‌آبادی معون هنری وزیر ارشاد و قادر آشنا مدیركل مركزهنرهای نمایشی حضور داشتند.

مراسم سوم درگذشت مرحوم افشار روز سه‌شنبه (3 اردیبهشت) از ساعت 14 الی 15:30 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار خواهد شد. همچنین مراسم هفتم این هنرمند روز شنبه (7 اردیبهشت) از ساعت 17 الی 19در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود.

کد مطلب: 28152
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد اسدی نژاد
روحش شاد...
داوود فتحعلی بیگی خیلی زیبا صحبت کرد