۰
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۸

هشدار یک اقتصاددان نسبت به وقوع بحران نان

«در پدیده "کالاهای گیفن" به دلیل پرمصرف بودن و حیاتی بودن نوع کالا، در صورت افزایش بهای کالا بر شدت تقاضا نیز افزوده می‌شود و در مقابل تقاضا برای کالاهای گران‌تر و کم مصرف‌تر کاهش می‌یابد.»
یک کار‌شناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نان قوت غالب مردم ایران به ویژه كارگران است، گفت: در صورت افزایش بهای نان، سبد غذایی خانواده‌های کم درآمد از مواد پروتئینی و ویتامینی خالی‌تر خواهد شد.

حسین راغفر گفت: در میان اقلام غدایی نان ارزان‌ترین کالای مصرفی تلقی می‌شود بطوری که امکان جایگزین کردن آن با یک کالای غذایی ارزان‌تر وجود ندارد.

وی گفت: به همین دلیل در صورت افزایش قیمت نان خانواده‌های کم‌درآمد، از هزینه دیگر اقلام مصرفی به ویژه مواد پروتیئنی و ویتامینی کاسته و بخش بیشتری از درآمد ماهانه خود بابت خرید نان اختصاص می‌دهند.

راغفر ادامه داد: با این شرایط روند تغذیه خانواده‌ها نیز تغییر خواهد کرد و تغذیه پرکالری جایگزین تغذیه مغزی خواهد شد که سوء تغذیه، نارسایی‌های ویتامینی و کاهش میانگین قد نسل‌های بعدی یکی از نتایج این افزایش قیمت خوهد یود.

این کار‌شناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در علم اقتصاد به چنین پدیده‌ای «کالاهای گیفن» گفته می‌شود، افزود: در این حالت به دلیل پرمصرف بودن و حیاتی بودن نوع کالا، در صورت افزایش بهای کالا بر شدت تقاضا نیز افزوده می‌شود و در مقابل تقاضا برای کالاهای گران‌تر و کم مصرف‌تر کاهش می‌یابد.

به گفته این اقتصاددان، به دلیل بحران جهانی غذا، افزایش قیمت گندم مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است اما دولت باید به جای افزایش بهای نان تشویق و حمایت کشاورزان داخلی به کاشت گندم را بیشتر کند تا بتواند از این طریق گندم مورد نیاز را تامین کند.

وی یادآور شد: به دنبال رکود اقتصادی سال ۲۰۱۰ در کشورهای عربی، آفریقایی و آمریکای لاتین به دلیل بحران غدا اعتراضات مردمی شکل گرفت و حتی جنبشی به نام جنبش نان شکل گرفت.

وی بابیان اینکه در حال حاضر سالانه ۵ تا ۶ میلیون تومان از گندم مصرفی جامعه از خارج وارد می‌شود گفت: طبق پیش بینی‌ها در بحران‌های جهانی غذا چنانچه کشوری از نظر تامین قوت غالب «خود کفا» نباشد باید بخش قابل توجهی از درآمد ملی خود را بابت خرید مواد غذایی اختصاص دهند.

این کار‌شناس مسائل اقتصادی بابیان اینکه افزایش قیمت نان تنها بار تورمی به همراه دارد، افزود: در حال حاضر از نظر علم اقتصاد به دلیل ریخت و پاش‌ها خارج از برنامه و عملکرد غلط دولت در وضعیت تورم مارپیچی هستیم.

وی بابیان اینکه برای خروج از این وضعیت باید دولت هم هزینه‌های خود را کم کند و هم زمینه ایجاد رقابت بخش خصوصی را فراهم کند گفت: در وضعیت اقتصاد مارپیچی به دلیل عملکرد اشتباه مدام بر هزینه‌ها ودر نتیجه تورم افزوده می‌شود.
کد مطلب: 28155
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *