۰
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۰

دستگیری یکی از تیراندازان پارک ملی دنا

بعد از اینکه «علی افشار» رئیس پارک ملی دنا و «وحید ترحمی» دیگر همکار وی به شکارچیان مظنون می‌شوند شکارچیان از وسیله نقلیه خارج و اقدام به شلیک گلوله به این دو نفر و سایر محیط بانان در پارک می‌نمایند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از دستگیری یکی از چهار شکارچی متخلف پارک ملی دنا در این استان که اقدام به مصدوم نمودن دوتن از محیط بانان پارک با شلیک گلوله نموده بودند خبرداد.

«جمشید عبدی‌پور» گفت: متاسفانه چهارتن از شکارچیان متخلف حوالی ساعت ۲ بامداد دیشب (دوم اردیبهشت ماه ۹۲) با ورود غیرقانونی به پارک ملی دنا با محیط بانان این پارک درگیر می‌شوند.

وی با تشریح چگونگی ورود شکارچیان متخلف به پارک ملی دنا، اظهارداشت: این شکارچیان با یکدستگاه پراید و حمل دو اسلحه ساچمه‌ای و کلاشینکف به پارک، قصد شکار غیرمجاز دام و وحوش را داشتند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: بعد از اینکه «علی افشار» رئیس پارک ملی دنا و «وحید ترحمی» دیگر همکار وی به شکارچیان مظنون می‌شوند شکارچیان از وسیله نقلیه خارج و اقدام به شلیک گلوله به این دو نفر و سایر محیط بانان در پارک می‌نمایند.

عبدی‌پور با اظهارتاسف از حادثه ایجاده شده برای محیط بانان و رئیس پارک ملی دنا، خاطرنشان کرد: در اثر درگیری بین شکارچیان و محیط بانان، رئیس پارک ملی و دیگر همکارش (ترحمی) بشدت مصدوم و شکارچیان متخلف فرار می‌کنند.

وی گفت: علی افشار رئیس پارک ملی دنا از ناحیه دست راست و وحید ترحمی از ناحیه پای چپ بدلیل اصابت گلوله بشدت مصدوم می‌شوند.

این مسوول محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از اعزام رئیس پارک ملی دنا و دیگر همکار مصدومش با همکاری اورژانش ۱۱۵ به بیمارستان یاسوج خبر داد و بیان داشت: افشار بدلیل شدت مصدومیت به بیمارستان «دکتر می‌ر» شیراز انتقال و «ترحمی» بطور سرپایی در بیمارستان یاسوج مداوا شد.

عبدی‌پور، وضعیت کنونی عمومی رئیس پارک ملی دنا را مطلوب ارزیابی و یادآورشد: یک عمل جراحی بمدت سه ساعت بر روی دست وی انجام و طبق نظر پزشکان معالج می‌بایست دو عمل دیگر در روزهای آینده نیز انجام شود.

وی افزود: حکم دستگیری سه شکارچی متخلف دیگر از سوی دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد صادر و راننده پراید هم اکنون در اختیار مقامات مربوطه است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، نام راننده دستگیر شده را «س – پ» ذکر و ادامه داد: با همکاری وی سایر شکارچیان متخلف نیز شناسایی و دستگاههای مرتبط در حال پیگیری برای دستگیری آنان هستند.

عبدی‌پور، نام سه شکارچی متخلف دیگر را آقایان «م – و»، «ز – ر» و «ک – ب» برشمرد و اظهارامیدواری نمود که آنان نیز بزودی دستگیر شوند.

وی در ادامه تعداد محیط بانان در مناطق حفاظت شده محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد را براساس استاندارد جهانی بسیار کم دانست و اظهارداشت: این استان بدلیل کوهستانی و سخت گذر بودن دارای مشکلات خاص خود است.

پارک ملی دنا به همراه منطقه حفاظت شده دنا ۹۳ هزار است که از این میزان ۲۲ هزار هکتار آن را پارک ملی دنا تشکیل می‌دهد.

۳۰ محیط‌بان و رئیس پارک ملی دنا مسوولیت حفاظت از ۹۳ هزار هکتار عنوان شده را برعهده دارند که در مقیاس با استاندارد جهانی، هر نفر معادل چهار نفر مسوولیت برعهده دارد.

این پارک در سال ۹۱ از سوی دولت دهم بعنوان پارک ملی به ثبت رسیده است.
کد مطلب: 28230
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *