۰
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۲

سه سال زندگی خورشید در سه دقیقه+فیلم

رصدخانه دینامیک خورشیدی که سه سال پیش در بهار 2010 اولین تصاویر را از خورشید ارائه کرد، تاکنون بطور مداوم فعالیت‌های خورشیدی و حرکت آن به سمت ماکسیمم خورشیدی را که اوج فعالیت آن در یک دوره 11 ساله بوده، تحت پوشش قرار داده است.
ناسا از یک فیلم جدید رونمایی کرده که سه سال تصاویر ثبت شده خورشید توسط رصدخانه دینامیکی خورشیدی را در سه دقیقه نمایش داده است.

 این فیلم جزئیات بسیار دقیقی از جرقه‌های خورشیدی و تخیله تاج خورشیدی در زمان فعالیت را نمایش می‌دهد.

 

تصاویر این رصدخانه همچنین آب‌وهوای فضا را نشان می‌دهد که می‌تواند تابش و مواد خورشیدی را به سوی زمین ارسال کرده و با ماهواره‌های‌ موجود در مدار تداخل ایجاد کند.

 

رصدخانه دینامیک خورشیدی که سه سال پیش در بهار 2010 اولین تصاویر را از خورشید ارائه کرد، تاکنون بطور مداوم فعالیت‌های خورشیدی و حرکت آن به سمت ماکسیمم خورشیدی را که اوج فعالیت آن در یک دوره 11 ساله بوده، تحت پوشش قرار داده است.

 

تصویر بالا و فیلم ناسا نشان‌دهنده سه سال فعالیت خورشید با سرعت دو عکس در هر روز است. هر تصویر برای دو فریم با سرعت فریم29.97 نمایش داده شده است.

 

دوربین AIA این رصدخانه هر 12 ثانیه یک بار یک تصویر از خورشید را در 10 طول موج مختلف ثبت می‌کند. تصاویر به نمایش درآمده در این فیلم بر اساس طول موج 171 انگستروم بوده که یک دامنه شدید فرابنفش است و ماده خورشیدی را در حدود 600 هزار کلوین نمایش می‌دهد.

 

در این طول موج مشاهده گردش 25 روزه خورشید و همچنین افزایش فعالیت خورشیدی در سه سال آسان‌تر است.

 

در طول این فیلم می‌توان کوچک و بزرگتر شدن ظریف این ستاره را در طول زمان مشاهده کرد. این امر به دلیل تغییر مسافت خورشید با رصدخانه دینامیک خورشیدی در زمانهای مختلف است.

 

از لحظات جالب موجود در این فیلم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

ثانیه 30:24: گرفتگی جزئی با ماه

 

ثانیه 31:16: مانور گردش

 

دقیقه 1:11:02: جرقه X6.9 در نهم اوت 2011 که بزرگترین جرقه مشاهده شده در این دوره خورشیدی است

 

دقیقه 1:28:07: عبور دنباله‌دار لاوجوی در 15 دسامبر 2011

 

دقیقه 1:42:29: مانور گردش

 

دقیقه 1:51:07: گذر سیاره ناهید در پنج ژوئن 2012

 

دقیقه 2:28:13: گرفتگی جزئی توسط ماه

 

علیرغم این که این رصدخانه با سرعت 11 هزار کیلومتر در ساعت دور زمین می‌گردد و زمین با سرعت حدود 108 هزار کیلومتر در اطراف خورشید حرکت می‌کند، این تصویر بطور قابل ملاحظه‌ای مداوم و ثابت است.

 

به گفته ناسا، چنین ثباتی از اهمیت زیادی برای دانشمندان برخوردار است که از این رصدخانه برای یادگیری بیشتر در مورد خورشید استفاده می‌کنند.

 

محققان امیدوارند که چنین تصاویری بتواند قابلیت انسان در پیش‌بینی هواشناسی فضا را افزایش دهد.

کد مطلب: 28322
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *