۱
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۹
مشروح نشست خبری کواکبيان در باشگاه خبرنگاران:

اگر خاتمی بیاید به نفع او کنار می روم

تجربه تلخ انتخابات سال 84 نباید تکرار شود
اگر خاتمی بیاید به نفع او کنار می روم
کاندیدای احتمالی يازدهمين دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با رويکرد تخصصي و کار کارشناسي درست مي‌توان رابطه با آمريکا را در ۶ ماه برقرار کرد که اين امر بر اساس عزت، مصلحت، حکمت، اقتدار ملي و قدرت ملي خواهد بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، "مصطفي کواکبيان"، کانديداي احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و دبير کل حزب مردم‌سالاري روز چهارشنبه در نشست خبری باشگاه خبرنگاران، ابتدا به تشریح شعار انتخاباتی خود پرداخت و افزود: "زنده باد اصلاحات" شعار انتخاباتی ماست اما نام دولت آینده را "اخلاق" نام‌گذاری کرده‌ام. کواکبيان ادامه داد: شعار انتخاباتی‌ام را براساس فلسفه الگو بودن انقلاب اسلامی برای سایر کشورها و ملت‌های مسلمان انتخاب کرده‌ام. وی افزود: نوع نگاه اسلام به انسان صرفا مادی گرایانه نیست بلکه علاوه بر مادیات، معنویت و اخلاق را در نظر گرفته است. کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عالی‌ترین پیشرفت‌های صنعتی و رشد اقتصادی به دور از اخلاق و فضایل اخلاقی ارزشی را برای هیچ کشوری ایجاد نمی‌کند چنانکه در کشورهای اروپایی سکولار می‌بینیم که اخلاق مداری کم رنگ و حتی از بین رفته است. وی ادامه داد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از وظایف اصلی رئیس‌جمهور ترویج اخلاق در جامعه است و باید در راه اعتلای اخلاق و ارزش‌های دینی گام بردارد. کواکبيان تاکید کرد: برخی بداخلاقی‌ها و بی‌اخلاقی‌های اخیری که متاسفانه دامن گیر مسئولان نظام شده و از مناظرات سال ۸۸ آغاز و همچنان ادامه دارد لطمات زیادی را بر فرهنگ اجتماعی وارد کرده است. وی افزود: روابط سه قوه باید مبتنی براخلاق و بهتر از این باشد این در حالی است که یکشنبه سیاه مجلس اوج بداخلاقی‌های مسئولان را به نمایش گذاشت و مقام معظم رهبری هم در این زمینه تذکر دادند. کواکبيان در ادامه افزود: از آنجایی که به دنبال اخلاق گرایی در جامعه هستم دولت آینده‌ام را در صورت پیروزی دولت اخلاق نامگذاری کرده‌ام. وی در تشریح انتخاب این عنوان برای دولت خویش افزود: اخلاق در چند حرف خلاصه می‌شود که "الف" آن به معنای اقتصاد پیشرفته، "خ" به معنای خدمت بی‌شائبه،‌ "لام" به معنای لغو تحریم‌ها، "الف" به معنای اصلاحات همه جانبه و "قاف" به معنای ترویج قانونمداری در نهایت اقتدار است که براساس این برنامه شعار انتخاباتی‌ام را نیز تدوین کرده‌ام. کواکبيان با اشاره به بحث تحريم‌ها عليه ايران گفت: بحث ويژه اين تحريم‌ها به روابط ميان ايران و آمريکا برمي‌گردد چرا که ذات انقلاب با منافع آمريکا در تضاد است و فقط در اين ۸ سال اخير نبوده است. وي ادامه داد: در اين سال‌ها شوراي امنيت هفت قطعنامه عليه ما صادر کرده است و علاوه بر آن قطعنامه‌هاي يک جانبه‌اي از سوي آمريکا و اروپا عليه ايران صادر شده که اين تحريم‌ها در حوزه‌هاي مختلف کالا، بيمه و کشتي‌ها است. کواکبيان ادامه داد: با توجه به اصل ۱۷۶ قانون اساسي مبني بر اين که کليه مصوبات شوراي عالي امنيت ملي بعد از تاييد مقام معظم رهبري قابل ابلاغ و پيگيري است؛ من نيز اعلام کردم که بايد با اجازه رهبر معظم انقلاب اين کار را انجام داد. دبير کل حزب مردم سالاري تصريح کرد: با رويکرد تخصصي و کار کارشناسي درست مي‌توان رابطه با آمريکا را در ۶ ماه برقرار کرد که اين امر بر اساس عزت، مصلحت، حکمت، اقتدار ملي و قدرت ملي خواهد بود. وی تاکيد کرد: درباره رابطه با آمريکا دو رويکرد وجود دارد در رويکرد اول عده‌اي معتقدند بايد باب رابطه با آمريکا را بست و نبايد آن را دنبال کرد و هر کسي در اين راستا
تجربه تلخ انتخابات سال 84 نبايد اتفاق بيافتد و اگر خاتمي نمي‌خواهد در اين دوره از انتخابات حضور پيدا کند اصلاح‌طلبان بايد به اجماع برسند. برخوردي که دولت با مجموع اصولگرايان دارند شانس اصلاح‌طلبان را به شرطي که به اجماع برسند بالا مي‌برد. راه اول اين است که اصلاح‌طلبان يک هيئت حکميت تدبير کنند و يا 35 حزب اصلاح‌طلب طي نشستي به تصميم نهايي برسند يا اين که نظرسنجي‌ها را در رابطه با کانديداها دنبال کنند که به نظر بنده بهترين راه نظرسنجي است
تلاش کند مفتون و از اصول انقلاب خارج شده است. رويکرد دوم بر اين امر مبتني است که ما مي‌توانيم با آمريکا رابطه داشته باشيم و مخالف اين امر نيستيم اما بايد حاشيه‌هاي مورد نظر و خطوط قرمز مورد تاکيد مقام معظم رهبري را رعايت کرد. کواکبيان گفت: بايد به اين امر توجه کرد بعد از برقراري رابطه با اين کشور همه امور گل و گلستان نمی شود اما حداقل از خصومت ورزي و بهانه‌گيري آنها عليه ما کاسته مي شود و قطعاً تحريم‌هاي جديدي نخواهيم داشت.
دبير کل حزب مردم سالاري گفت: من با توجه به رويکرد دوم عرض مي‌کنم که با برنامه‌ريزي مي‌توان اين روابط را برقرار کرد چرا که من تنها کانديداي دکتري دوره علوم سياسي هستم و با توجه به تجربه‌اي که در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس داشتم اعلام مي‌کنم که اين کار امکان پذير است.
کواکبيان در پاسخ به سوالي مبني بر اين که چه تضميني وجود دارد که با آمريکا رابطه برقرار کنيم و تحريم‌ها برداشته شود، اظهار داشت: در اينکه ما داراي تضاد جدي با آمريکا از اول انقلاب بوده‌ايم شکي نيست اما اين تضادها را چين و روسيه و ديگر کشورها نيز با آمريکا دارند اما پيش آمده که در بعضي مقاطع آمريکا با کشوري که رابطه دارد تحريم‌هاي يک جانبه‌اي را صورت داده و اين نوع تحريم با اين که شوراي امنيت پيگيري کند و قطع نامه صادر شود متفاوت است. وي تاکيد کرد: من معتقدم بر مبناي کاري ديپلماسي فعال و بدون هيچ گونه عقب نشيني و وادادگي و اصول و ارزش انقلاب اسلامي مي‌توان راه را سپري کرد و بين استکبار ستيزي و تنش زدايي فصول مشترکي يافت که تنش زدا و استکبار ستيز باشد و مباني ديني و انقلابي را از دست ندهيم و همچنين کار کارشناسي انجام بدهيم. کانديداي احتمالي دوره يازدهم انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين سوال که ائتلاف در بين اصلاح‌طلبان به وجود آمده يا نه و اين‌که اجماع اصلاح‌طلبان بر سر جهانگيري بوده است؟ بيان کرد: يکي از خبرگزاري‌ها خبري را در رابطه با ديدار نوروزي خاتمي و آيت‌الله هاشمي منتشر کرد که طبق پيگيري‌هايي که داشتم اين خبر از سوي دفتر ايت‌الله هاشمي و خاتمي تاييد نشد. وي در ادامه افزود: ديدار نوروزي خاتمي و آيت‌الله هاشمي شکل گرفته اما اين که ۱+۲ اصلاح‌طلبان از دل اين ديدار بيرون بيايد صورت نگرفته است.
کواکبيان اظهار داشت: تجربه تلخ انتخابات سال ۸۴ نبايد اتفاق بيافتد و اگر خاتمي نمي‌خواهد در اين دوره از انتخابات حضور پيدا کند اصلاح‌طلبان بايد به اجماع برسند. وي گفت: برخوردي که دولت با مجموع اصولگرايان دارند شانس اصلاح‌طلبان را به شرطي که به اجماع برسند بالا مي‌برد. دبيرکل حزب مردم سالاري گفت: راه اول اين است که اصلاح‌طلبان يک هيئت حکميت تدبير کنند و يا ۳۵ حزب اصلاح‌طلب طي نشستي به تصميم نهايي برسند يا اين که نظرسنجي‌ها را در رابطه با کانديداها دنبال کنند که به نظر بنده بهترين راه نظرسنجي است. وي افزود: در ميان اصلاح‌طلبان تصميمي مبني بر اين که جمع کوچکي بنشينند که بخواهند براي حضور در انتخابات تعيين تکليف کنند گرفته نشده و شان خاتمي بالاتر از اين است که بخواهد شخصا برای يک جمع تصميم‌گيري کند لذا بايد با يک عقل و خرد جمعي کانديداي اصلاح‌طلبان مشخص شود. وي با اشاره به مطرح شدن طرح مناسک گفت: قرار بود در سال گذشته مجمع روحانيون طرح مناسک را پيگيري کند که حرکتي در اين رابطه صورت نگرفت و اگر چند کانديدا در انتخابات داشته باشيم نتيجه را پيشاپيش واگذار کرديم. کواکبيان در پاسخ به اين که خاتمي را قبول داريد يا خير؟ گفت: اگر خاتمي بيايد به نفع وي کنار مي‌روم؛ من بر اساس تکليف حزبي آمدم و در کنفرانس مطبوعاتي بيان کردم که در صورت اجماع
سفرهای استانی هم انتخاباتی است چرا که دولت هیچ طرح جدیدی برای افتتاح و یا احداث ندارد و اگر همین طور ادامه پیدا کند شاهد افزایش تخلفات دیگر دولت در این زمینه خواهیم بود. در سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به سمنان مشخص شد که فقط 14 درصد از طرح‌ها طی این هشت سال اجرایی شده و برای همه مردم این شائبه ایجاد شده در صدد تبلیغات انتخاباتی برای کاندیدای مورد نظر خود است
اصلاح‌طلبان و حضور خاتمي به نفع ايشان به طور حتم کنار مي‌روم و از وي حمايت مي‌کنم.
وي در پاسخ به سوالی که در رسانه‌ها مطرح شده جهانگیری، خاتمی را به عنوان گزینه نهایی اصلاح‌طلبان معرفی کرده است، اظهار داشت: اگر ۱۸ حزب اصلاح‌طلب کشور را در نظر بگیریم، نامزد اختصاصی و نهایی آنها بنده هستم و باید این خبر را به درستی بررسی کنیم. کواکبيان افزود: اعتقاد دارم که خاتمی میل و رغبتی برای حضور در عرصه انتخابات ندارد. بنده ۲۳ آبان سال گذشته به اتفاق اعضا ۱۸ حزب اصلاح‌طلب کشور با وی ملاقاتی داشتیم و خاتمی هیچ تمایلی برای حضور از خود نشان نداد.
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جریانی تلاش می‌کند که خاتمی را به عرصه انتخابات وارد کند و عقیده دارد اگر خاتمی نیاید آنها به هیچ فرد دیگری از اصلاح‌طلبان رای نمی‌دهند و این در حالی است که خیلی از اصلاح‌طلبان چنین اعتقادی ندارند. کواکبيان تاکید کرد:‌ خاتمی قطعا ورود پیدا نمی‌کند و هیچ علائمی مبنی بر اینکه بخواهد به عنوان کاندیدا اعلام حضور کند در شرایط حاضر دیده نمی‌شود.
این کاندیدای اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوالي که در جریان انتخابات سال ۸۸ عمده بهانه جریان اصلاحات برای شکست در انتخابات ریاست جمهوری تقلب بود، آیا شما هم عقیده داشتید که تقلب صورت گرفته است یا خیر؟ افزود: من از ابتدا اعتقادی به تقلب نداشتم و در همان روزهای اول اعلام کردم هرچه بخواهید تخلف شده است اما تقلب را رد می‌کنم. وی ادامه داد: ۲۴ خرداد ۸۸ اولین اصلاح‌طلبی بودم که در گفتگو با شبکه خبر اعلام کردم بین معترضین به نتیجه انتخابات و عناصر برانداز نظام باید تفکیک قائل شد و عقیده داشتم اگر ابهامی وجود دارد باید اعتراضات به صورت قانونی مطرح شود و لشکرکشی خیابانی راه به جایی نخواهد برد. کواکبيان تصریح کرد: بر مبنای تخلف احتمالی در انتخابات وزیر اقتصاد را به مجلس هشتم فراخواندیم و اعتراض کردیم که چرا سود سهام عدالت درست شب انتخابات واریز شده است.
کاندیدای جبهه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد:‌ در شرایط حاضر هم شاهد این تخلفات هستیم مثلا همین برگزاری مراسم تقدیر از خادمان نوروزی که می‌گویند بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان هم هزینه داشته است یکی از موارد تخلفات دولت است که از بودجه بیت‌المال چنین هزینه‌هایی را صرف می‌کند. طرح استخدام ۵۰۰ هزار نفر در سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی نیز تخلف دیگری است که دولت در انتهای عمر خدمت خود به مردم مرتکب شده است و این در حالی است که طی این ۸ سال هم می‌توانست استخدامی‌ها را دنبال کند.
کواکبيان ادامه داد: سفرهای استانی هم انتخاباتی است چرا که دولت هیچ طرح جدیدی برای افتتاح و یا احداث ندارد و اگر همین طور ادامه پیدا کند شاهد افزایش تخلفات دیگر دولت در این زمینه خواهیم بود. در سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به سمنان مشخص شد که فقط ۱۴ درصد از طرح‌ها طی این هشت سال اجرایی شده و برای همه مردم این شائبه ایجاد شده در صدد تبلیغات انتخاباتی برای کاندیدای مورد نظر خود است.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری در تشريح برنامه‌هاي خود گفت: ما سه سند فرادستی از قبیل قانون اساسی، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و برنامه پنج‌ساله پنجم را داریم و براساس این سند اولویت‌های خود را تعیین کرده‌ایم. وی ادامه داد: رئیس دولت مجری برنامه‌های فرادستی است و باید به آنها عمل کند. کواکبيان اظهار داشت: ما در تحقق اسناد فرادستی ۵۰ برنامه داریم که شامل‌ حوزه‌های اقتصادی ۱۲ برنامه، در حوزه سیاسی ۱۰ برنامه، حوزه فرهنگی ۸ برنامه، بین‌الملل ۵ برنامه، حوزه اداری ۵ برنامه، حوزه اجتماعی ۵ برنامه
ما در تحقق اسناد فرادستی 50 برنامه داریم که شامل‌ حوزه‌های اقتصادی 12 برنامه، در حوزه سیاسی 10 برنامه، حوزه فرهنگی 8 برنامه، بین‌الملل 5 برنامه، حوزه اداری 5 برنامه، حوزه اجتماعی 5 برنامه و امور کلان و زیربنایی 5 برنامه هستند. راه‌اندازی تلویزیون خصوصی از برنامه‌های جدی ما در زمینه فرهنگی است، چرا که باید به بخش خصوصی در این زمینه اعتماد کرد تا آزادی بیان و نشر مطالب مردم به صورت انحصاری نباشد
و امور کلان و زیربنایی ۵ برنامه هستند. کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه‌های فرهنگی خود گفت: راه‌اندازی تلویزیون خصوصی از برنامه‌های جدی ما در زمینه فرهنگی است، چرا که باید به بخش خصوصی در این زمینه اعتماد کرد تا آزادی بیان و نشر مطالب مردم به صورت انحصاری نباشد. وی ادامه داد: این امر با قانون اساسی مغایرت دارد اما باید از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام و بررسی‌های آنها این کار را شکل داد. دبیر کل حزب مردم‌سالاری گفت: راه‌اندازی سازمان برنامه و بودجه و احیای این سازمان جزو برنامه‌های ما در امور کلان و زیربنایی است چرا که این سازمان حاصل ۶۰ سال کار کارشناسی بود؛ در ابتدا دولت نهم به بهانه‌های مختلف تعطیل شده که خود این کار اکنون به بی‌انضباطی‌هايي را در کشور دامن زده است. کواکبيان با اشاره به برنامه‌های سیاسی خود اظهار داشت: تقویت احزاب به صورت جدی جزو برنامه‌های ما بوده و اگر ما در کشور معتقد به وجود احزاب مختلف هستیم باید این احزاب در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند. احیای اصل ۸ قانون اساسی که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر بوده از دیگر برنامه‌های ما است همانطور که در دوره آقای خاتمی اصل ۷ مربوط به شوراها عملیاتی شد ما نیز به دنبال عملیاتی ساختن اصل هشتم هستیم.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری افزود: امر به معروف و نهی از منکر به معنای گشت ارشاد در خیابان‌ها نیست بلکه به این معنی است که حتی ضعیف‌ترین فرد جامعه بتواند با بالاترین مقام کشور بحث کند و بتواند بر کلیه دستگاه‌ها نظارت داشته باشد. وی ادامه داد: عملیاتی ساختن اصل هشتم قانون اساسی باید از طریق صدا و سیما و نهادهای فرهنگی صورت بگیرد و این امر را باید به صورت امر به معروف و نهی از منکر جمعی دنبال کنیم.
کواکبيان تصریح کرد: بنده در نیمه دوم سال ۸۷ نطقی در مجلس داشتم که عنوان کردم دعوت از خانم‌ها برای حضور در ورزشگاه، قرآن در سینی گذاشتن و به مجری تحویل دادن همراه با دف‌زنی و حضور در جلسات رقص ترکیه با ارزش‌های دینی هم‌خوانی ندارند. خیلی از اصولگرایان علیه ما پرخاش کرده و گفتند که به دنبال فتنه جدید هستید، الان بررسی کنید که همان دوستان چه نوع برخوردهایی دارند؟ وی درباره سخنان احمدی‌نژاد در سفر به خوزستان گفت:‌ نه احمدی‌نژاد، نه فکرش و نه تیمش عوض شده بلکه وی همان احمدی‌نژاد است. کواکبيان ادامه داد: چند ماه پیش اعلام کردیم که اگر اصولگرایان قبول دارند در کشور جبهه ضدپوپولیستی تشکیل شود و ما حاضریم اجازه ندهیم کشور دچار عوام‌فریبی شود.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: حرف‌های احمدی‌نژاد در خوزستان نوعی عوام‌فریبی است اگر واقعا چیزی هست بگوید این بلوف‌ زدن‌ها درست نیست؛ احمدی‌نژاد چند سال پیش گفت اسامی ۳۰۰ نفر مفسد اقتصادی در جیب من است؛ اگر واقعا می‌خواهد بگوید مردم منتظر هستند، بشنوند. اصولگرایان باید این روند را قیچی کنند تا در کشور ادامه پیدا نکند و ما معتقدیم سندها و حرف‌هایی که احمدی‌نژاد از آنها حرف می‌زند، وجود ندارد.
کواکبيان تصریح کرد: دوستان اصولگرا در این قضایا مسامحه‌کاری می‌کنند، اگر خواهان این هستند که اصول اجرایی تغییر کند باید بدانند دست دولت نباید به قدری باز باشد که هرکاری بخواهد بکند و این کار اصولگرایان یعنی واگذاری انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ به دولتی‌ها.
وی در ارتباط با تخلفات دولت گفت: تخلفات زیادی دارد صورت می‌گیرد که اگر پرونده‌ای روشن شود پرونده زیادی از دولت‌مردان رو خواهد شد و معتقدیم اخلاق‌مداری باید در جامعه رعایت شود و افشاگری در فضای عمومی درست نیست. دبیر
حرف‌های احمدی‌نژاد در خوزستان نوعی عوام‌فریبی است اگر واقعا چیزی هست بگوید این بلوف‌ زدن‌ها درست نیست؛ احمدی‌نژاد چند سال پیش گفت اسامی 300 نفر مفسد اقتصادی در جیب من است؛ اگر واقعا می‌خواهد بگوید مردم منتظر هستند، بشنوند. اصولگرایان باید این روند را قیچی کنند تا در کشور ادامه پیدا نکند و ما معتقدیم سندها و حرف‌هایی که احمدی‌نژاد از آنها حرف می‌زند، وجود ندارد
کل حزب مردم‌سالاری اظهار داشت: افرادی که مدعی دارا بودن اسناد و مدارک از افراد هستند، ضرر می‌کنند و حتما اسناد بیشتری علیه آنها موجود خواهد بود و مخاطب احمدی‌نژاد باید واکنش نشان دهد. کواکبيان در رابطه با عوام‌فریبی‌ها در جامعه بیان کرد: قبل از تایید کاندیداها در شورای نگهبان باید جلوی حرکت‌های عوام فریبانه را بگیریم. وی با اشاره به تجلیل از خادمان نوروزی اظهار داشت: در برخي از استان‌ها برای برگزاری برنامه به مسجدها مراجعه می‌کنیم؛ در دقیقه آخر دست رد به سینه ما می‌زنند و می‌گویند گفته شده کار سیاسی نکنیم و حال در استادیوم آزادی چنین برنامه‌ای برگزار شده است.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به اینکه وضعیت شما در نظرسنجی‌ها چگونه است؟ گفت:‌ واحد ارتباطات حزب مردم‌سالاری در استان‌های مختلف در نظرسنجی بین اصلاح‌طلبان اعلام کرده بعد از خاتمی بالاترین آمار نظرسنجی مربوط به من بوده اما این نظرسنجی در بین عموم مردم صورت نگرفته است.
کواکبيان در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه منظور از اصلاح‌طلبان بدلی چیست؟ گفت: واژه اصلاح‌طلبان بدلی از سوی برخی مطرح شد و هیچ حزب اصلاح‌طلبی به این موضوع اعتقاد ندارد؛ در بین اصلاح‌طلبانی که در حال فعالیت هستند واژه بدلی بودن صدق نمی‌کند و این ساخته و پرداخته سایت‌ها است. دبیر کل حزب مردم‌سالاری تاکید کرد: پایه‌گذار حزب مردم‌سالاری در سال ۷۷ و همچنین رئیس ستاد ائتلاف مردمی میرحسین موسوی در سراسر کشور در سال ۸۸ بوده‌ام و بعد از آن موضع خود را با معیارهای منطقی مشخص کردم.وی با انتقاد از تعبیر اصلاح‌طلبان بدلی گفت: اگر براساس معیارها این اصلاح‌طلبان بدلی را مطرح کنیم باید گفت اصلاح‌طلبی در چارچوب معیارها و اصول نظام مدنظر است و اگر معیار برخی از اصلاح‌طلبی این است که کل چارچوب را بر هم بزنیم پس خارج‌نشین‌ها که حرف‌های تندتری می‌زنند، اصلاح‌طلب‌تر هستند. کواکبيان بیان کرد: اصلاح‌طلبی با ارزش اسلامی، منافع ملی، قانون اساسی و مطالبات مردم تعریف می‌شود و برخی بدشان نمی‌آید اصلاح‌طلبی را مساوی با براندازی تلقی کنند. وي در پاسخ به این سوال که چرا اعتقاد دارد برخی از فعالیت‌های فعلی دولت با شائبه انتخاباتی همراه است؟ اظهار داشت: احمدی‌نژاد در هیچ کاری با حساب و کتاب رفتار نمی‌کند و با وجود اینکه سفرهای استانی در حال حاضر لزومی ندارد باز هم این قضیه را دنبال می‌کند. وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پیش‌بینی می‌کند گزینه مورد نظر دولت مشایی باشد یا فرد دیگری افزود: باز هم رئیس‌جمهور در این زمینه با هیچ حساب و کتابی رفتار نمی‌کند و قطعا نمی‌شود پیش‌بینی کرد چه گزینه‌ای را در آینده مطرح خواهد کرد. این کاندیدای احتمالي اصلاح‌طلب اظهار داشت:‌ لذت ریاست جمهوری شیرینی خاصی را در کام دولت ایجاد کرده که قصد ندارد به راحتی این سمت را به فرد دیگری واگذار کند و این در حالی است که خدمت به مردم باید براساس معیارهای دینی و شرعی دنبال شود، نه عوام‌فریبی که متاسفانه به راحتی مشاهده می‌کنیم که دولتی‌ها به هر قیمتی شده تلاش می‌کنند ریاست جمهوری‌ را در انحصار خود نگه دارند. کواکبيان در ادامه این نشست خبري در مورد اینکه اصلاح‌طلبان چقدر تلاش می‌کنند کرسی‌های شوراهای شهر و روستا را به خود اختصاص دهند؟ تصریح کرد:‌ اصلاح‌طلبان به جز مسئله ریاست جمهوری که اختلافاتی میان آنها وجود دارد، در شوراها تقریبا اشتراک نظر دارند اما مبنای تمرکز را بر محور فعالیت‌های تهران قرار داده‌اند.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری
لذت ریاست جمهوری شیرینی خاصی را در کام دولت ایجاد کرده که قصد ندارد به راحتی این سمت را به فرد دیگری واگذار کند و این در حالی است که خدمت به مردم باید براساس معیارهای دینی و شرعی دنبال شود، نه عوام‌فریبی که متاسفانه به راحتی مشاهده می‌کنیم که دولتی‌ها به هر قیمتی شده تلاش می‌کنند ریاست جمهوری‌ را در انحصار خود نگه دارند
افزود: در حال حاضر در تمامی شهرها و روستاها برنامه‌ریزی دقیقی توسط حزب مردم‌سالاری انجام شده و به دنبال ائتلاف با سایر گروه‌های اصلاح‌طلب هستیم که در حال حاضر یک لیست ۳۰ نفره برای تهران در حال تکمیل است که شامل اعضای اصلاح‌طلب شورا و ۵ نفر از نمایندگان مجلس هشتم است. وی ادامه داد: در استان‌ها هم به همین شکل انتخابات شوراها را دنبال می‌کنیم البته در شهرهای کوچک انتخابات به صورت سیاسی دنبال نمی‌شود بلکه بیشتر کارآمدی و تجربه افراد و حتی بحث‌های قبیله‌ای مطرح است. کواکبيان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازی گروه‌های تندروي اصلاح‌طلب در آستانه انتخابات که می‌گویند؛ "یا خاتمی یا هیچ‌کس" تا چه زمانی ادامه دارد؟ بیان کرد: این مسئله مهم نیست و حقیقت این است که همه ما باید در خلق حماسه سیاسی که مورد نظر مقام معظم رهبری است سهیم باشیم و ما در سفرهایم به استان‌ها می‌بینم که این شایعه‌پردازی‌ها هیچ تاثیری در حضور و خلق حماسه مردمی نخواهد داشت. دبیر کل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد:‌ افرادی که در فضای انتخابات شائبه کمرنگ شدن حضور مردم را به خاطر نیامدن فردی خاص مطرح می‌کنند باید بدانند قانون همه مسائل را به روشنی مطرح کرده و قطعا مردم با حضور بالای ۶۰ درصدی در انتخابات شرکت خواهند کرد.
يکي از خبرنگاران با انتقاد به صحبت‌های کواکبیان گفت: اینکه می‌گویید نامزد دولت اقبالی ندارد باید این را به عهده مردم بگذارید و غیرقانونی بودن اقدامات رئیس‌جمهور را شورای نگهبان باید اعلام کند و مسئولین سیاسی بايد تقوا پیشه کنند.

وی در پاسخ به این خبرنگار گفت: واقعیت این است که می‌گوییم مردم را نمی‌توان با این کارها گول زد مثلا نمی‌توان به آنها گفت که مراسم تجلیل از خادمان نوروزی در ورزشگاه آزادی، انتخاباتی نبوده است و فقط به منظور تقدیر برگزار شد. دبیر کل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: اگر انتخاباتی نبود پس چرا در ۳۴ سال بعد از انقلاب هیچ دولتی به فکر تجلیل از خادمان سفرهای نوروزی نیافتاده است. و در ۷ سال گذشته هم این اتفاق نیفتاد؟ کواکبيان به بی‌نظمی‌های مراسم آزادی اشاره کرد و گفت: آنها حتی اداره این جلسه را بلد نبودند و مدیریت نادرست آنها باعث شد که مردم در بین برنامه شعار "توپ، تانك فشفشه، ناهار ما چی‌ میشه" را سر دادند. وی اظهار داشت: آنها مطمئنا به دنبال برنامه‌های دیگری بودند که برنامه‌هایشان نگرفت چرا که اگر جمعی که مدنظر آنها بود در این جلسه حضور پیدا می‌کرد بحث انتخاباتی خود را مطرح کردند و بهانه اینکه مشایی بر سر قبر عسل بدیعی رفته را مطرح نمی‌کردند. کاندیدای احتمالي یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره نکات مثبت دولت احمدی‌نژاد گفت:‌ پشتکار، ساده‌زیستی و سفرهای استانی سه ویژگی مثبت دولت احمدی‌نژاد است. البته دولت نهم و دهم پشتکار خوبی داشت اما گاهی اوقات پشتکار با کار کارشناسی و بصیرت لازم همراه نبود که کار را خراب‌تر می‌کرد. وی درباره ساده‌زیستی احمدی‌نژاد گفت:‌ ایشان بار اولی که سوار هواپیمایی که مربوط به زمان خاتمی بود شدند از تجملاتی بودن آن انتقاد کردند اما در سفرهای بعدی همه آنها فراموش شد. کواکبيان افزود: احمدی‌نژاد در آخرین سفر نیویورک هیئتی ۱۲۰ نفره با خود همراه داشت که این امر با ساده‌زیستی وی هم‌خوانی نداشت، چرا که این هیئت متشکل از کارشناسان و متخصصان نبودند. این کاندیدای اصلاح‌طلب در پایان اظهار داشت: سفرهای استانی و دیدار با مردم شهرهای مختلف مثبت به شمار خواهد رفت اما وقتی که وعده‌های بی‌پشتوانه و بدون مبانی قانونی و منطقی به مردم نداد.
کد مطلب: 28343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *