۰
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۱

روایت امیر جعفری از خودفروشی بازیگران

مگر ما کار خدماتی می کنیم که برایمان سقف دستمزد تعیین شود؟ من نیامده‌ام بازیگر شوم تا پول دربیاورم . آمده‌ام به هدفی که دوست داشتم برسم و در کنارش هم کسب درآمد کنم.
امیر جعفری (بازیگر سینما، تئا‌تر و تلویزیون) معتقد است که این جمله غلط است که می‌گویند اگر در تئا‌تر پول خوبی وجود داشت ما به سینما و تلویزیون نمی‌آمدیم. چون ذات بازیگر یعنی دیده شدن و مهم نیست که در چه مدیومی فعالیت کند البته ممکن است برخی کار‌ها را من به خاطر پول کرده باشم و شهامتش را هم دارم که همه جا آن را اعلام کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفری که در برنامه هفت سینمایی حاضر شده بود، درباره وضعیت بازیگری در سینما و تا‌تر گفت: باید دید چرا بازیگران ما حاضر به خودفروشی می‌شوند. من سال گذشته تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای بازی در نمایش «ترن» دستمزد گرفتم. دو فیلم سینمایی «سیزده» و «قاعده تصادف» را هم کارکردم که هیچ پولی برایم در پی نداشت. بقیه فیلم‌ها هم در حدی نبودند که بازی در آن‌ها را قبول کنم. بالاخره یک بازیگر باید به هر نحوی هم که شده فعالیت کند. معتقدم اگر برنامه ریزی و مدیریت‌ها درست باشد و کار به دست کاردان سپرده شود مشکل سینمای ایران برطرف خواهد شد.

جعفری در ادامه درباره تعیین سقف دستمزد برای بازیگران سینما عنوان کرد: باید دید اگر سقف تعیین شود مشکل سینمای ما حل خواهد شد؟ مگر ما کار خدماتی می‌کنیم که برایمان سقف دستمزد تعیین شود؟ من نیامده‌ام بازیگر شوم تا پول دربیاورم آمده‌ام به هدفی که دوست داشتم برسم و در کنارش هم کسب درآمد کنم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنید من چرا بازی در فیلم «قاعده تصادف» را قبول کردم. البته با قرارداد سفید امضا. چون مگر چند بار می‌توان کار‌ها را رد کرد. بنابراین یک نفر مثل من با قرارداد سفید سرفیلمبرداری می‌رود و برخی دیگر در دستمزدشان تخفیف می‌دهند چون بالاخره یک فیلمنامه خوب نصیبشان شده و می‌توانند دیده شوند. اگر فیلمنامه خوب را به دست یک گروه خوب بدهند مشکل حل خواهد شد.

بازیگر نفوذی اظهار کرد: مگر می‌شود برای هنر سقف تعیین کرد. اگر می‌خواهند بخشنامه برای دستمزد ما تعیین کنند پس باید مسئله بیمه بیکاری بازیگران هم حل شود و بازیگری به عنوان یک شغل در جامعه ما شناخته شود.

جعفری در ادامه توضیح داد: هر اتفاقی می‌افتد فقط بازیگران را می‌بینند چون ما در دید هستیم. تعارف که نداریم سینمای ما مرده است و معضل سینمای ما باید ریشه‌ای‌تر حل شود. اگر نیروی متخصص و کار‌شناس را وارد سینما کنیم معضلات برطرف خواهد شد. سیستم ایمنی سینمای ما ضعیف شده است و مشکل هم دستمزد بازیگران نیست. اگر رقابت سالمی در سینما وجود داشته باشد دیگر این مشکلات هم حل خواهد شد اما الان چون هیچ فیلم خوبی ساخته نمی‌شود یک بازیگر می‌خواهد دستمزد یک سالش را از یک فیلم به دست بیاورد.

جعفری درباره حضورش در فیلم «قاعده تصادف» توضیح داد: معتقدم بازیگر باید ریسک پذیر باشد و علاقمند بودم نقش متفاوتی را برعهده بگیرم که خوشبختانه این اتفاق افتاد. اما‌ای کاش فیلم در یک سیستم برابر و متعادل نسبت به بقیه فیلم‌ها اکران می‌شد چون این فیلم تنها ۹ سینما دراختیار داشت و من به عنوان بازیگر فیلم حتی نفهمیدم کی این کار اکران شد.

وی افزود: من عطش کارخوب را دارم و هیچ ابایی هم ندارم از اینکه اگر نقشی خوب باشد خودم پیشنهاد بدهم که در آن نقش بازی کنم. نقش پدر در این فیلم نیز از همین دست بود. در واقع من این نقش را از بهنام بهزادی قاپیدم و توانستم آن را بازی کنم.
کد مطلب: 28545
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *