; ?>; ?> صدا و سیما پول عواملش را نمی‌دهد - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۱

صدا و سیما پول عواملش را نمی‌دهد

بیش از سه سال از آن زمان گذشته و همچنان منتظر و آماده دریافت دستمزد همکاری با سازمان صدا و سیما و یا اعلام یک خبر قطعی و قابل فهم در مورد دلیل عدم پرداخت سازمان هستم که فکر نمی‌کنم درخواست زیادی باشد.

یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است:‌ تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی بخشی از برنامه‌های تولیدی و زنده‌ی خود را به حضور و صحبت‌های منتقدان اختصاص می‌دهند، اما ارزش‌ مادی برای آن‌ها قائل نیستند. اگر هم هستند، خیلی ارزان و توهین‌آمیز است. معضل عدم پرداخت دستمزدها در تلویزیون مختص بازیگران و عوامل فنی نیست.

 

نیما حسنی‌نسب که جمعه شب در برنامه «هفت» حاضر شده بود، در بخشی از صحبت‌هایش جملات بالا را مطرح کرد.

 

او در گفت‌و‌گویی با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شرکت کرد و درباره این موضوع گفت: بخشی از برنامه‌های سینمایی تلویزیون برای حضور و استفاده از تخصص منتقدان اعتبار و ارزش‌ مالی قائل نیستند؛ به عنوان مثال، دوره‌ی قبل برنامه‌ی «هفت» یکی از این برنامه‌هاست؛ این در حالی است که برای حضور منتقدان در تلویزیون به سازمان هم برآورد کارشناس و منتقد و هم برآورد تولید دقیقه‌ای رد می‌کنند.

 

 

*** بعید می‌دانم آقای جیرانی حاضر باشد با این صراحت دروغ بگوید!

 

وی در ادامه گفت: با تماسی که به رسم احترام حرفه‌یی با آقای جیرانی داشتم، گفتم که می‌خواهم در برنامه «هفت» این مساله‌ی عدم پرداخت مالی را مطرح کنم که ایشان هم مرا تشویق کرد و مدعی شد طلب‌های او را هم پرداخت نکرده‌اند و شاید با اعلام من در این برنامه‌ اتفاقی بیفتد.

 

این منتقد ادامه داد: اما از طرف دیگر، گروهی که مایل نیستند اسمشان اعلام شود و با برنامه‌ «هفت» مرتبط هستند، به من گفتند که دوره‌ی قبل این برنامه تا ریال آخر تسویه مالی شده که من از راست و دروغش بی‌خبرم و اصلا تلاش برای شفافیت و رفع همین ابهام‌ها یکی از دلایل طرح موضوع توسط من بود.

 

حسنی‌نسب خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم آقای جیرانی حاضر باشد با این صراحت دروغ بگوید و از من هم بخواهد این خبر دروغ را از تریبون «هفت» مطرح کنم و هیچ نگرانی هم از این بابت ندارد؟ شاید هم فکر کرده که من دارم تهدید می‌کنم و آنچه را که گفتم عملی نخواهم کرد.

 

 

***‌ رقم‌هایی که برای این کار در نظر می‌گیرند، به درد صدقه‌دادن و امور خیریه می‌خورد

 

این منتقد عنوان کرد: جالب و البته تاسف‌بار است که صبح روز بعد از حرف‌های من در «هفت»، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه‌های سینمایی که ظاهراً تمایلی به پرداخت هزینه حضور و کارشناسی من و همکارانم در برنامه‌هایش نداشت، به من اس ام اس داد که همین الان دستمزد معوقه‌ام را به حسابم واریز کرده است!

 

مدیر و سردبیر سایت «سینمای ما» ضمن بیان مطلب بالا تاکید کرد: من هم همان روز مبلغی را که ایشان به حسابم ریختند به حساب موسسه خیریه محک واریز کردم تا شاید این دوستان بدانند حرف‌هایی که مطرح کردم صرفاً به خاطر وصول طلب‌های شخصی نبوده و در ضمن رقم‌هایی که برای این کار در نظر می‌گیرند، فقط به درد صدقه دادن و امور خیریه می‌خورد.

 

حسنی نسب ادامه داد: دوست و همکارم علی علایی، رییس انجمن منتقدان پس از برنامه تماس گرفت و ضمن تشکر از این دفاع صنفی اعلام کرد که آن‌ها هم به طرح این معضل واکنش نشان خواهند داد.

 

 

*** بیش از سه سال است که پیگیر دستمزد ناظر کیفی شبکه دو هستم

 

این روزنامه‌نگار و منتقد سینمایی همچنین در بخش دیگری از انتقادات خود مطرح کرد:‌ مشکلات و آشفتگی این موضوع گسترده‌تر از اینهاست. مثلا ابتدای سال 88 که پژمان لشگری‌پور به تازگی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو شده‌ بود، سیاست تخصصی‌تر شدن و جوان‌گرایی در حوزه‌های تخصصی شبکه دو را در ذهن داشت و در این راستا از منتقدان و نویسندگان سینمایی و تلویزیونی از جمله من برای امور مربوط به مشاور فیلمنامه و ناظر کیفی دعوت به همکاری کردند.

 

حسنی‌نسب ادامه داد: اما در عرض چند ماه ایشان از گروه فیلم و سریال رفتند و پرداخت مطالبات و دستمزد تلاش و حضور من به عنوان ناظر کیفی و مشاور تله‌فیلم و سریال ماه مبارک رمضان هم همراه ایشان رفت! تا امروز با وجود تایید مدیریت وقت شبکه دو جناب آقای فرجی، موضوع در امور مالی شبکه مسکوت مانده و هیچکس پاسخگوی تصمیم مدیر سابق و زحمات چند ماهه من در آن روزها نیست. تاکنون دو بار دیگر مدیر گروه عوض شده و هرگونه پیگیری بی حاصل مانده است. بیش از سه سال از آن زمان گذشته و همچنان منتظر و آماده دریافت دستمزد همکاری با سازمان صدا و سیما و یا اعلام یک خبر قطعی و قابل فهم در مورد دلیل عدم پرداخت سازمان هستم که فکر نمی‌کنم درخواست زیادی باشد.

کد مطلب: 28740
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *