۱
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۰۸
مصطفي کواکبيان در جمع دانشجويان دانشگاه علوم کشاورزي گرگان:

معلمان و استادان بايد خودشان، مديران خود را انتخاب کنند

انتقاد کواکبیان از کیهان به دلیل اهانت به خاتمی
معلمان و استادان بايد خودشان، مديران خود را انتخاب کنند
مصطفي کواکبيان نامزد حزب مردم‌سالاري در انتخابات رياست‌جمهوري روز گذشته در جمع دانشجويان دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي گرگان به ايراد سخن پرداخت و به سوالات دانشجويان پاسخ گفت.
وي در سخنان خود با اشاره به روز معلم و با تاکيد بر طرح نظام معلمي و طرح نظام استادي تاکيد کرد که معلمان مدارس و استادان دانشگاه بايد مديران خودرا، خود انتخاب کنند. اين نماينده سابق مجلس ادامه داد: مسائل صنفي تنها بخشي از مشکلات معلمان است و بايد به جايگاه و منزلت اجتماعي شان نيز توجه شود.
وي افزود: بازنشسته کردن اجباري اساتيد نيز کار درستي نيست و بايد از تجربيات آنان استفاده شود و يکي از برنامه‌هاي ما در قانون برنامه پنج ساله توسعه، افزايش نرخ حقوق کارمندان متناسب با افزايش نرخ تورم است.دبير کل حزب مردم‌سالاري با بيان اينکه در ميان برنامه‌هاي مختلف خود براي رياست جمهوري ۸ برنامه فرهنگي دارد، افزود: يکي از برنامه‌ها مربوط به آموزش‌و‌پرورش است و براساس آن بايد در سراسر کشور، طرح نظام معلمي شکل بگيرد. به اين منظور که معلمان، خود مدير مدارس و مراکز آموزشي را تعيين کنند و مديران مدارس نيز، منتخبي از ميان خود براي نظارت بر ادارات تعيين کنند.
کاندیدای جبهه اصلاحات در ادامه افزود: به اين ترتيب امور مدارس توسط مديران منتخب اداره مي‌شود.چنين طرحي همچنين بايد در دانشگاه‌ها هم اجرا شود، يعني اساتيد هر دانشگاه، رئيس آن دانشگاه را انتخاب کنند و روساي دانشگاه‌ها نيز نماينده اي در مجموعه وزارتخانه براي نظارت بر وضعيت آموزش عالي داشته باشند.

انتقاد از استفاده از مکاتب نوظهور

مصطفي کواکبيان در پاسخ به پرسش يکي از دانشجويان، با بيان اينکه موضع من درباره مشايي مشخص است، گفت: استفاده از مقدمات مهدويت، ناسيوناليستي، مکاتب نوظهور برايش راي نمي‌آورد.
اين استاد دانشگاه افزود: احمدي‌نژاد يعني مشايي و مشايي يعني احمدي‌نژاد و ما اگر خواهان رفتن اين دولت هستيم بايد مشايي هم برود. وي اظهار داشت: زماني مقام معظم رهبري به آقاي احمدي‌نژاد نامه نوشتند که انتخاب مشايي به عنوان معاون اول به صلاح شما و کشور نيست و زمانيکه انتخاب کسي به عنوان معاون اول صحيح نيست، چگونه بايد براي جايگاه بالاتر انتخاب شود. وي عنوان کرد: در مجلس نيز من براي اولين بار عليه مشايي صحبت کردم، بنابراين موضع من در برابر مشايي مشخص است.
غني‌سازي براي ما هزينه دارد

نماينده سابق مردم سمنان در مجلس همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در صورت برقراري رابطه با آمريکا چگونه مي‌خواهيد از موضع قدرت وارد عمل شويد و بدون دادن امتياز به اهداف برسيد گفت: در حال حاضر در جريان مذاکرات آلماتي، نيز دادن برخي امتياز را پذيرفتند و برخي شروط مانند توقف غني‌سازي مطرح شده است. وي اظهار داشت: در اين زمينه بايد گفت ما دانش فني لازم را در اين زمينه در اختيار داريم و در صورت توقف هر زماني که بخواهيم دوباره مي‌توانيم کار توليد را آغاز کنيم. وي اظهار دشت: در حال حاضر توليد و غني‌سازي هزينه‌هاي بسياري براي ما دارد و در صورت خريد آن صرفه اقتصادي بيشتري براي ما دارد و مطلوبتر است و در گذشته نيز در سال‌هاي ۶۳ و ۶۴ ما سوخت مورد نياز را از آرژانتين تهيه کرديم و تا چند سال اخير ازآن استفاده مي‌کرديم. وي اظهار داشت: در زمينه هسته‌اي توليدات کافي را براي چند سال آينده داريم و در زمينه نيازهاي درماني و... مشکلي نخواهيم داشت، بنابراين در صورتيکه امتيازي مطرح باشدکه ضربه اي به ما وارد نکند، با در نظر گرفتن پيامدهاي پذيرفتن يا رد امتيازات مي‌توانيم آن را بپذيريم.

پرداخت يارانه تا آخر ادامه‌دار نيست

کواکبيان در زمينه هدفمندي يارانه‌ها گفت: يارانه به اين دليل در مجلس تصويب شد تا زماني که فشار آزادسازي قيمت‌ها بر دوش مردم مستضعف است اين يارانه به عنوان کمک داده مي‌شود ولي قرار نيست تا آخر ادامه دار باشد. اين کانديداي احتمالي رياست جمهوري گفت: در حال حاضر دولت وعده پنج برابر شدن يارانه‌ها را مي‌دهد اما از طرف ديگر به چند برابر شدن قيمت کالا و بنزين اشاره نمي‌کند و امروز چند برابر پول يارانه از جيب مردم خارج مي‌شود. کواکبيان عنوان کرد: من معتقدم بايد قدرت خريد مردم را افزايش دهيم و براي اين منظور کارت اعتباري مانند کارت بنزين در اختيار مردم قرار داده شود که در آن سهم سرانه بهداشت، مسکن، آموزش و... در نظر گرفته شود و متناسب با آن به مردم سهم داده شود. وي افزود: با اجراي اين طرح بدون اينکه پول نقد در اختيار مردم قرار دهيم که موجب افزايش نقدينگي و افزايش تورم مي‌شود مردم با هزينه کمتري خدمات دريافت کنند. وي گفت: ميزان نقدينگي کشور شش برابر شده که اين يعني افزايش تورم و افزايش مشکلات بيشتر مردم که بيشتر آن ناشي از هدفمندي يارانه‌هاست.

بايد با بد اخلاقي‌ها مبارزه کرد / انتقاد از کیهان به دلیل اهانت به خاتمی

مصطفي کواکبيان دبير کل حزب مردم‌سالاري در پاسخ به اين پرسش که نظر شما درباره سرمقاله يکي از روزنامه‌ها که آقاي خاتمي ‌را مفسد في‌الارض معرفي کرده، چيست گفت: اين روزنامه و آقاي شريعتمداري براي اينکه مشايي را به عنوان حلقه انحرافي مطرح کند نياز به زمينه دارد و به همين دليل آقاي خاتمي را مطرح کرده است. وي گفت: خاتمي براي حضور هيچ گونه بحثي را مطرح نکرده است بنابراين درج چنين مطلبي عليه ايشان هيچ معنايي ندارد و صحيح نيست و اگر مطالبي از اين دست در يکي از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب درج مي‌شد، وزارت ارشاد اينگونه عمل مي‌کرد؟ اينها حاشيه امنيتي دارند که هر چه مايلند بر روي کاغذ مي‌آورند و کسي با آنها برخورد نمي‌کند و بايد با اينگونه بداخلاقي‌ها مبارزه شود. وي همچنين با اشاره به مناظره تلويزيوني سال ۸۸ خود با حسين شريعتمداري مديرمسوول روزنامه کيهان گفت: متاسفانه ديگر ايشان هيچ جا حاضر به مناظره نشده است، و الا اگر مناظره‌اي صورت گيرد حتما مشخص خواهد شد که آيا رييس‌جمهور ۸ سال کشور ايران يعني آقاي خاتمي مفسد في‌الارض است يا کساني که ايشان در گذشته بارها و بارها از آنان حمايت کرده است.

خاتمي و‌ هاشمي کانديدا نمي‌شوند

وي در پاسخ به اين سوال که آقاي خاتمي يا‌هاشمي کانديدا مي‌شوند يا خير گفت: بر اساس گفت‌وگو و استنباط من آقايان خاتمي وهاشمي هيچکدام کانديدا نمي‌شوند ولي اگر خاتمي در عرصه حضور يابند من کنار مي‌روم چرا که ما خواهان آن هستيم که اين دولت احمدي‌نژاد کنار برود و يک راه آن است که اجماع داشته باشيم.

دولت اخلاق با شعار زنده باد اصلاحات

کانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري گفت: بطور طبيعي اگر مصوباتي بخواهد اجرا شود بايد دولت آينده آن را اجرا کند و اين سفرها نشان مي‌دهد که سفرها انتخاباتي بوده و مورد اعتراض ماست. وي اظهار داشت: اين سفرها نبايد انجام شود و هيچکس نيست که به رئيس دولت درباره آن تذکر دهد. وي عنوان کرد: برنامه‌هايي از اين دست نيز تاکنون از سوي رئيس جمهور اجرا شده مانند برنامه‌اي که در استاديوم آزادي با هزينه‌اي بسيار بالا انجام شد، بداخلاقي‌ها همچنان ادامه داد. کواکبيان شعار خود را «زنده باد اصلاحات» بيان کرد و گفت: دولت ما دولت اخلاق است، بداخلاقي‌هايي که در سال‌هاي اخير شاهد بوديم که ريشه آن در مناظرات سال ۸۸ شکل گرفته و تا امروز ادامه داشته و منجر به يکشنبه تلخ مجلس بود و بين سرانه سه قوه بدترين هماهنگي و اختلافات شکل گرفت که در طول اين سال‌ها، بعيد بوده. از اينرو، شعار دولت ما اخلاق است. نماينده سابق مردم سمنان در مجلس گفت: ما مدعي تمدن اسلامي هستيم و براي کشورهاي اسلامي، برنامه‌اي همانند جلسه شوراي تمدن‌ها را برگزار کرديم، ما ايده نوين داريم تا يک مدل مطرح به نام مردم‌سالاري ديني را مطرح کنيم تا علاوه بر معيشت مردم به بحث اخلاق نيز توجه شود. وي يادآورشد: ما به دنبال به وجود آوردن جامعه اخلاقي هستيم زيرا جمهوري اسلامي به دنبال اين بود که هم دنيا و هم آخرت مردم را آباد کند و ما مدعي هر دوبخش هستيم.
کواکبيان يادآور شد: ترويج اخلاق وظيفه رئيس جمهور است و واژه اخلاق مخفف پنج برنامه اصلي ما شامل الف؛ اقتصاد پيشرفته، خ؛ خدمت بي شائبه، ل؛ لغو تحريم‌هاي بين‌المللي، الف؛ اصلاحات همه جانبه و ق؛ قانونمداري مقتدرانه است. وي تصريح کرد: يک رئيس‌جمهور مقتدر نمي‌تواند از اين بحث‌ها غافل باشد، ضمن اينکه سه سند فرادستي شامل قانون اساسي، برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه پنج ساله توسعه است و در راستاي اين سه سند، ۵۰ برنامه با اولويت داريم که برنامه مختلف در بخش سياسي، اجتماعي، فرهنگي و ساير موارد پيش‌بيني شده است.

تلويزيون‌هاي خصوصي ايجاد شود

کانديداي جبهه اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري افزود: در بخش فرهنگي اعتقاد ما اين است که بايد تلويزيون‌هاي خصوصي در کنار رسانه ملي ايجاد شود و اين امر يک ضرورت است و خصوصي سازي در صدا و سيما نيز بايد اتفاق افتد همانگونه که در کشورهاي همسايه مانند افغانستان و ترکيه اين اتفاق افتاده است. وي گفت: هماهنگونه که براي مديران مسوول روزنامه‌ها مجوز لازم براي چاپ مطالب مي‌دهيم در تلويزيون نيز با شناسايي افراد مصلح مي‌توانيم شبکه‌هايي خصوصي ايجاد کنيم.وي بيان داشت: در دانشگاه‌ها نيز بايد در جهت راه‌اندازي کرسي‌هاي آزاد انديشي و نهضت نرم افزاري تلاش شود و يک استاد دانشگاه بايد بتواند حرف‌هايش را به صورت آزادنه بيان کند زيرا رشد علمي بدون آزادي بيان ممکن نيست.

مذاکره با آمريکا با رعايت خطوط قرمز

کواکبيان در پاسخ به سوالي درباره مذاکره با آمريکا گفت: مقام معظم رهبري فرموده‌اند من مخالف مذاکره با آمريکا نيستم ولي بايد خطوط قرمز و چارچوب رعايت شود. معتقدم در صورت رعايت چارچوب، قدرت، عزت و اقتدار ملي، مذاکره با آمريکا هيچ ايرادي ندارد. وي اظهار داشت: در زمينه مبارزه با آمريکا دو ديدگاه وجود دارد که نگاه اول استکبار ستيزي است و مي‌گويد رابطه ايران با آمريکا بايد تا ابد قطع باشد و هر کس دم از رابطه با آمريکا بزند مرعوب و دشمن است. نگاه دوم تنش زدايي است و اکنون پس از گذشت ۳۴ سال از انقلاب هنوز برخي مي‌گويند ما در مقطع حساس انقلاب هستيم. اين مقطع حساس کي تمام مي‌شود؟ کشورهاي ديگر مانند روسيه و چين نيز با آمريکا ارتباط دارند آيا اين رابطه سبب شد که زير سلطه آمريکا قرار گيرد، درحالي که اينگونه نيست. اين کانديداي احتمالي رياست‌جمهوري گفت: در صورتي که رابطه با آمريکا براي ما تابو نداشته باشد، مشکلي ايجاد نمي‌کند و معتقدم برخي‌ها مانند عرب‌ها، صهيونيست‌ها، ضد‌انقلاب‌هاي خارجي و براندازان از برقراري ارتباط ايران با آمريکا بيم داشته و ناراحت هستند. وي تصريح کرد: زماني که اين رابطه برقرار شود، تمامي مشکلات حل نخواهد شد اما وضعيت کشور بهتر مي‌شود و امروزه منشا تمام تحريم‌هاي بين‌المللي، مباحث هسته‌اي، پرونده‌هايي که تحت عنوان تروريسم و... عليه ايران تهيه مي‌شود، به دليل ضديت با آمريکاست و معتقدم با تمام اين مسائل، برقراري ارتباط با آمريکا مي‌تواند برخي مسائل و مشکلات را حل و کمتر کند. کواکبيان درباره رژيم صهيونيستي گفت: ما به دنبال براندازي اين رژيم با جنگ و لشکرکشي نيستيم، بلکه به فرموده امام راحل، با تقويت ديپلماسي و وحدت کشورهاي اسلامي و رفراندوم در سرزمين اشتغالي مي‌توان پيروز شد.

ضرورت تقويت تشکل‌هاي دانشجويي

اين کانديداي احتمالي رياست‌جمهوري گفت: در بخش فرهنگي، تقويت تشکل‌هاي دانشجويي از برنامه‌هاي جدي ماست و دانشجويان در عرصه‌هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي بايد فعال شوند که در حال حاضر اينگونه نيست و بويژه تشکل‌هاي اصلاح‌طلب را با ايجاد موانع متوقف کردند. وي افزود: برگزاري امتحانات دانشجويان زودتر از موعد براي خالي کردن دانشگاهها در زمان انتخابات يک کج سليقگي است زيرا دانشجويان پيش قراولان عرصه‌هاي اجتماعي بوده و بايد عرصه ظهور و بروز داشته باشند.

نرخ تورم و بيکاري را کاهش مي‌دهم

کواکبيان گفت: ما در سال ۹۱ بطور متوسط ۳۲ درصد تورم داشتيم که حقوق کارمندان به اين ميزان افزايش نداشته است، همچنين در اين بخش بايد حقوق کارگران نيز افزايش يابد و اعتقاد اصلي من بر اين است که بايد ريشه اصلي کار يعني تورم را حل کنيم. در صورت انتخابات شدن تعهد کردم نرخ بيکاري را به زير ۱۰ درصد و نرخ تورم را به زير ۲۰ درصد سوق دهم.

نبايد با صندوق راي قهر کنيم

کواکبيان گفت: چرا بايد اصولگرايان مارا بيرون کرده وبه انزوا بکشانند، مقام معظم رهبري نيز تاکيد داشته‌اند همه آنها و سلايقي که به نظام اسلامي معتقدند بايد در انتخابات حضور داشته باشند و ما نبايد با صندوق راي قهر باشيم و اگر راي هم نياوريم نيز بايد در انتخابات شرکت کنيم. کواکبيان با اشاره به اينکه، تصميمات حساس امنيتي در شورايعالي امنيت ملي گرفته مي‌شود و پس از تاييد رهبري اجرا مي‌شود. وي در پاسخ به سوالي درباره موسوي و کروبي گفت: اگر رئيس‌جمهور شوم تلاش خود را به عنوان رئيس شوراي عالي امنيت ملي براي آزاديشان مي‌کنم.
کد مطلب: 28976
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *