کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دو بازی حساس لیگ برتر و جام حذفی در اهواز و تهران

استقلال و پرسپولیس در یک روز به دنبال دو جام هستند

14 ارديبهشت 1392 ساعت 10:50


عصر روز یکشنبه، پرسپولیس و استقلال به طور همزمان در تهران و اهواز به مصاف حریفان خود می روند تا شاید تکلیف قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی، هر دو امروز روشن شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در شرایطی که پرسپولیس امیدی به کسب سهمیه لیگ قهرمانان فوتبال آسیا از طریق لیگ برتر ندارد و بعید به نظر می رسد رتبه ای بهتر از ششم در لیگ کسب کند، تمام امیدهای خود را در فینال جام حذفی دنبال کند تا شاید با پیروزی بر سپاهان، قهرمان جام حذفی شود. از آن سو، همزمان با مسابقه پرسپولیس و سپاهان، آبی پوشان پایتخت هم در اهواز به مصاف فولاد می روند تا در صورت پیروزی بر حریف سرخپوش اهوازی، استقلال و پرسپولیس برای اولین بار، در یک روز دو جام فوتبال ایران را به دست بیاورند؛ هر چند که سپاهان و فولاد دو حریف قدرتمندی هستند که شکست دادن آنها کار راحتی نیست.
قهرمانی حیثیتی برای پرسپولیس
پرسپولیس که با آمدن رویانیان و هزینه های میلیاردی، فصل را با امیدهای فراوانی آغاز کرده بود، در انتخاب سرمربی یک ناکام بزرگ بود و ژوزه، پرسپولیس را به انتهای جدول فرستاد تا امیدهای رویانیان و هواداران باشگاه نقش بر آب شود. رویانیان بر خلاف سایر مدیران باشگاهی در ایران، به ژوزه فرصت زیادی داد تا اشکالات را رفع کند اما صبر هواداران به سر رسیده بود. به همین دلیل ژوزه رفت تا یحیی گل محمدی سرمربی جوان، سکان هدایت پرسپولیس را در اختیار بگیرد. یحیی با پرسپولیس نتایج به مراتب بهتری کسب کرد اما پرسپولیس هنوز تبدیل به یک تیم تمام عیار نشده؛ هر چند که گل محمدی هم همچون علی دایی با رسیدن به فینال جام حذفی، تا حدی شایستگیهای خود را اثبات کرد. پرسپولیس اگرچه پس از رفتن افشین قطبی دیگر نتوانست حتی یکی از سه رتبه بالای جدول رده بندی لیگ برتر را کسب کند اما در سه سال گذشته، دو جام قهرمانی در مسابقات حذفی کسب کرده و اگر امسال گل محمدی بتواند سومین جام قهرمانی پرسپولیس را در چهار سال به ارمغان بیاورد، یک خاطره شیرین برای هواداران پرطرفدارترین تیم باشگاهی ایران ثبت خواهد کرد تا با کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، فصل اینده را با امیدواری بیشتری آغاز کند. اما شکست در فینال جام حذفی، غیر قابل جبران خواهد بود و شاید تبعات فراوانی بر ای باشگاه داشته باشد. حریف پرسپولیس در مسابقه یکشنبه اگرچه تیمی منسجم و قدرتمند است اما به نظر می رسد بازیکنان سپاهان به شدت خسته هستند و پس از کسب نتایج ضعیف در لیگ آسیا و حذف زودهنگام از این مسابقات و شکست در مقابل داماش گیلان که شانس قهرمانی سپاهان در لیگ برتر را به شدت کاهش داد، روحیه پایینتری نسبت به قرمزپوشان برای قهرمانی دارند. اما با این حال هواداران سپاهان هم پس از سه قهرمانی در لیگ برتر نمی خواهند امسال دستشان از جام کوتاه بماند و به همین دلیل قهرمانی در جام حذفی را به راحتی از دست نخواهند داد. فینال جام حذفی با بازگشت علی کریمی به ترکیب پرسپولیس، برای قرمزپوشان امیدوارکننده تر است؛ ضمن اینکه با خداحافظی مهدی مهدوی کیا در این مسابقه، حال و هوای دیگری به خود می گیرد.
پرسپولیس پرافتخارتر از سپاهان در جام حذفی
اگرچه در لیگ برتر، به لطف قهرمانی های اخیر سپاهان، این تیم پرافتخارتر از پرسپولیس است، اما در جام حذفی، پرسپولیس شرایطی بهتری دارد. استقلال با کسب ۶ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی، همچنان پرافتخارترین تیم در جام حذفی ایران است و پرسپولیس با ۵ قهرمانی و یک نایب قهرمانی در رده بعد قرار گرفته است. پس از این دو تیم پرطرفدار تهرانی، ملوان بندرانزلی با ۳ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی، در رتبه سوم است و سپاهان با ۳ قهرمانی در رده چهارم قرار گرفته است. نکته جالب اینجاست که سپاهان تا به حال در فینال جام حذفی شکست نخورده است و آخرین شکست پرسپولیس در فینال جام حذفی هم به فصل ۸۵-۸۴ برمی گردد که سپاهان در اصفهان در ضربات پنالتی، پرسپولیس را شکست داد. در آن مسابقه در آخرین لحظات وقت اضافه، مسعود مرادی داور مسابقه، به اشتباه خطای پنالتی محرز بازیکن سپاهان را نگرفت تا پرسپولیس از قهرمانی باز بماند. اگرسپاهان در فینال امسال، پیروز شود فاصله خود را با پرسپولیس در تاریخ جام حذفی کاهش می دهد و در غیر این صورت، پرسپولیس به یک قدمی سپاهان می رسد.
پرسپولیس و سپاهان چه مسیری طی کردند؟
در مسابقات این فصل از جام حذفی، پرسپولیس ابتدا ملوان بندرانزلی سومین تیم پرافتخار جام حذفی را شکست داد و سپس در برابر نفت تهران که آن روزها بسیار خوب نتیجه می گرفت پیروز شد. در ادامه ذوب آهن اصفهان را در زمین حریف شکست داد و داماش گیلان را در رشت مغلوب کرد و پس از دو بازی خارج از خانه در مراحل یک چهارم نهایی و نیمه نهایی به فینال رسید. اما سپاهان در قدم اول فولاد اهواز را شکست داد و سپس در مقابل تیم دسته یکمی برق شیراز پیروز شد و با شکست نفت آبادان به نیمه نهایی رسید و در یک بازی سنگین، استقلال را در ضربات پنالتی در تهران شکست داد. همه حرفان پرسپولی در جام حذفی، تیمهای لیگ برتری بودند اما سپاهان با یک تیم دست یکی هم بازی کرده است.

استقلال در یک قدمی جام قهرمانی لیگ
همزمان با فینال جام حذفی در تهران، استقلال در اهواز در مسابقه حساسی به دیدار فولاد می رود؛ مسابقه ای که می تواند تکلیف قهرمان لیگ برتر را یک هفته زودتر روشن کند. سپاهان به دلیل فینال جام حذفی، مسابقه خود در هفته سی و سوم لیگ برتر را زودتر از موعد برگزار کرد و در زمین داماش گیلان شکست خورد. البته برنامه ریزی فدراسیون فوتبال، جای انتقاد دارد چرا که رسم این است که در هفته های پایانی لیگ، بازیهای حساس به طور همزمان برگزار شود؛ اما این موضوع به بهانه فینال جام حذفی رعایت نشد تا استقلال در شرایطی نابرابر و در حالیکه از شکست سپاهان در مقابل داماش روحیه گرفته به دیدار فولاد اهواز برود. هم اکنون در جدول رده بندی لیگ برتر، استقلال با ۶۴ امتیاز و یک مسابقه کمتر از سپاهان صدرنشین است و سپاهان با ۶۳ امتیاز در رده دوم قرار دارد. با توجه به اینکه فقط یک هفته به پایان لیگ باقی مانده، در صورتی که استقلال بتواند فولاد را در اهواز شکست دهد، یک هفته زودتر جشن قهرمانی را می گیرد؛ هر چند که در صورت شکست یا تساوی هم همچنان شانس بیشتری نسبت به سپاهان دارد و در صورت پیروزی بر داماش در تهران در هفته پایانی، قهرمان می شود. امیرقلعه نویی در صورت قهرمانی با استقلال، به رکوردی قابل قبول در فوتبال ایران می رسد. البته فولاد حریف ساده ای برای استقلال نخواهد بود.
فولاد همچنان به دنبال سهمیه آسیایی
علاوه بر آنکه فولاد در بازی رفت در تهران، استقلال را ۳ بر ۲ شکست داده بود، هم اکنون نیز برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا تلاش می کند. فولاد که با حسین فرکی در فصل جاری خوب نتیجه گرفته بود، در هفته های پایانی نتوانست روند مثبت خود را ادامه دهد و هم اکنون با ۴ امتیاز کمتر از تراکتورسازی تبریز، در رده چهارم قرار دارد. با توجه به اینکه تیم چهارم نمی تواند سهمیه آسیایی بگیرد، اگر فولاد به دنبال سهمیه است باید حتما استقلال را شکست دهد و امیدوار به ناکامی تراکتور سازی باشد. تراکتور پس از حذف از لیگ قهرمانان آسیا و شکستهای اخیر که به انتشار خبرهایی در مورد اخراج اولیویرا سرمربی پرتغالی این تیم منجر شده، چندان حال و روز خوشی ندارد. تراکتورسازی اگر در دو بازی اینده، یک برد کسب کند سهمیه آسیا را دوباره کسب خواهد کرد، اما حریف این تیم،آلومینیوم هرمزگان است که با مظلومی در صدد بقا در لیگ است. اگر آلومینیوم هرمزگان در بندرعباس بتواند تراکتور را شکست دهد در لیگ برتر می ماند و همین، کار تراکتورسازان را سخت تر می کند و فولاد را امیدوارتر.
سایر بازیهای هفته سی و سوم لیگ برتر، اگر قرار باشد لیگ آینده ۱۶ تیمی برگزار شود اغلب حالت تشریفاتی دارد. هر چند که به نظر می رسد رایزنیها برای ۱۸ تیمی ماندن لیگ برتر در حال به نتیجه رسیدن است تا اثبات شود برنامه ریزی در فوتبال ایران جایگاهی ندارد. اگر لیگ ۱۸ تیمی شود، به غیر از نفت آبادان و گهر درود که سقوط کرده اند، سایر تیمها حتی پیکان هم امیدی به ماندن در لیگ ولو در بازی پلی اف پیدا خواهند کرد. ذوب آهن و نفت آبادان در اصفهان و مس و گهر درود در کرمان دیدار خواهند کرد و در سایر بازیها پیکان و سایپا و راه آهن به ترتیب میزبان فجرسپاسی و نفت تهران و صبای قم خواهند بود تا پرونده هفته سی و سوم لیگ برتر هم بسته شود.
تمامی مسابقات لیگ برتر و فینال جام حذفی، یکشنبه ساعت ۱۸ آغاز می شود.


کد مطلب: 29088

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/29088/استقلال-پرسپولیس-یک-روز-دنبال-دو-جام-هستند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir