۰
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۳

گوگل فلسطین را به رسمیت شناخت

شرکت گوگل از این پس، در صفحه موتور جستجوی ویژه فلسطین، به جای واژه "سرزمین‌های اشغالی فلسطین"، از کلمه "فلسطین" استفاده خواهد کرد.
  این تغییر به این معناست که در صفحه Google.ps که مخصوص فلسطین است، زیر علامت گوگل، واژه فلسطین به عربی و انگلیسی نمایش داده خواهد شد.

به دلیل درگیری‌هایی که میان رژیم صهیونیستی و فلسطین وجود دارد، استفاده از کلمه فلسطین گاهی بحث برانگیر بوده است. اسرائیل معتقد است هنوز موافقتی بر سر خطوط مرزی فلسطین صورت نگرفته است.

اعضای سازمان ملل متحد در آذر ماه گذشته با ۱۳۸ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف، با ارتقاء وضعیت فلسطین از "نهاد ناظر" به "دولت ناظر غیر عضو" موافقت کردند. این تصمیم با مخالفت شدید اسرائیل و آمریکا روبه‌رو شد.

به گزارش بی.بی.سی، فلسطینیان سالهاست که تلاش می‌کنند که سرزمین‌هایی چون رام‌الله، کرانه باختری، غزه و مناطق اشغال شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ را یکپارچه زیر پرچم فلسطین درآورند و خواهان به رسمیت شناخته شدن آن هستند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی عقیده دارد هرگونه استفاده رسمی از واژه فلسطین، تا نتیجه دادن گفت‌وگوهای صلح نباید صورت بگیرد. اما مدتی است که پیشرفتی در این گفت‌وگوها صورت نگرفته است.

"گام در مسیر درست"

نیتان تایلر، سخنگوی گوگل گفت: "ما در تمامی محصولاتمان، به جای "سرزمین‌های اشغالی فلسطین" از کلمه "فلسطین" استفاده خواهیم کرد. ما برای استفاده از نام‌ کشورها، به منابع متعددی رجوع می‌کنیم. در این مورد، ما از منابعی همچون سازمان ملل متحد، آیکان Icann (شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های واگذار شده)، ISO (سازمان بین‌المللی استانداردسازی) و دیگر سازمان‌های بین‌المللی استفاده کرده‌ایم."

مقام‌های فلسطینی از این تصمیم گوگل استقبال کرده‌اند.

دکتر صبری صیدم، مشاور محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: "این یک گام در مسیر درست است، گامی به موقع که دیگران را تشویق خواهد کرد تا به جای سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از واژه صحیح فلسطین استفاده کنند."

وی در ادامه گفت: "بیشتر ترافیک اکنون، در جامعه مجازی صورت می‌گیرد و این به این معناست که نام فلسطین علاوه بر نقشه‌های جغرافیایی، بر نقشه‌های مجازی نیز حک خواهد شد."

این مقام فلسطینی عنوان داشت، از زمان اعلام تصمیم سازمان ملل متحد در مورد ارتقاء موقعیت فلسطین، مقام‌های آنجا به شرکت‌های مختلف بین‌المللی، از جمله گوگل نامه نوشته و از آن‌ها خواسته‌اند تا به جای "اراضی اشغالی فلسطین" از واژه "فلسطین" استفاده کنند.
کد مطلب: 29104
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *