۰
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۹

اصول‌گرایان از رقابت برابر با اصلاح‌طلبان نگرانند

امیدوارم اصولگرایان اشتباه بزرگی را که یک‌بار در سال 84 با افتادن در دام اصلاح‌طلب هراسی مرتکب شدند و هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل کردند، دوباره مرتکب نشوند. برخی از اصولگرایان سال‌های 84 و 88 برای پیروزی در انتخابات شروع کردند به تخریب چهره‌های اصیل انقلاب و ستون‌های نظام.
مجید انصاری در شماره امروز روزنامه بهار مصاحبه‌ای انجام داده است. متن این گفت‌وگو در پی می‌آید:
به‌نظر می‌رسد موج جدیدی بین اصولگرایان برای اصلاح‌طلب هراسی و تخریب اصلاح‌طلبان، خصوصا نامزد‌های شاخص این جریان، یعنی آقای خاتمی و آقای هاشمی، به‌راه افتاده است. چرا اصولگرایان به‌جای تبیین دستاورد‌های دولت مورد حمایتشان برای رای‌دهندگان، رقیب را تخریب می‌کنند؟
امروز کسانی اصلاح‌طلبان را تخریب می‌کنند که تا چندماه پیش هوادار دولت احمدی‌نژاد بودند. این افراد خوب‌تر از هرکسی می‌دانند که دولت‌های نهم و دهم دستاورد چشمگیری نداشته است که با تاکید بر آن بتوان از رای‌دهندگان خواست از نامزد جدید این گروه حمایت کنند. این طیف از اصولگرایان راهکاری جز تخریب رقیب قوی اصلاح‌طلبشان ندارند. هرچند فراموش کرده‌اند این نوع اظهارات به افزایش نشاط اجتماعی و توسعه مشارکت عمومی کمکی نخواهد کرد. این رفتار‌ها و اقدامات خلاف منافع ملی و خلاف رهنمون‌های مقام معظم رهبری است. انتظار می‌رفت با درنظرگرفتن تجربه تلخ انتخابات‌های 84 و حتی 88، اصولگرایان دوباره مرتکب این اشتباه نشوند، اما گویا آقایان از هیچ تجربه‌ای درس نمی‌آموزند و برای بار سوم سعی دارند با استفاده از حربه تهمت و تخریب فضای انتخابات را غبارآلود کنند. البته فراموش نکنید جریانی که موج جدید تخریب و توهین اصلاح‌طلب‌ها و نامزد‌های احتمالی اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را به‌راه انداخته‌اند، از نظر ما الزاما اصولگرا شناخته نمی‌شوند و این موج تخریب نمی‌تواند برنامه اصولگرایان برای انتخابات پیش‌رو ارزیابی شود. اصولگرایان اصیل که سابقه انقلاب و مدیریت عرصه‌های کلان کشور را دارند، نه‌تنها این موج توهین و تخریب را سامان نمی‌دهند و تایید نمی‌کنند، بلکه به‌شدت نگران و ناراحت هستند. اصولگرایان اصیل از این‌که دوران انقلاب و سال‌های رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی به این صورت هتک‌حرمت می‌شود، خوشحال نیستند. بلکه این جریان افراطی و تند اصولگرایی است که می‌خواهد تمام دستاورد‌های انقلاب به ورطه فراموشی سپرده شود. هرچند این عده افراطی در کلیتی به نام «اصولگرا» تعریف می‌شود، اما از سوی اصولگرایان اصیل پذیرفته نمی‌شوند.
چرا اصولگرایان اجازه نمی‌دهند فضای انتخابات به‌دور از این آشفتگی‌ها باشد و مردم سر صندوق‌های رای، گزینه مطلوب خودشان را انتخاب کنند؟
اگر این حمله‌ها و هجمه‌ها انجام نشود، اصولگرایان ناچار خواهند شد به رقابت برابر با اصلاح‌طلب‌ها تن دهند و اصولگرایان از این رقابت برابر نگران هستند، اما نظرسنجی‌های موثقی که نهاد‌های وابسته به جریان اصولگرایی نشان می‌دهد آقای خاتمی و بعد از او آقای هاشمی با فاصله زیاد از دیگر نامزد‌های این انتخابات، قرار دارند. این واقعیت باعث ترس برخی آقایان اصولگرا شده است. این تهمت‌ها و افترا‌های جدید برای جلوگیری از اقبال عمومی نسبت به نامزد‌های احتمالی اصلاح‌طلب از سوی برخی اصولگرایان مطرح می‌شود؛ اصولگرایانی که ترس از ازدست‌دادن قدرت دارند.
فکر می‌کنید مردم تحت‌تاثیر این جریان سازی‌ها علیه اصلاح‌طلبان قرار خواهند گرفت؟
مردم ایران تاکنون نشان داده‌اند که با هوشمندی رفتار جریانات و چهره‌های سیاسی را رصد می‌کنند. اگر غوغا ایجاد نشود و بگذارند مردم در آرامش تصمیم بگیرند، شاهد به‌عرصه‌آمدن کسانی نخواهیم بود که کشور را دچار مشکلات ریزودرشت می‌کنند.
آیا اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند در روزهای باقیمانده تا انتخابات در مقابل این تخریب‌ها و تهمت‌ها واکنشی نشان دهند؟
این رفتار برای ما تازگی ندارد، ما اصلاح‌طلب‌ها در هشت‌سال گذشته شاهد تهمت‌ها و تخریب‌هایی بدتر از این هم بوده‌ایم. در پاره‌ای از موارد خود را ناچار از شکایت دیدیم، اما متاسفانه مسئولان توجهی به شکایات ما نکردند. فکر می‌کنم در این روزهای باقیمانده تا پیش از برگزاری یازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری، جریان اصلاح‌طلب نباید در دام پاسخگویی یا واکنش‌نشان‌دادن به تهمت‌ها بیفتد. چه‌بسا پشت‌صحنه این اقدامات نیتی برای متشنج‌کردن فضای اجتماعی یا منفعل‌کردن جریان اصلاح‌طلبی است. اصلاح‌طلبان نباید به ماجرای مشاجرات بیهوده کشیده شوند. جریان اصلاح‌طلب با صبر و متانت و برخورد کریمانه از کنار این ظلم‌ها می‌گذرد و به وظیفه ملی خودش که حفظ آرامش اجتماعی است عمل می‌کند. این خدا و بعد از او مردم هستند که کل جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را قضاوت می‌کنند.
ممکن است اصولگرایان ماجرای سال 84 را دوباره در آستانه انتخابات امسال مرتکب شوند؟
نمی‌توانم و نمی‌خواهم حوادث آینده را پیش‌بینی کنم، اما انسان مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود، انسان عاقل هم همین‌طور. امیدوارم اصولگرایان اشتباه بزرگی را که یک‌بار در سال 84 با افتادن در دام اصلاح‌طلب هراسی مرتکب شدند و هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل کردند، دوباره مرتکب نشوند. برخی از اصولگرایان سال‌های 84 و 88 برای پیروزی در انتخابات شروع کردند به تخریب چهره‌های اصیل انقلاب و ستون‌های نظام. نتیجه آن اشتباه، امروز مورد تایید خودشان هم نیست. بخش وسیعی از اصولگرایان از آنچه دولت‌های نهم و دهم در حوزه‌های مختلف انجام داده است، ناراضی هستند. تا جایی که از آقای احمدی‌نژاد و دولت‌های او اعلام برائت می‌کنند. امیدوارم این تجربه ناخوشایند برای مردم و اصولگرایان، از مقابل چشمانشان کنار نرود تا دوباره مرتکب اشتباه مشابه نشوند. انتظار داریم دوستان اصولگرا بگذارند همان‌طور که قانون تصریح کرده است، فضای انتخابات، آزاد و سالم باشد و جریانات سیاسی در فضایی برابر، اخلاقی و انسانی خود را در معرض قضاوت مردم بگذراند.
کد مطلب: 29189
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *